Annons

Hur mogen är den digitala tekniken

Produkter
(logga in för att koppla)
ingen färg

ju svart vit är som alla vet bara svart o vit men färg fins i miljontals nyanser som en digital cam av hög kvalitet måste kunna återge korrekt, som en diafilm de är olika oxå fuji och Kodak är de största själv har jag oftast fuji i min kamera tycker att de är bättre och nästan aldrig negativfilm..
 
Re: ingen färg

Joi skrev:
ju svart vit är som alla vet bara svart o vit men färg fins i miljontals nyanser som en digital cam av hög kvalitet måste kunna återge korrekt, som en diafilm de är olika oxå fuji och Kodak är de största själv har jag oftast fuji i min kamera tycker att de är bättre och nästan aldrig negativfilm..

Och i vilken värld lever du? I min finns en hel del gråskalor i svartvita bilder... ;-)

Beträffande hela tråden så har denna fråga vissa likheter med religion: man ser och tror på det man vill se och tro på. Det är sällan man ser någon föra sina bergsäkra påståenden i bevis...

mvh Janne
 
violator skrev:
Digitala kameror kommer det ett nytt per år med en massa nya megapixlar och finesser, knappast vad som är utmärkande för en mogen teknik ... men visst är det spännade, ska bli kul och intressant att se vad som finns om fem år.

Visst kommer det ny sensorer med fler megapixlar. Men betänk ändå den sensor som sitter i Nikon D100, som ju presenterades i februari 2002. Denna nästan tre år gamla modell säljs fortfarande och exakt samma sensor sitter i Nikon D70 och Pentax *ist D. Till och med den nya *ist DS (hur fanken uttalar man det egentligen??), som inte ens finns på marknaden än, sitter denna uråldriga sensor. Det är väl ett bevis på att allt inte rör sig så fort ändå. Alla dessa kameror kommer att kunna ge fantastiska resultat även om fem år.

Så vad är en mogen teknik? All utvecklig går framåt (nåja, nästan), bilar, datorer, gymnastikskor mm kommer med nya förbättrade modeller varje år. Det är bara att konsumera och vara glad =) (eller hitta något annat som gör dig salig=))
 
HDFS) (KGS skrev:
Kan tänka mej att det begicks misstag i början. Att byta märke kan bli dyrbart när man sitter med alla gluggar o tillbehör, men det var i den grå forntiden. I dag hoppar väl ingen ur skorna för att Nikon eller Canon råkar ligga ett kvartal före den andre...
Jisses, har du inte märkt att det kryllar av tomma fotbeklädnader så snart det knystas om minsta lilla nyhet från någon tillverkare?
Och det byts utrustning för jättebelopp.
Bilderna är dock i stort de gamla vanliga, inget att skutta ur stövlarna för alltså.....;-)).
Us
 
Re: ingen färg

Joi skrev:
ju svart vit är som alla vet bara svart o vit men färg fins i miljontals nyanser som en digital cam av hög kvalitet måste kunna återge korrekt, som en diafilm de är olika oxå fuji och Kodak är de största själv har jag oftast fuji i min kamera tycker att de är bättre och nästan aldrig negativfilm..

Suck. Du har inte mycket koll du inte. Kraven på hastighet, autofokus, dynamiskt omfång, byggkvalitet med mera är samma om man plåtar svartvitt eller färg. Att gråskalan består av miljontals nyanser har du visst också missat.

Även om man gör om en del bilder till svartvitt är det väl ytterst få som uteslutande kör svartvitt med digitalkamera.
 
En omogen sak med den nya digitala tekniken är bla avsaknaden av standarder. Hur många olika RAW format finns det inte idag? Inte bara ett format per tillverkare/kameramärke utan en per kameramodell.

En annan omogen sak är storleken på CCD/CMOS sensorerna. På kompakter har inte det lika stor betydelse eftersom objektiven inte går att byta, men lite förvirrande är det att veta hur mycket vidvinkel 7mm är på olika kameror beroende på om de har 1/2,5", 1/1,8" eller 1/2,5" sensor. Och alla kompakter har det nya förhållandet 4:3 istället för 35mm filmens 3:2. Samma "problem" finns på systemkamerorna med förlängningsfaktorer på 1.6x, 1.5x, 1.3x, 1.0x och Olympys 4:3 system såklart, samtidigt som de flesta objektiv är gjorda för 35mm film.

