ANNONS
Annons

Hur mkt påverkar kamerahuset kvalitén?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ha ha, jag trodde jag hade greppat det där men uppenbarligen inte.
Skall läsa igen canons bok igen. Finns säkert mycket på youtuben också..

EDIT: Jag tror mitt stora problem är förhållandena mellan slutartider, bländare och brännvidd... Men skall testa 1:2 som sades innan... Alltså jag känner att jag har koll på dom individuellt men samspelet dem imellan ser jag som svårare...
 
Slutartiden bör vara tillräckligt kort för att stoppa rörelse hos objektiv och fotograferat motiv, om icke, är risken stor att bilden blir oskarp, vilket är fallet med några av de bilder du postat...

Utan antiskakfunktion måste slutartiden göras tillräckligt kort för att oskärpa inte ges pga objektivrörelse. Enligt tumregel bör slutartiden vara 1/320s eller kortare med 200mm objektiv på APS-C sensor (1/(200*1.6)=1/320s, där 200 är brännvidden hos objektivet och 1.6 är crop factor hos Canon APS-C).

Men vad man egentligen klarar av att handhålla utan kameraskak är ganska individuellt vilket ju beror på handhavandet. Detta underlättas till viss del antiskakfunktion vilket möjliggör 2 till 3 stop längre slutartid.

För att få tillräckligt korta slutartider måste objektivet kunna släppa in tillräckligt med ljus. I dessa fall är det en fördel om objektivet har möjlighet till stor f/2.8 bländarstorlek. Men ofta krävs också en rejäl iso höjning.

Några andra saker som kan orsaka oskärpa:

-Tillräkligt stor del av det fotograferade objektet ligger inte i fokusområdet. Orsaken här kan vara att alltför stor bländare använts eller att fokuspunkten ligger fel.

-Objektivets egenskaper kan vara otillfredsställande vid största bländaröppningen.

-Väldigt liten bländare ger diffraktion vilket försämrar skärpan.

-Vid längre slutartider kan en vibrerande spegel orsaka oskärpa.

-Hur bilden ”trycks av” kan orsaka kamerarörelse vilket leder till bildoskärpa.
 
Tack för informationen.

Angående fokuspunkten så brukar jag ha mittenpunkten som enda fokuspunkt. Jag brukar sikta på vad jag vill ha i fokus och låta kameran fokusera, sen drar jag ofta iväg åt någon sida och knäpper av.

T ex;
Om jag tar ett kort på grabben och han tittar åt vänster i bild så fokuserar jag på honom och sedan flyttar kameran för att få mer bild åt det hållet han tittar. Kan detta skapa problem?
 
Tack för informationen.

Angående fokuspunkten så brukar jag ha mittenpunkten som enda fokuspunkt. Jag brukar sikta på vad jag vill ha i fokus och låta kameran fokusera, sen drar jag ofta iväg åt någon sida och knäpper av.

T ex;
Om jag tar ett kort på grabben och han tittar åt vänster i bild så fokuserar jag på honom och sedan flyttar kameran för att få mer bild åt det hållet han tittar. Kan detta skapa problem?

Om du kör följande fokus så fokuserar kameran om, den måste vara ställd korrekt.
Kan inte Canon så någon annan kanske kan tala om semantiken och handhavandet :)

Annars är det nog så många jobbar med sin AF .
 
T ex;
Om jag tar ett kort på grabben och han tittar åt vänster i bild så fokuserar jag på honom och sedan flyttar kameran för att få mer bild åt det hållet han tittar. Kan detta skapa problem?

Detta är ett ganska vanligt sätt att jobba men det finns en liten risk i att när du komponerar om så ändras avstånden till motivet så att fokus då hamnar fel.

Själv så brukar jag försöka flytta runt fokuspunkten med joysticken och väja en punkt so täcker motivet. På min 7D är det ganska lätt att kontrollera punkten med joysticken. Jag är lite osäker på vilka möjligheter du har med din kamera, den har ju färre punkter.
 
Tjenixen.


