Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mogen är den digitala tekniken

Produkter
(logga in för att koppla)

Urzidae

Medlem
Hej

Detta inlägg är mer riktad som diskussion än som fråga så lägg gärna ut era tankar och resonemang! Som introduktion gör jag en jämförelse; För knappa 20000 kr kan jag köpa en Nikon F6 (i mina ögon en analog proffs kamera) jämfört med dryga 60000 för en Canon Eos 1ds Mark II (i mina ögon en digital proffs kamera)! Ovan priser är hämtade från pricerunner. Min tolkning av denna markanta skillnad är att den digitala systemkamera tekniken inte är mogen!
Mina frågor nu är hur mogen är den digitala systemkamera tekniken?
Är det klokt att köpa digitalt nu eller skall man vänta?
Är man nära stora tekniska genombrott som får priserna att hastigt sjunka kraftigt?
Vad är drivande i utvecklingen av digitala systemkameror (är det större CCD:er eller...)?
 
Priserna på digitala hus kommer givetvis att sjunka o stannar inte förrän de är i paritet med analoga hus, förmodligen kommer ett digitalt superduperhus vara billigare än dito analogt inom en inte alltför avlägsen framtid.

Om det betyder att det är klokt att vänta är väl mer osäkert. Det beror på hur mycket du vill fotografera. Många anser att de digitala bilderna är gratis. Räknar man så så betalar sej en digital kamera hyfsat snabbt om man är en flitig fotograf...

O har man en gång börjat fota digitalt så vet jag inte vad som skulle göra att man gick tillbaka till analogt foto, men det kan säkert nån berätta *s*
 
"Intressant att vara spekulant" ;)

En hypotes är det ju och rena spekulationer blir det ju;)

Jag tror som du att tekniken är rättså omogen. Kanske ytterst Omogen t,o,m.

Vänta,, ja det beror ju helt på hur man ser på saker och ting. Enligt mig så känns det tryggt att köpa en kamera idag av bättre modell, typ 1D MII. Den närmar sig en proffsanalog på de flesta punkter och då ränker det länge (förutom priset då såklart).

Frågan är ju hur vi ser på detta om fem år. Våra krav och behov av prylar förändras ju som bekant med tiden;)

Jag själv fotar analogt till jag känner att jag kan köpa en ny av bättre modell (ca tre år till känns det som idag). EOS1dsII känns ganksa så fullgod utifrån min analoga kamera sett,,
Jag ser personligen ingen vitts att byta just nu.

Mvh Niclas,
 
Det är en intressant frågeställning med den baseras lite grann på en haltande jämförelse, tycker jag. Redan med 1Ds (med 11 megapixel sensor) så jämförde man inte bildkvaliteten med 35mm-film utan snarare med mellanformat. Jag skulle vilja påstå att Canon 1Ds Mark II är kapabel att producera bilder vars tekniska kvalitet i tryck sträcker sig längre än vad en 35mm film kan visa upp, oavsett vilket kamerahus den sitter i.

Redan digitalkameror med 6 megapixel börjar ju vara tillräckligt för att tävla med 35mm film. I det segmentet finns dock ingen kamera som kan jämföra sig med F6:an i fråga om teknisk byggkvalitet, såvitt jag vet. Närmast till hands skulle väl kanske Nikon D2x eller Canons 1D Mark II vara, och då är vi ju uppe runt 40.000 kronor.

Nu har ju dessa kameror inbyggda vertikalgrepp med höjdavtryck o s v, vilket är tillbehör till F6:an (väl?) så man får kanske lägga på några tusenlappar innan man har en jämförbar produkt, men visst är det väl kanske så att ett analogt hus är billigare än en digital motsvarighet.

Men nu pratar vi ju bara om inköpet av själva kameran. En professionell fotograf fotograferar ju väldigt mycket, får man anta. Där har ju den digitala kameran ett klart övertag, eftersom kostnaden per exponering tenderar att sjunka, medan den stannar kvar på en högre nivå för den analoga kameran. Slår man ut det på några års användande så kan det nog lätt vara så att en digitalkamera som är dubbelt så dyr i inköp, i själva verket har kostat mindre i slutänden.

Det hade varit intressant att se en realistisk kalkyl på ett analogt respektive digitalt system för proffsbruk inklusive alla rörliga kostnader över ca två till tre år, för att se vad som egentligen är billigast.

Men mitt personliga svar på frågeställningen är att för en absolut majoritet av profesionella tillämpningar så är digitaltekniken definitivt mogen. Fast jag är ju bara en glad amatörfotograf... :eek:)
 
Jag skrev att jag tror att digitalkameran är ytterst omogen i sin teknik, tänker då utifrån perspektivet "den digitala fotografins utvecklingskapasitet" och inte i jämförelse med den analoga kameratekniken.