Kommer väl att visa sig om några år vilket som var värt att satsa på, även om försäljarna och marknadsavdelningarna lovar att dagens system är det som kommer att gälla för all framtid ...
 
Förhoppningsvis kan vi få en standard på RAW-formatet nu när Adobe har sin konverterare till DNG.
Om detta slår igenom, kan vi kanske börja se att kameror levererar detta direkt.

F.ö. där den digitala tekniken är omogen, är lagringen.
Det känns som kameratillverkarna har haft lite bråttom med megapixlar, responstider vi avtryck/uppstart, antal bilder per sekun o.s.v, så att man missat att bilderna skall lagras åxå.

Det är kanske inte kameratillverkarnas ansvar, men ändå...

/ E
 
froderberg skrev:
Canons chef sa nyligen i en intervju att DNG-formatet inte är något som Canon överväger.

Har kanske något att göra med licenspengar till Adobe ? Vad kostar det att få en Canon kamera att använda DNG-formatet? Är väl av samma anledning som det finns en hel massa olika typer av minneskort. Jag vill linte betala licens till dig så då hittar jag på ett eget likadant som bara fungerar till min produkt ...
 
violator skrev:
Har kanske något att göra med licenspengar till Adobe ?

Licenspengar kan vara en anledning. Sm ett exempel kan tas att Eos 5 heter Eos A2 i USA och saknar expoineringsskalan i sökaren eftersom nån snubbe i USA ska ha pengar för varje kamera med exponeringsskala som säljs i staterna

Det kan ju också vara så att Canon har tekniska invändningar.
 
Tanken var ju att DNG skulle vara helt gratis. Idén med en standard är väll att alla skall kunna utnyttja den utan att behöva tänka på licens, och måste man betala pengar så lär det inte bli så mycket till standard.
 
Läser man specifikationen så står det:
Adobe has defined a new non-proprietary format for camera raw files. The format, called Digital Negative or DNG, can be used by a wide range of hardware and software developers to provide a more flexible raw processing and archiving workflow.
Att de skriver "non-proprietary" borde ju innebära att att det är fritt fram att använda det och inga licenspengar skulle vara inblandade. Kan man hoppas.
 
Spelar ingen roll hur "gratis" det är nu, kostar att införa och supporta i kameror och programvaror ändå.
Och sen är det ju LITE avgörande om hur Canon/Nikon/Pentax eller någon annan kan få komma att påverka formatet framöver för nya behov, är det bara Adobe som ska få bestämma över formatet så tror jag att många kameratilverkare blir lite tveksamma.
 
Jag är övertygad om att digitaltekniken är omogen i förhållande till sin potential. Det jag tror kommer att hända på sikt är att färgomfånget kommer att öka. En analog film borde rimligen ha betydlig större omfång än vad digitalkameran har. Om jag inte är helt ute och seglar så klarar kameror med RAW-format av att ta bilder med 12 bitar per färgkanal. Detta är nog inte någon stor begränsning i de flesta fall om bilden är helt klar vid fotoögonblicket. Men ska bilden redigeras mycket så har man ju större möjlighet att bibehålla kvalitén ju större omfång från svart till vitt som bilden innehåller. Dessutom spelar det ju inte så stor roll om man bara ska titta på bilden på datorn heller, men jag är tämligen säker på att de flesta bilder som yrkesfotografer tar inte i första han är ämnade för bildskärmar utan troligtsvis trycksaker av olika slag.
Sedan tror jag också att det finns möjlighet att sensorn kommer att genomgå förändringar, som till exempel sensorer där de enskilda pixlarnas ljuskänslighet kan ställas. Det vill säga ett inbyggt gråfilter med snillrika algoritmer som avgör när olika pixlar ska stängas av och inte längre registrera ljus.
Det innebär att nästan vem som helst kan ta fantastiskt välexponerade bilder, och kan således komma amatörkonsumenten till godo också.

Det var några tankar från mig angående den digitala kamerans mognad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.