Annons

Hur mycket har ni lagt ut på Nikonprylar sista året

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Tänkte att vi måste ha en Nikon tråd också. Och det vore intressant att höra hur mycket andra Nikonägare har lagt ut på prylar sista året.
Själv har jag köpt:

D100 med battregrepp
D2H
D2x

AF-S Nikkor 80-200 2,8 ED
AF-S Nikkor 300 2,8
AF Nikkor 80-400 VR
AF Nikkor 24 2,8
AF Nikkor 50 1,8
AF Nikkor 85 1,8
AF Nikkor 105 2,8 Micro
AF Nikkor 180 2,8
TC14-E konverter

Manfrotto 055AB Stativ

Ny dator för att orka med D2x bildfiler.

Plus en massa andra prylar som jag inte kan hålla reda på.
Jag har alltid varit en prylgalning, och det ser ut att fortsätt trots en ålder på femtio.

/ Leif
 
Ja eftersom jag gick över till Nikon i november så....

Nikon D70
Nikon 50mm 1.8D
Nikon 18-70mm
Nikon 10.5mm
Nikon SB-600
Sigma 70-300 APO bla bla bla
Manfrotto 055 jubileumsgrej scandinavianphoto nåt tjosan
Ja det var väl allt än så länge.
 
Det där var en imponerande investering, Leif! Det måste vara kul att få använda så bra utrustning. //J
 
Det är ju nästan precis på dagen ett år sedan jag fick min D70, så det är ju på gränsen att den ska räknas med men... :)

D70 + AF-S 18-70/3.5-4.5G
AF 50/1.8D
AF 70-210/4-5.6D

Sen har jag ju anförskaffat fotorelaterade ickeNikonprylar åxå:

Feisol CT-3401
Kirk BH-3
Tamron SP 90/2.8 Macro
Lite annat krimkrams
 
Jag köpte några manuella objektiv i våras, 35/2.0 och 105/2.5, men nu har jag sålt alla nikongrejer för att istället satsa på Pentax.

*kunde inte låta bli*
 
mohei skrev:
Jag köpte några manuella objektiv i våras, 35/2.0 och 105/2.5, men nu har jag sålt alla nikongrejer för att istället satsa på Pentax.

*kunde inte låta bli*

Och du gjorde helt rätt val!

*gör den hemliga Pentax-handskakningen med Monica*

/Henri
 
leffep skrev:
Tänkte att vi måste ha en Nikon tråd också. Och det vore intressant att höra hur mycket andra Nikonägare har lagt ut på prylar sista året.
Själv har jag köpt:

D100 med battregrepp
D2H
D2x

AF-S Nikkor 80-200 2,8 ED
AF-S Nikkor 300 2,8
AF Nikkor 80-400 VR
AF Nikkor 24 2,8
AF Nikkor 50 1,8
AF Nikkor 85 1,8
AF Nikkor 105 2,8 Micro
AF Nikkor 180 2,8
TC14-E konverter

Manfrotto 055AB Stativ

Ny dator för att orka med D2x bildfiler.

Plus en massa andra prylar som jag inte kan hålla reda på.
Jag har alltid varit en prylgalning, och det ser ut att fortsätt trots en ålder på femtio.

/ Leif

Ja verkar som du lagt en del.

Själv har jag sista året köpt en hel del:
Nikon D2X
Nikon D70
Nikon Coolpix 7900
Nikon AF 10.5mm / 2.8 D ED DX Fisheye
Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED
Nikon 24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF VR AF-S Zoom-Nikkor
Nikkor 50/1.4 Ai
Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor
Sigma 12-24mm EX f/4,5-5,6 DG IF Asp
SIGMA 80-400 1:4,5-5,6 APO D med optisk stabilisering ( OS )
Sigma 1.4x APO Teleconverter
+ X - trabatterier, vinkelsökare,filter, stativ m.m.

Funderar nu på att sälja av D70 med kitoptiken (Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED) och batteri, vinkelsökare + Sigma 12 -24 för att skaffa en 17 -55 nikkor 2,8 som ger mer rättvisa till D2X. Problemet är väl bara att D70 gått ner i pris rejält så att det är svårt att få ut det rätta priset för ett byte rakt av? nån som är intresserad eller har några tips?
 
dumbo skrev:
Det är ju nästan precis på dagen ett år sedan jag fick min D70, så det är ju på gränsen att den ska räknas med men... :)

D70 + AF-S 18-70/3.5-4.5G
AF 50/1.8D
AF 70-210/4-5.6D

Sen har jag ju anförskaffat fotorelaterade ickeNikonprylar åxå:

Feisol CT-3401
Kirk BH-3
Tamron SP 90/2.8 Macro
Lite annat krimkrams

Jag är visst lite tankspridd idag...

Jag har ju även köpt:
FE2
MF 50/1.4
MF 105/2.5
SB-24
MD-12
 
eatfrog skrev:
Och du gjorde helt rätt val!

