Annons

Hur mycket har ni lagt ut på Nikonprylar sista året

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla köper Nikonhus (mest digitala) och gluggar men ingen verkar införskaffa t ex en el-nikkor till *fotolabbet*.....
Bara en liten observation;)
 
En liten fundering...

Eftersom jag själv nyligen gått över till digitalt och i samma veva bestämde mig för att uppgradera optiken till genomgående fast 2,8-optik, så har jag själv gjort av med en hel del slantar.

Personligen måste jag hålla med om att det visst är kul att handla nya fotoprylar, MEN det är förenat med en hel del ångest.
Det är mycket pengar.
Jag hatar att göra dåliga val och,
det är särskilt retsamt att sitta med prylar som man inte har någon användning för - tycker jag.

Därför har jag nu gett sjutton i att kompromissa. Jag har satsat stålar på kvalitet framför kvantitet. Jag skall kunna ha allt jag behöver till en rimlig vikt. Därför har jag också satsat på ett Gitzo Kolfiberstativ och en högprestanda-kulled. Har man råd är det bättre att satsa på bra grejor.
Sedan, när inköpen är gjorda så skall man ju ut och använda dem - inte sitta å glo på nya prylar. Det är ju fota vi skall göra - inte sitta hemma och klämma på prylarna och diskutera teknik på fotosidan...
 
Exakt 15620kr. Jag förbannar mig själv för att jag sålde en 85/1.8 och en 35/2.0 för att köpa en Canon Powershoot G3. Nu vill jag ha tillbaka mina gluggar.
 
Har utökat lite till.

AF Tokina 12-24 4,0
Och en AF Nikkor 70-300 4,0/5,6 (billigt) för att bära lätt ibland.
Har dessutom beställt en AF-S Nikkor 70-200VR 2,8 som jag inte fått än. Kan vara roligt att ha.
Men det som verkligen blir en nöt att knäcka för plånboken nästa år, är att jag har börjat snegla på en AF-S Nikkor 400 2,8. Det vore drömmen att ha den gluggen, vi får se hur det blir till våren.
 
Senast ändrad:
Nybliven Nikon-användare som jag är har det blivit:

D1 (köptes begagnad i Januari 05)
50mm AF 1.8D
300mm MF 4.5
35mm MF 1.4


Är nöjd med samtliga objektiv vad bildvkaliten beträffar. Dock 50mm 1.8D är en liten besvikelse. Glömde bort brännvidsförlängningen.

Därav köpte jag 35mm 1.4. Ångrar mig inte. Nu ligger mitt 50mm endast i sin kartong och samlar damm.
 
schaki skrev:
Nybliven Nikon-användare som jag är har det blivit:

D1 (köptes begagnad i Januari 05)
50mm AF 1.8D
300mm MF 4.5
35mm MF 1.4


Är nöjd med samtliga objektiv vad bildvkaliten beträffar. Dock 50mm 1.8D är en liten besvikelse. Glömde bort brännvidsförlängningen.

Därav köpte jag 35mm 1.4. Ångrar mig inte. Nu ligger mitt 50mm endast i sin kartong och samlar damm.

Men du har ju ett riktigt schysst porträtt objektiv där! Använder mitt 50 mm på min Fuji S2 pro, tycker det blir jätte bra bilder på människor med det!
Men tyvärr är det för närvarande också det enda nikonobjektiv jag har. Måste hitta en bra vidvinkel!

För att åtminstone tillföra något till forumet så får jag väl säga att det jag köpt i år är en begagnad Nikon F5 och just 50 mm 1.8 D...

M.V.H Johan Runesson
 
Dom senaste 12 mån:
SB-600
nikkor AF 180mm 2,8
extra bat. till D70
Pris=?

FM2/T
med nikkor 50mm f1,4
och ett sigma 70-250mm f3,5-4,5
Pris= ca:3.000.-
 
Fredsson skrev:
Ett vertikalgrepp till min D 100 och en SB 600 det senaste året.

Phu, jag fick dåligt samvete för vertikalgreppet, det kan man ju klara sig utan, men nu ser jag att det finns fler som är värre än jag.

Greppet kostar ju en slant.
Skulle inte palla med en kamera utann grepp. Man får ingen bra & stabil fattning när man fokuserar manuellt utan grepp anser jag.

Testade nyss en D70 med mitt 50mm 1.8D som jag är van vid. Var inte mycket till grepp under näven, desto mer instabilitet dock.

Om inte Nikon har fixat justmätningen så att man kan använda äldre gluggar på D200 får nästa kamera bli en D1x eller D100 med grepp.

Grepp med avtryckare ska det iaf finnas.
 
Tja grabbar

Själv har jag köpt ett begagnat Nikon optik 50/1,8
serie E som går lite halvtrögt...
för 385:- spänn.
Tänk när man sätter på den på sin gamla Nikon F-301
då jävlar snackar vi fotografering,digitalkameror vad är det för något...
 
Ja en del nya prylar har det ju blivit eftesom man inte hade Nikon system tidigare, vidare har jag alltid vaggats in i ngn konstig ekonomisk överslags kalkylering när man varit utomlands med jobbet och jämnfört med priserna i Sverige.

Svårt att titta på en optik eller annat när priset är 1/3 av priset mot här hemma, vore ju väldigt dumt att inte slå till då ;) Sedan går det ju säkerligen att sälja här hemma och ändå inte ha förlorat på affären ;)

Nikon D70 + Nikkor 18-70 mm - (den skyldige till allt nedanför!!!)
- Nikon ML-L3 fjärr
- Nikon SB-800
- Lovepro Topload Zoom AW
- Feisol CT-3401 +Feisol CT-1401+Manfrotto 488Rc2

- Nikkor 70-200 2.8 VR + B+W Polarisationsfilter

- Tamrac Velocity 9

- Nikkor 24 - 120mm VR+ Nikkor 50 mm 1.8+ Nikkor TC 20 EII

Majoriteten av prylarna är inhandlade i Taiwan & Malaysia förutom kamerahus och blixt samt en väska från Canada, annars skulle man inte haft råd att inhandla detta under ett år.

//Stefan
 
Tur att jag inte är ensammen Nikonfans

I år har jag investerat D70 hus med normal lins.
Jag har 5 hus nu med tillbehör
 
Re: Hur har ni råd!?

Andy-Pandy skrev:
Hur har ni råd med alla era fotoprylar och vad säger frugan/mannen dår hemma!?
Råd och råd, men värre är det med frugan.
I juni har jag fått min D70 (helt nöjd med den, förresten) och just nu drömer jag om en Sigma 150/2,8 macro. Ja, jag vet, Sigma men till Nikon, alltså.
Nästa år blir det svåra förhandlingar för att få köpet godkänd. Det blir det till sist, men då går man med svansen mellan benen till nästa svåra förhandling, och till nästa...
Då har vi inte förhandlat om nyare bil, ny dator mm Den proceduren är bra inövad av mig sen 40 år tillbaka och är inte lätt att ändra.
Tiden bara går, åren försvinner och så småningom inga fler förhandlingar behövs...

/Fred
P.S. Jo, jag har samlat på mig en del Nikon:
Nikon F401s,
Coolpix995 (utlånat till min äldsta dotter),
D70 med kitobjektiv,
SB-600.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.