Mycket är ju långt bättre i 1DMII än tex i 1v,, material, tätningar, ergonomi etc.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Mycket är ju långt bättre i 1DMII än tex i 1v,, material, tätningar, ergonomi etc.

Där håller jag inte med. 1D-husen är ju utvecklade samtidgt som 1V. Det är samma tätning och material. Den enda skillnaden är ytmaterialet som är matt på digitalhusen så att repor ska synas lite mindre.
 
"Jag skrev att jag tror att digitalkameran är ytterst omogen i sin teknik, tänker då utifrån perspektivet "den digitala fotografins utvecklingskapasitet" och inte i jämförelse med den analoga kameratekniken."

Detta är intressant! Det är ju så att den digitala tekniken ger långt fler möjligheter än den analoga! Vi kanske går emot en funktionell boom där man kommer att proppa kamerahusen fulla med funktionalitet och intelligens (inkl mycke onödig funktionalitet också:)). Vilket förmodligen kommer att vara ett incitament för kameraförsäljarna att hålla höga priser!?
 
11Megapixlar

Antaled pixkar är inte de hela, det är stor skylnad på dia och negativ dian är ca 20 gånger nyansrikare och digital har fortfarande svårt med stora kontraster t.ex. sempel vita fåglar i solsken och nattbilder blir inte lika bra som med dia, tror att det är ganska långt tills digital kan ge lika fina landskapbilder som mellanformated.Hur många MB är en bild med 11MP
det krever bra mycket flashminne för att få plats med nogra kort, sen måste datorn bytas ut + windows med jämna mellanrum.Jag hittade en disket med bilder från 98 och provade att köra de men det funkade inte, men mina dior funkar bra från 94 :)
 
Jo, men marknadskrafterna fungerar så att om priset o vinstmarginalen är "onödigt" hög så kommer nya aktörer.

Det behöver inte stå Nikon på kameran, tänk om det är Samsung eller Casio som gör nåt radikalt en vacker dag? Eller, hemska tanke, Microsoft. De har åtminstone pengarna som behövs...
 
Nikon har kommit med 6st analoga kamerahus för proffs sedan 1959. En rätt så mogen teknik som inte har rört på sig allt för mycket utan tagit utvecklingen i små förbättrande steg.
Digitala kameror kommer det ett nytt per år med en massa nya megapixlar och finesser, knappast vad som är utmärkande för en mogen teknik ... men visst är det spännade, ska bli kul och intressant att se vad som finns om fem år.
 
Urzidae skrev:

Är man nära stora tekniska genombrott som får priserna att hastigt sjunka kraftigt?
Vad är drivande i utvecklingen av digitala systemkameror (är det större CCD:er eller...)?

Har själv funderat en hel del på det här. Någon som vet hur dyra CCD'erna är att producera. Rättfärdigar kostnaden för sensorn det klart högre priset, eller är det bara en prissättningsstrategi för att få ut mesta möjliga ur den nya tekniken innan priserna faller?

Vart är sensorerna på väg? Kommer även prosumer och rena konsument D-SLR'er att ha fullstora sensorer i framtiden? Kommer vi få kameror med 100 megapixels (vem hade trott att vi skulle ha 45 autofokuspunkter...)?

Bara en massa frågor ;-)
Vem har svaren?


Hälsningar,

//tobias
 
Om marknaden vill ha 100 megapixel kommer marknaden att få 100 megapixel. På sikt kommer nog fullstora sensorer vara mycket vanliga, men vill man göra digitalkameror med fasta zoomar (!?) så kanske en fullstor sensor inte är idealet. På sikt löser man nog problemet med brus i små sensorer också...
 
fukuspunter

45 fukuspunkter vem vehöver det? jag har 3 f-punkter men oftas väljer jag att ha bara den i mitten och låsa autofokusen och sen rykta om kameran annars är det risk att fokusen hamnar på fel ställe udan att man märker det, samma med ljusmätningen det är inte nogon garenti att ju fler mätpunkter man har att det blir bättre resultad.
 
Om man ser till vad digitala kameror kan prestera idag då är det minst sagt en mogen teknik.
Om man ser till potentialen och vad som komma skall så är allt bara i sin linda.
Priset på digitalkamerorna är det det är idag av två anledningar, om jag får säga vad jag tror. Dels så kostar faktiskt sensorerna en hel del att tillverka, särkskilt de lite större. Sedan sätter man naturligvis ett så högt pris som kunderna är villiga att betala. Om folk betalar 50kkr så kan man ta ut 50kkr. Jag tror mcyket väl att de skulle KUNNA sälja många av kamerorna billigare, men de behöver inte göra det.