*gör den hemliga Pentax-handskakningen med Monica*

/Henri

Hemlig Pentax-handskakning?

Kan du maila över en bild på den eftersom jag inte känner till den, trots att jag har haft min KX i över 10 år?
 
sedan november 2004:
* D70 med 18-70mm (ny)
* 70-210mm/4.5-5.6 (begagnad, sålt igen)
* 105mm/2.8 Macro (begagnad)
* 80-400mm/4.5-5.6 VR (begagnad)
* SB-600 (ny)
* småprylar...
 
Är ni miljonärer?

Eftersom jag är Nikonist blev jag naturligtvis eld och lågor när jag såg tråden...

...sedan läste jag först om Leif och lite längre ned om Tomas och blev rädd, men kanske mest avundsjuk. Det måste röra sig om minst hundra tusen spänn!

Jag har handlat en SB800 för billig penning i USA samt köpt lite film här i Svea och känner mig nöjd. Visst skulle jag vilja ha mer, men man måste ju leva också...

Jag jobbar i och för sig inte med foto vilket ni andra kanske gör, men tycker det är fascinerande och jättekul. Mitt analoga hus är med nästan överallt, men jag har tröttnat på att vänta på resultatet. Steget till digitalt är nära! Jag funderar på uppföljaren till D100, om den nu kommer någon gång. Kanske blir en bra jul i år...:)
 
Re: Är ni miljonärer?

Brasknarr skrev:
Eftersom jag är Nikonist blev jag naturligtvis eld och lågor när jag såg tråden...

...sedan läste jag först om Leif och lite längre ned om Tomas och blev rädd, men kanske mest avundsjuk. Det måste röra sig om minst hundra tusen spänn!

Jag har handlat en SB800 för billig penning i USA samt köpt lite film här i Svea och känner mig nöjd. Visst skulle jag vilja ha mer, men man måste ju leva också...

Jag jobbar i och för sig inte med foto vilket ni andra kanske gör, men tycker det är fascinerande och jättekul. Mitt analoga hus är med nästan överallt, men jag har tröttnat på att vänta på resultatet. Steget till digitalt är nära! Jag funderar på uppföljaren till D100, om den nu kommer någon gång. Kanske blir en bra jul i år...:)

Javisst är det bedrövligt! Det är säkert 200000:- spänn i verkligheten.
Jag vet att jag säkert har köpt minst lika många objektiv till, men jag har glömt hur många det var. Har sålt dom, för en alldeles för billig penning som vanligt, (dålig affärsman).
det är lika bedrövligt med bilbytena, men det törs jag inte ta upp här.

Är trots allt en vanlig metallarbetare som inte har fått en bild såld. men roligt är det.

/Leif
 
Nu ligger väl jag inte i toppskicktet vad gäller antal spenderade kronor här, men...

Det handlar ju om prioriteringar.
Att leva? En del gör det genom resor, andra genom god mat, kläder eller att ha en fräck bil. Andra gör det genom sin kamera.

Jag tycker inte kläder är speciellt viktigt och köper bara när jag måste (när mina gamla är utslitna eller urvuxta). Mat? Tja... Pasta är gott... och billigt. Bo? "Ghettot" är billigt. Osv osv.
 
Funderar nu på att sälja av D70 med kitoptiken (Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED) och batteri, vinkelsökare + Sigma 12 -24 för att skaffa en 17 -55 nikkor 2,8 som ger mer rättvisa till D2X. Problemet är väl bara att D70 gått ner i pris rejält så att det är svårt att få ut det rätta priset för ett byte rakt av? nån som är intresserad eller har några tips?
 
dunberg skrev:
Det där var en imponerande investering, Leif! Det måste vara kul att få använda så bra utrustning. //J

Jag vet inte om det blir så mycket roligare att fota med mycket prylar. Det verkar mest som det är införskaffandet som lockar. Jag har lagt märke till att jag blir mer villrådig vilka objektiv jag ska ha med mig när jag ska ut och fota.
Och ett litet dåligt samvete gnager i bakhuvudet. Jag undrar ibland om det inte räckt med ursprungsutrustningen (D100 och några gluggar).
Men som sagt, roligt är det emellanåt.

/ Leif
 
leffep skrev:
Tänkte att vi måste ha en Nikon tråd också. Och det vore intressant att höra hur mycket andra Nikonägare har lagt ut på prylar sista året.

Sitter här och dividerar med försäkringsbolaget om hur vi ska få till en bra, passande försäkring. Ganska skrämmande siffror när men räknar efter... lägger man sedan på datorer, program applikatoner, +det ständiga behovet av backup diskar/media...

Ähhh... jag åker och hyr en film istället :)
Mvh // M
 
Skaffat mig en d70 med kit och sb600.
Inte kostat en spänn dock (sponsring), men jag skulle inte ha köpt detta dock då jag inte tycker att den håller måttet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.