Sista året klarar jag sällan av att ta skarpa bilder med min kamera. Jag tycker inte själv att jag är skakigare men vad annars kan det bero på? Jag tycker iofs att kameran är sämre på rörliga föremål även om den står på stöd...


[/B]

Hur mycket man skakar kan du enkelt kontrolera, tejpa på (Silvertejp!) en laserpekar på objektivet och testa genom att ta en bild, hur lång tid du kan ha på en viss brännvidd utan att ljuspricken blir avlång!
Då ser du även om det är oskärpa eller skakningsoskärpa som är problemet!
 
Visst kan kamerahuset påverka kvalitén, både genom bättre/snabbare AF och bättre sensor. Mellan 1000D och 550D har jag dock svårt att tro att du skulle märka någon som helst skillnad, så i min mening vore det pengar i sjön.

Jag vill inte låta nedslående, men jag håller inte med dig. Som ägare till 550D så kan jag säga att mina erfarenheter av 1000D jämfört med 550D är väldigt stor. Brushantering, AF-snabbhet och bildkvaliteten i överlag. 550D är överlägsen 1000D i mina ögon, speciellt med betydligt mer inställningsmöjligheter (även om det är lite jämfört med de högre klasserna). Hur stor skillnad det sedan är mellan 1100D och 550D är en annan fråga.

Dock håller jag med resten av inläggen i detta fall; Ta reda på vad som orsakar skärpeproblemen, för AF och dylikt borde inte påverka skärpan. Detta bortser från att AF ligger fel förståss. Pröva med Manuell fokusering och se om du får bilderna skarpa. Om inte så då är det troligtvis någonting med kameran. Lyckas du däremot få det skarpt med MF och stativ så är det troligt vis AF som ligger fel och måste justeras, eller så är din slutartid för lång.
 
@ Mesch: Nej, den är inte inställd på följande focus (AI servo) utan den står på "one shot". Jag kollade under dagen på denna tutorial; http://www.youtube.com/watch?v=m9-pH9GsTD4&feature=list_related&playnext=1&list=SP82A542331010045C . Mina problem började främst från avsnitt 9 och framåt. Så den biten är kollad :)

@AFJ: Jag tyker det är lite "krångligt" att byta focuspunkt på 1000D. Det är ett antal knapptryckningar vilket innebär att man bara gör det för de där riktigt speciella tillfällena. Annars så "fuskar jag" genom att först ta focus med mittpunkten och sedan flytta... Men jag skall ha detta i åtanke.

@microo: Bra tips, skall testas!

@WeeBee: Åsikt noterad, jag kanske helt enkelt skall låna en 550d och testa. Men först skall jag försöka få ordning på min egna. Verkar ju vara skit bakom spaken som är problemet.


Jag tittade igenom ovan nämnda tutorial och mycket småtricks kom tillbaka. Mycket var glömt, sådant som nu är påmint igen. Satt nu i soffan i mörka vardagsrummet och tagit ca 100 olika testbilder. Längtar redan efter dagsljuset så man kan ut och testa på lite rörliga föremål.


Fråga; Vad är den negativa aspekten med att öka bländaren? Alltså, finns det någon anledning till att försöka hålla nere bländaren även om slutartiderna blir långa?
 
...
Fråga; Vad är den negativa aspekten med att öka bländaren? Alltså, finns det någon anledning till att försöka hålla nere bländaren även om slutartiderna blir långa?

Negativa saker med objektiv med större maxbländare är att de är mycket dyrare och att de oftast väger en hel del. Men det finns billigare objektiv med fast kort brännvidd, men inget 200mm som är överkomligt prissatt...

Skärpedjupet blir större med mindre bländare - vissa objektiv presterar lite bättre (skarpare) då de bländats ner...


Testa först på fasta föremål innan du går inpå rörliga (lyckas du inte få bra skärpa när saker o ting står stilla blir det inte så enkelt med rörliga motiv... ;))
 
@WeeBee: Åsikt noterad, jag kanske helt enkelt skall låna en 550d och testa. Men först skall jag försöka få ordning på min egna. Verkar ju vara skit bakom spaken som är problemet.

