Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur mycket fotograferar ni?
- Trådstartare Mattias 1
- Start datum
mange78
Aktiv medlem
Mattias 1 skrev:
Tänkte att det kan vara kul att veta hur mycket ni andra fotograferar.
Alltså hur många exponeringar gör ni ungefär i genomsnitt per månad?
Själv köpte jag en 350D för drygt en månad sedan och har tagit ca 2800 bilder hittills.
oj, ja det kommer jag ju knappast upp i. Men å andra sidan kör jag med film , vilket gör att ja tänker till vid varje bild ;-). Kanske blir runt 50 exponeringar i snitt varje månad.
Jag använder en 20D och en 1D mark II, jag har tagit 42 200 exponeringar på 11 månader med min mark II enligt verkstaden. Antagligen något lägre med 20D.
mange78
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag använder en 20D och en 1D mark II, jag har tagit 42 200 exponeringar på 11 månader med min mark II enligt verkstaden. Antagligen något lägre med 20D.
Ja, kanske lyser igenom att jag är en person med studentekonomi...
Dadigan
Avslutat medlemskap
Jag tar nog i ett par hundra bilder i veckan om man slår ut allt över en månad -men det blir oftast tusen bilder på en kväll -plåtar mycket konserter just nu. Sen bidrar ju det faktum att jag har två nya kameror att lära mig -det blir lätt lite extra bilder då, vilket flickvännen kommenterat...synd att en av kamerorna är inne på lagning bara.
RolandM
Aktiv medlem
Mattias 1 skrev:
Själv köpte jag en 350D för drygt en månad sedan och har tagit ca 2800 bilder hittills.
Antalet exponeringar minskar i takt med att jag blir mindre fascinerad av ljudet från slutaren och min ork tryter att sortera bort bilder jag inte borde ha tagit.
Mattias 1
Medlem
Re: Re: Hur mycket fotograferar ni?
Det har givetvis blivit lite mer än vad jag egentligen har tid med nu i början med en ny kamera.
mange78 skrev:
oj, ja det kommer jag ju knappast upp i. Men å andra sidan kör jag med film , vilket gör att ja tänker till vid varje bild ;-). Kanske blir runt 50 exponeringar i snitt varje månad.
Det har givetvis blivit lite mer än vad jag egentligen har tid med nu i början med en ny kamera.
mange78 skrev:
Ja, kanske lyser igenom att jag är en person med studentekonomi...
Och att jag delvis lever på att ta bilder.
mange78
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Och att jag delvis lever på att ta bilder.
Finns en logik i det mesta
Luguber
Aktiv medlem
Mattias 1 skrev:
Det är inget problem att ta många bilder per dygn, vecka, månad eller år. Svårigheten är att få kvalité i huvuddelen av dom bilder jag tar. Så hur många bilder jag "knäpper" är fullståndigt irrelevant. Det som betyder något, är hur många bilder med kvalité som finns kvar efter gallringen. Vilket i sig, troligtvis hör hemma i en annan tråd.
\\Sten
Mattias 1
Medlem
Re: Re: Hur mycket fotograferar ni?
Det är heller ingen som har sagt att det är ett problem att ta många bilder... Jag är bara nyfiken på hur antalet bilder som jag har tagit står sig mot hur ni andra fotograferar. Visst, jag kanske också borde frågat hur många timmar ni ägnar åt fotografering och hur många av bilderna som ni är nöjda med. Men, som du också säger, det får komma i en annan tråd.
Luguber skrev:
Det är inget problem att ta många bilder per dygn, vecka, månad eller år. Svårigheten är att få kvalité i huvuddelen av dom bilder jag tar. Så hur många bilder jag "knäpper" är fullståndigt irrelevant. Det som betyder något, är hur många bilder med kvalité som finns kvar efter gallringen. Vilket i sig, troligtvis hör hemma i en annan tråd.
\\Sten
Det är heller ingen som har sagt att det är ett problem att ta många bilder... Jag är bara nyfiken på hur antalet bilder som jag har tagit står sig mot hur ni andra fotograferar. Visst, jag kanske också borde frågat hur många timmar ni ägnar åt fotografering och hur många av bilderna som ni är nöjda med. Men, som du också säger, det får komma i en annan tråd.
Stoffe69
Aktiv medlem
Jag har tagit 11500 bilder sen i December då jag köpte min 300D. Antalet minskar dock nu när jag lärt mig funktionerna på kameran ordentligt och inte behöver experimentera lika mycket för att få fram det jag vill.
Fotograferar dock en del i studio och då blir det lätt 250 bilder/session så det drar iväg
Eftersom jag oftast inte har stativ när jag är ute och fotar så tar jag oftast två bilder i sekvens eftersom enligt min erfarenhet bild nummer två nästan alltid blir skarp även om man haft litet bråttom och skakat litet när man trycker ner avtryckaren. Det ger många "dubletter" vilket självklart ökar kvantiteten men också säkrara kvaliteten.
Fotograferar dock en del i studio och då blir det lätt 250 bilder/session så det drar iväg
Eftersom jag oftast inte har stativ när jag är ute och fotar så tar jag oftast två bilder i sekvens eftersom enligt min erfarenhet bild nummer två nästan alltid blir skarp även om man haft litet bråttom och skakat litet när man trycker ner avtryckaren. Det ger många "dubletter" vilket självklart ökar kvantiteten men också säkrara kvaliteten.
dJb
Aktiv medlem
Jag är imponerad över hur mycket en del av er fotar. Jag har nog inte förändrat mitt fotobeteende så väldigt mycket sen jag skaffade en digitalkamera. Min D60 har jag väl tagit runt 5000 bilder med på två år och Pro1.an ca 2000 på ett år. Sen har jag ju iofs fotat en hel del dia och sv/v också under tiden.
david
david
ulltand
Aktiv medlem
På ett och ett halvt år har jag tagit drygt 20000 bilder.
Mycket är skräp, en hel del för dokumentation av tex trädgården, massor familjebilder a la katt o snoriga ungar, och så några som jag tycker passar här och som det är kul att få kritik/feedback på.
Jag betalade 3000:- för min Z1, vilket ger kostnad på ca 15 öre per bild.
Tack vare Lennarts gratisprogram kommer nu bilderna bli lagom sorterade:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=39139#post456687
Mycket är skräp, en hel del för dokumentation av tex trädgården, massor familjebilder a la katt o snoriga ungar, och så några som jag tycker passar här och som det är kul att få kritik/feedback på.
Jag betalade 3000:- för min Z1, vilket ger kostnad på ca 15 öre per bild.
Tack vare Lennarts gratisprogram kommer nu bilderna bli lagom sorterade:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=39139#post456687
Wizard
Aktiv medlem
Jag har tagit 14266 bilder med min D60 sen jag köpten den 2002, det var en peek i början när kameran var ny eftersom man knäppte till höger och vänster bara för att det gick i princip.. Nuförtiden är jag lite mer återhållsam med avtryckarfingret eftersom jag försöker lära mig att se redan i sökaren om det blir bra eller inte.. Det här året har jag ett snitt på ca300 exp i månaden, men i dessa exponeringar ligger ett jobb för en pralinmakare som ville ha produktfoto på x antal praliner så där gick det ganska många exponeringar..
/Peter
/Peter