Off topic:
Johannes:
45 punkter är kanske lite överflödigt, men att fokusera i mitte och rikta om är inte alltid helt optimalt. De flesta objektiv är designade att ge ett fokusplan som är parallellt med filmplanet. Om du då fokuserar och riktar om kameran, vilket oftast brukar vara en axiell rotation och ingen förflyttning parallellt med fokusplanet, så kommer man inte att ha fokus pris där man siktade utan lite bakom.
 
"Digitala kameror kommer det ett nytt per år med en massa nya megapixlar och finesser, knappast vad som är utmärkande för en mogen teknik ... "
Med det resonemanget är inte datorn heller en mogen teknik. Att sedan priserna på digitala kameror är för höga i förhållande vad de kostar att producera är det väl få som säger emot. (Nikons koncerchef möjligen).
 
Urzidae skrev:
Hej

Detta inlägg är mer riktad som diskussion än som fråga så lägg gärna ut era tankar och resonemang! Som introduktion gör jag en jämförelse; För knappa 20000 kr kan jag köpa en Nikon F6 (i mina ögon en analog proffs kamera) jämfört med dryga 60000 för en Canon Eos 1ds Mark II (i mina ögon en digital proffs kamera)!

Ska du göra en rättvis jämförelse så bör du jämföra Eos 1V HS med Eos 1D mark II. Båda kamerorna är väldigt jämförbara i prestanda och kvalitet. 1D mark II ger motsvarande kvalitet som 1V med ISO 100 dia. 1Ds mark II konkurrerar på mellanformatsmarknaden och då blir det ju en annan jämförelse.

1V HS kostar 23 000 och 1D mark II 40 000 (34 000 i tyskland). Det skiljer alltså 17 000. För den prisskillnaden slipper du betala film och framkallning och får dessutom en bildskärm att titta på bilderna med vilket motsvarar ett polaroidbakstycke.

Om vi räknar film och framkallning till 100 kr/rulle lågt räknat så krävs 170 rullar för att ekvationen ska gå upp. Tidigare tog jag cirka 500-1000 rullar per år och då jobbade jag inte heltid.

Min slutsats blir att kameran betalar sig snabbt och prisskillnaden känns helt klart rimlig. Eftersom en 1D mark II inte har några nackdelar mot en 1V HS vare sig prestandamässigt eller kvalitetsmässigt så tycker jag helt klart att man kan säga att tekniken är mogen. Nästa generation kommer givetvis vara ännu bättre, men då har digitaltekniken kört om analogtekniken med stor marginal. Redan nu slår Eos 1D mark II sin analoga motsvaighet på fingrarna vid högre ISO-tal. 1D mark IIs brus vid ISO 1600 slår en ISO 800 film och jag vill nog påstå att den även slår en ISO 400-film.

Kort sagt. Digitaltekniken är mogen. Proffsmodellerna har inga svagheter längre, man behöver inte göra några andra uppoffringar än en högre initialkostnad.
 
Vi talar bara om kameran men om man ska få ut proffskvalitet ur dom nya digitala högpresterarna eller ur skannade digitalabilder så krävs det datorer, programvaror (som ständigt uppdateras), skrivare och dataprojektorer. Kostnader som man slipper med den analoga tekniken.
För min del anser jag inte att man kan få en tillräckligt bra produktionskedja till en rimlig kostnad.
 
remeife skrev:
Vi talar bara om kameran men om man ska få ut proffskvalitet ur dom nya digitala högpresterarna eller ur skannade digitalabilder så krävs det datorer, programvaror (som ständigt uppdateras), skrivare och dataprojektorer. Kostnader som man slipper med den analoga tekniken.
För min del anser jag inte att man kan få en tillräckligt bra produktionskedja till en rimlig kostnad.

En professionell produktionskedja slutar med att filmen är framkallad. För att få kontroll vill de flesta fotografer skanna sina egna bilder. En professionell Imacon-skanner som de flesta köpte för något år sedan kostar omkring 100 000. Så nog kostar analogt också. En billigare alternativ är Nikons mellanformatsskanner á 35 000. En professionell småbildsskanner har alltid kostat runt 20 000.

Att bygga mörkrum kostar också pengar. En Leitz Focomat V35 kostar också sina slantar, för att inte tala om en Durst Laborator 1200 eller en DeVere.

Sanningen för yrkesfotografer är att digitaltekniken sparar otroligt mycket pengar. En säljare på Kameradoktorn berättade att många kunder kommer in en gång i månaden och köper nya objektiv eftersom de får så mycket pengar över efter att de gått över till digitalt.

Jag träffade en reklamfotograf som sparade 200 000 per år på sin 1Ds.

Men visst innebär digitaltekniken ökade kostnader för den avancerade amatörfotografen som tidigare bara körde diafilm och hade betalt sin utrustning sedan länge.
 
froderberg skrev:
Där håller jag inte med. 1D-husen är ju utvecklade samtidgt som 1V. Det är samma tätning och material. Den enda skillnaden är ytmaterialet som är matt på digitalhusen så att repor ska synas lite mindre.


Hmmm, ja kanske har jag en sned uppfattning ifrån reklamen då. Mycket möjligt eftersom jag inte snusläser den utan bara flyter igenom.
Det är väl kanske inte heller så konstigt att Canon upprepar sina ibland minimala justeringar med andra och kanske nya slående ord i sin marknadsföring.
Dem har i alla fall lyckats få mig,)) att tro att de digitala ettorna förutom 1D är en god del förbättrade jäntemot de analoga upp till 1V.
Lämnar det till er som tydligen vet bättre;)!


Mvh Niclas,
 
Huruvida digitaltekniken är omogen eller inte beror nog mycket på hur man resonerar och hur man jämför. Just idag är de digitala motsvarigheterna dyrare och skall man bara använda antalet finesser och husens "byggkvalitet" som enda parametrar och jämföra med priser så är nog svaret att digitalt är omoget. Frågan är om det ger någon bra eller rättvisande bild av frågeställningen?

Kanske är det lite off-topic, men personligen anser jag att den stora utmaningen för digitalt ligger i lagringstekniken som är vädligt oprövad och omogen jämfört med analog film. Lagringsbeständigheten är minst sagt dåligt utprovad. Labtester är en sak, verkligheten en annan - och oprövad.

Med anledning av detta och för att försöka koppla tillbaka till din fråga om tekniska landvinningar, så JA, jag tror att digitalfotorgafin kommer att förändras. Nya format blir standard, format som innehåller någon form av "redundans" redan i formatet.

Första primitiva stegen kommer nu, i form av minneskort som är lättare att återskapa filer från och som har extra funktioner för detta... Adobe har lanserat ett standardiserat "rådata" format vilket visar på ett behov av en enhetlig formathantering som inte är märkesspecifik.


När det gäller utvecklingen av själva kamerorna så får du nog vänta rätt länge om du skall vänta på nästa modell... liksom datorerna så är det en kapprustning om flest Megapixlar som driver utvecklingen. Frågan är när vi inte behöver fler megapixlar... Jag gissar att 10-12 mpx är allt som dagens optik klarar av att återge. Fler mpx ger troligen kameror som är känsligare för damm men utan att ge någon större kvalitetsförbättring bildmässigt.

Om ditigalkamerorna kommer att följa samma trend som datorerna är skrivet i stjärnorna men så länge vi som konsumenter deltar i "megapixeljakten" så kommer kapprustningen att fortsätta. Megapixlar är ett enkelt sätt att jämföra med, ju fler desto bättre (precis som gigahertzen på datorer).

Förutom fler megapixlar (vare sig vi behöver dem eller inte) så tror jag också att vi kokmmer att få se sensorer med lägre brus på höga isotal och med större dynamiskt omfång. Den segmentering av marknaden som pågått ett tag skulle jag tro förstäärks, med tydligare uppdelning /proffs/mellan/nybörjare där proffsmodellerna kör fullformatssensorer och mellannivån med lika många pixlar men mindre sensorer. Möjligen med fler funktioner för brusreducering.

Då de digitala kamerorna innehåller mycket datateknik så kommer kapaciteten på dem att utökas, större och snabbare buffertminnen som klarar av att skriva ut de allt större bildfilerna i snabbare tempi än nuvarande modeller.

Priserna däremot...
Tja, så länge det finns "nyheter" och "förbättringar" så kommer det att lanseras nya modeller som kostar ungefär som föregångaren.

Att vänta tills tekniken "mognat" är imho meningslöst. ISF skulle jag fortfarande vänta på den där nya bilen (nästa års modell är säkert lite säkrare, lite starkare och drar lite mindre bensin), den nya datorn (som säkert är snabbare och billigare) osv. Den stora frågan för min egen del är "när är digitalt tillräckligt bra för mig"... i mitt fall är det nu. Jag är himla nöjd med min dslr. Det enda jag skulle önska mig är lite snabbare AF som är bättre vid lite ljus. Min dslr är dock ljusår bättre än min analoga systemare...


/Kjelle




Urzidae skrev:
Hej

Mina frågor nu är hur mogen är den digitala systemkamera tekniken?

Är det klokt att köpa digitalt nu eller skall man vänta?

Är man nära stora tekniska genombrott som får priserna att hastigt sjunka kraftigt?
Vad är drivande i utvecklingen av digitala systemkameror (är det större CCD:er eller...)?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.