Som sagt. I detta fall tror jag nog att du skall försöka fixa fokusproblemet med din kamera, istället för att springa iväg och köpa ny kamera.

När jag köpte mitt kamerapaket; EOS 550D + EF-s 15-85 IS USM så hade jag ganska kraftigt fokusfel. Lämnade in paketet igen för fokusjustering och det löste sig. Så inte är det något som garanteras med bättre kameror. Det var t.o.m. någon här i forumen som påstod att om man vill ha 100% skärpa så skall man lämna in alla objektiv man köper för justering mot det egna huset då alla kamerahus och objektiv skiljer sig lite grann pga små produktionsskillnader.

Ifall du gör en fokusjustering så se till att du har garanti på det, för det är rätt dyrt
 
Fokus

Jag har tidigare erfarit fokusproblem med mina Pentax K200D och K5. Dessa har justerats professionellt, skillnaden är... enorm. En fokusjustering kostade 1500 kronor för K200D (K5 gick dock på garantin), det är värt varje krona.
 
Resultat av dagens testfotografering:

Inomhus med bra ljus, brännvidd runt 80mm (?). Någon kunde avge detta genom bilderna, hur vet jag inte :)
009.jpg

Jag tycker inte att bilden är jättebra vad gäller skärpa. Jag funderar på om den skarpa solen skapar ljusproblem. Ljusmätningsmetod är Exponentiell eller vad det heter... Grabben satts "still" vid fotoögonblicket. En enda fokuspunkt (mitten), mätt på honom och sedan flyttad något.


Utomhus, fast objekt, från 18 mm - 200 mm:
029.jpg

030.jpg

031.jpg

032.jpg

Vad jag tycker så ligger fokus rätt och ger en skarp bild även på 200 mm. Vad tycker ni? Således visar detta att utrustningen är ok, eller? Uppenbarligen så gör ljuset stooor skillnad mot inomhus, även om jag uppfattade ljuset inne som "mycket".

En bild på grabben, längsta brännvidd (200), utomhus. Han i skugga, jag i sol;
039.jpg



Jag tog till de flesta trick som youtube tutorialen erbjöd igår, ändå tycker jag att jag inte får till inomhusbilderna ordentligt. Jag har ju kommit fram till att jag inte kan köra på så hög brännvidd med det objektivet som jag brukade så jag körde nu på lägre (runt max 80 - 100?), jag satt ner, tillät även mörkare kort med exponeringskompensationen (?) etc etc men ändå blir många kort så här;
002.jpg

Visst är detta kortet något oskärpt?

Jag skall öva mer, men mina slutsatser hittils är nog ännu kortare brännvidd och slutartider..... Kom just på att jag glömde att manuellt justera ner slutartiderna... :/


Hur som, jag tycker ändå dagen gav utdelning. Vill ni kommentera bilderna så blir jag glad men ni har hjälpt mycket redan. Vill mod flytta tråden till lämpligare forumsdel så var så god...
 
Du är på rätt väg.

Den försa bilden på grabben är tagen på 1/40, det är en ganska lång tid.

Den sista bilden på grabben, ser ut som rörelseoskärpa OCH som du har satt fokus bakom motivet (brödrosten förefaller skarp).

Det är alltid svårt att bedöma baserat på små bilder.

Jag ser att du har använt P-läget. Jag tycker du skall gå ifrån detta. Börja använda Av och Tv lägena och sätt ISO manuellt. Det kommer att öka din förståelse för hur allt hänger ihop.

Enklast, tycker jag, är att fota i Av läget. Då kan du ställa in "lagom" bländare. Att gå på så små bländare som f11, f16 osv är sällan rätt för den här typen av bilder. Välj bländare från 4 till 8 så kommer du sannolikt få en bra kompromiss mellan skärpa och slutartid. För inomhusbilderna, var inte orolig att prova lite högre ISO. Din kamera klarar lätt 400 och 800. ISO 1600 kan bli lite brusigt men bättre det än skakningsoskärpa.

Vad använder du för bildbehandlingsprogram? De flesta kan visa så kallad EXIF-data,där kan du se brännvidd, ISO, tid och slutare så du vet vad du gjort.
 
