Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket för bild på krock?

Produkter
(logga in för att koppla)

roding

Aktiv medlem
Plåtade lite då en postbil körde in i Västtrafikbuss, rammade uppp hela baksidan och själv fick en 5 meter lång reva i sig och spred massa skärp på vägen. Har fått köperbjudande av en lokal tidning med några tiotal tusen läsare. Vad ska jag begära för bilden/bilderna?

Hur ska jag gå tillväga? Skicka småbilder så dom får bestämma sig och sen förhandla eller? Eller skicka stor bild och lita på dom och förhandla sen innan tryck? Hjälp :)

Sen frågar dom om jag erbjudit andra tidningar. Vad tusan svarar jag? Det har jag, och hur påverkar det?

vänligen
Magnus, newbie på det här.

En nyhetsbild i dagspress ersätts med 660 kr + moms. Det är möjligt att man kan få mer om bilden är intressant. Vill de ha ensamrätt kostar det lite extra.

Tack. Gäller det generellt oavsett publicerad storlek och så vidare? Så är ju inte fallet i andra medier. Och vad är ett exempel på "lite extra" för ensamrätt?

Detta är för övrigt inte dagspress utan utkommer 2 ggr/vecka. Om det nu spelar ngn som helst roll? Det är fortfarande samma typ av tidning, dvs en "dagstidning i sinnet".

Är det Varbergs Posten eller liknande blaska så räkna inte med för mycket eller intresse överhuvudtaget då sådana nyheter blir en gammla nyhet eftersom dom kommer ut så sällan.. ring och prata med dom istället och fråga... och strunta i "vad man ska ha" satsa istället på vad du tycker är skäligt... Den dagen du börjar livnära dig eller säljer bilder mer regelbundet kan det bli av intresse... Ring som sagt o prata med dom.

jag har alltså redan fått ett intresserat mail, så intresse finns. Åtminstone innan dom sett bilderna.

kör vidare på det då och var glad att dom vill ha bilden. Men hade jag varit dig hade ajg sagt en 500 hundring jämnt

Maila en mindre bild för visning till Aftonbladet Expessen. Är det en "snygg" olycka så betalar dom bra.

roding skrev:
Hur ska jag gå tillväga? Skicka småbilder så dom får bestämma sig och sen förhandla eller? Eller skicka stor bild och lita på dom och förhandla sen innan tryck? Hjälp :)

Sen frågar dom om jag erbjudit andra tidningar. Vad tusan svarar jag? Det har jag, och hur påverkar det?

Ärlighet är väl alltid bäst, har du erbjudit bilderna till andra redaktioner så tala om det. Det gör ju att bildköparen får förtroende för dig och vågar köpa bilder av dig vid fler tillfällen. Och vill nu tidningen som visat intresse ha ensamrätt på bilderna så får de väl lägga upp lite mer än de där 660 kronorna plus moms. Avsäger de sig ensamrätten så kan du ju som föreslogs prova med Aftonbladet och Expressen.

Jag tror inte att det är någon fara med att skicka en stor bild direkt, eller de bilder du vill sälja i rätt format. Ansvarig bildköpare måste ju i vilket fall kunna visa upp ett giltigt avtal om bildköp vid tvist.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar