Annons

hur mycket får min kund använda mina bilder egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Jag gjorde ett jobb för ett år sedan för ettt sängföretag.
Bilderna skulle vara till broschyrer och nätet. Inget avtal skrevs, vilket var mitt eget fel.
Nu har det företaget vuxit och bilderna finns i TV-reklam och inredningstidningar mm.
Vad gäller normalt?
För fotograferingen tog jag 750:- + moms/timme och det tog två timmar =1500+moms.

Exempelvis bröllop får ju kunden inte göra någonting med bilderna utan min tillåtelse...

Tacksam för svar/Martin

Borde kommit överens om vad kunden köpte ... men om den används för "nya" prjekt bör du väl få tillstånd om jag fattat allt rätt!

Ta kontakt med dem och hör vad de har att säga, du äger trots allt bilden/na

Maron skrev:
Inget avtal skrevs, vilket var mitt eget fel.
Nu har det företaget vuxit och bilderna finns i TV-reklam och inredningstidningar mm.
Vad gäller normalt?
För fotograferingen tog jag 750:- + moms/timme och det tog två timmar =1500+moms.

När du gör en fotografering är det normalt bara en enda användning som ingår. Särskilt för det pris som du har gett dem är den användning som du gett dem i grunden väldigt generös. Att för 1500 kr få en användning i broschyrer och på nätet är, låt oss kalla det billigt.

När de sedan återanvänder bilderna brukar man fakturera cirka 50% av vad man skulle ta om de köpt bilden som arkivbild.

Stefan

Tack för svaren!
Jag tänkte väl det...
Jag gjorde det här jobbet just nar jag startat företaget och hade följdaktligen inte så bra koll då.
Har pratat med dem om saken och är överens med dem om att jag helt enkelt klantat mig.
Hon trodde att hon hade fri användning och det kan jag förstå, så det är inget jag tänker pressa mer på, men nu funderar de på att använda sig av mig igen.
Vad anser ni är sköligt pris?
Mvh/Martin

Maron skrev:

Vad anser ni är skäligt pris?
Mvh/Martin

Du sätter ett timpris för din fotografering och sedan kommer du överens om vilken användning som bilderna ska ha. Kolla sedan vad denna användning skulle kosta om de skulle köpa bilderna som arkivbilder. Normalt sett tar man sedan någonstans mellan 25-67% av detta som ersättning för användningen.

Stefan

Det låter ju rimligt.
Problemet med prissättning upplever jag att man inte vill skrämma bort kunden samtidigt som man vill ha betalt för det jobb man lägger ner.

Maron skrev:
Det låter ju rimligt.
Problemet med prissättning upplever jag att man inte vill skrämma bort kunden samtidigt som man vill ha betalt för det jobb man lägger ner.

Är man för billig ses man som en sekunda fotograf, är man för dyr skrämmer man bort dem. Pris är svårt, men efterhand så lär du dig. Jag rekommenderar att du blir medlem i SFF om du inte är det idag, där får du mycket hjälp med dessa frågor.

Stefan

Jo, jag har länge funderat på det, så jag får nog göra slag i saken nu.
Förut var det inte så ofta frågan dök upp, men nu känns det som om man har sådana frågor varje vecka.
På gott och ont förståss :)
Tack för tipset Stefan!
Mvh/Martin

stefohl skrev:
Du sätter ett timpris för din fotografering och sedan kommer du överens om vilken användning som bilderna ska ha. Kolla sedan vad denna användning skulle kosta om de skulle köpa bilderna som arkivbilder. Normalt sett tar man sedan någonstans mellan 25-67% av detta som ersättning för användningen.

Stefan

Jag som är en lite "sämre" fotograf än vissa (lokala "proffs") sätter aldrig ett timpris... jag sätter alltid ett paketpris... Jag frågar ut kunder som ett psykfall (ett vänligt psykfall) och sätter därefter dom penkisarna jag vill ha och räknar baklänges (skatt, milersättning, förbrukning osv)...

Imho är det lättare att öppna upp plånboken hos folk på det sättet.

Tex... Repro åt svenska kyrkan:
Jag vill ha ut 2500kr för ~4timmar på plats och ~2timmar hemma.

Så jag tar 2500 och lägger på skatt och tar förbrukningsmaterial (dvdskivor, cdskivor(för gamla datorer), papper(för kontaktkarta)) lägger till milersättning osv.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto