Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket effekt för att färga bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Köpte en billig 45w slavblixt från kaffebrus (vann den billigt på auktion) och även ljusfilter till den!

Kommer den vara för svag för att färga en vit bakgrund (Har i övrigt 2 st Elinchroms D-Lite 4 blixtar med paraplyer)


/Jocce
 
Du har om jag räknade rätt ungefär 3,5 stegs skillnad i ljusmängd mellan ditt huvudljus och slaven.

Snabbt räknat skulle det innebära att du kan få ett bra bakgrundsljus om du ställer ner effekten på dina 400:eek:r men det beror även på förluster i färgfilter och avståndet till bakgrunden.
 
eller använder en av dina d-lites till bakgrunden och använder din 45w och en reflex för fill in, kick etc
 
Hur menar du med att färga bakgrund? Köra med färgfilter framför blixten?

När jag färgar bakgrunden så kör jag med 600Ws nästan full kräm för att få bra bakgrundsfärg på vit fond.... Nu vet jag inte om det är bra färgfilter jag kör med, men det är vanliga HT-filter för scen-produktion. Väldigt bra filter i sig som ger bra färger, men tusan vad mycketljus det går åt...

kanske inte det du menade...? men ändå...

//Peter
 
Effekt och fondfärg?

peter_wahlström skrev:
När jag färgar bakgrunden så kör jag med 600Ws nästan full kräm för att få bra bakgrundsfärg på vit fond....

Hur är denna effekt balanserad jämfört med ljuset på motivet?

Försöker själv färga BG med blixt + filter och tycker mig märka att ju mer effekt man drar på, desto mer bleks färgerna ut och blir vita?

Har även svårt att få färg på helvit BG! Svart tyg gick mycket lättare att få mättade färger på för mig. Testade även en grå fond, det gick skapligt bra att färga, men med mitt begränsade utrymme så blekte huvudljuset ut färgerna på bakgrunden.

Fyll gärna på med teori och praktiska tips kring detta med blixt + färgfilter, den som känner sig manad! :) (Lämplig balansering jämfört med huvudljuset, vit vs svart bakgrund etc).
 
Re: Effekt och fondfärg?

danneman skrev:
Hur är denna effekt balanserad jämfört med ljuset på motivet?

Försöker själv färga BG med blixt + filter och tycker mig märka att ju mer effekt man drar på, desto mer bleks färgerna ut och blir vita?

Har även svårt att få färg på helvit BG! Svart tyg gick mycket lättare att få mättade färger på för mig. Testade även en grå fond, det gick skapligt bra att färga, men med mitt begränsade utrymme så blekte huvudljuset ut färgerna på bakgrunden.

Fyll gärna på med teori och praktiska tips kring detta med blixt + färgfilter, den som känner sig manad! :) (Lämplig balansering jämfört med huvudljuset, vit vs svart bakgrund etc).

Dan, jag håller med dig, man ska vara försiktigmed att blåsapå med för hög effekt. Påvitt är det svårare, jag kör ofta blygrå bg. Perfekt att färga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.