Resultat av dagens testfotografering:

Inomhus med bra ljus, brännvidd runt 80mm (?). Någon kunde avge detta genom bilderna, hur vet jag inte :)
009.jpg

Nja, enligt EXIF var brännvidden 31 mm. Det finns ganska mycket data i en bild från kameran om ingen mjukvara plockar bort den.

Det här är vad EXIF Viewer visar:

http://i128.photobucket.com/albums/p171/Jonbeee/009.jpg

IPTC Core (Adobe XMP)

* xpacket = begin='' id='W5M0MpCehiHzreSzNTczkc9d'
* x:xmpmeta
o xmlns:x = "adobe:ns:meta/"
o x:xmptk = "Image::ExifTool 8.35"
o rdf:RDF
+ xmlns:rdf = "http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
+ rdf:Description
# rdf:about = ""
# xmlns:MicrosoftPhoto = "http://ns.microsoft.com/photo/1.0"
# MicrosoftPhoto:DateAcquired ==> "2012-03-11T12:30:36.075"

EXIF IFD0

* Camera Make = Canon
* Camera Model = Canon EOS 1000D
* Picture Orientation = normal (1)
* X-Resolution = 72/1 ===> 72
* Y-Resolution = 72/1 ===> 72
* X/Y-Resolution Unit = inch (2)
* Last Modified Date/Time = 2012:03:11 11:52:57
* Y/Cb/Cr Positioning (Subsampling) = centered / center of pixel array (1)
* Microsoft.Padding = 0x1cê0x08

EXIF Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/40 second ===> 0.025 second
* Lens F-Number / F-Stop = 5/1 ===> ƒ/5
* Exposure Program = normal program (2)
* ISO Speed Ratings = 200
* EXIF Version = 0221
* Original Date/Time = 2012:03:11 11:52:57
* Digitization Date/Time = 2012:03:11 11:52:57
* Components Configuration = 0x01,0x02,0x03,0x00 / YCbCr
* Shutter Speed Value (APEX) = 17771/3317
Shutter Speed (Exposure Time) = 1/41 second
* Aperture Value (APEX) = 9297/2002
Aperture = ƒ/5
* Exposure Bias (EV) = -1/1 ===> -1
* Metering Mode = pattern / multi-segment (5)
* Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
* Focal Length = 31/1 mm ===> 31 mm
* User Comment (Hex) = 0x41,0x53,0x43,0x49,0x49,0x00,0x00,0x00
User Comment Character Code = ASCII
User Comment =
* Last Modified Subsecond Time = 02
* Original Subsecond Time = 02
* Digitized Subsecond Time = 02
* FlashPix Version = 0100
* Colour Space = sRGB (1)
* Image Width = 3888 pixels
* Image Height = 2592 pixels
* Focal Plane X-Resolution = 324000/73 ===> 4438.36
* Focal Plane Y-Resolution = 720247/162 ===> 4445.97
* Focal Plane X/Y-Resolution Unit = inch (2)
* Custom Rendered = normal process (0)
* Exposure Mode = auto exposure (0)
* White Balance = auto (0)
* Scene Capture Type = standard (0)
* Microsoft.Padding = 0x1cê0x08
* Unknown tag, Tagnum 0xea1d = data ===> 4140

EXIF IFD1

* Compression = JPEG compression (6)
* X-Resolution = 72/1 ===> 72
* Y-Resolution = 72/1 ===> 72
* X/Y-Resolution Unit = inch (2)
* Embedded thumbnail image:
 
Jag tror du får bra kontroll över slutartiderna genom att använda bländarstyrdexponering (Aperture priority). För att få tillräckligt korta slutartider bör du öppna upp bländaren för mer ljus då det behövs. Iso går också att justera. Ser ut som om du inte ändrat grundiso (200) alls för de inomhusbilder du tagit. Bra att ligga på omkring iso 800 ihomhus för att få bättre utdelning med skärpan (eftersom slutartid blir kortare).

Då kameran mäter ljuset i Matrix metering och ljuset inte är så kraftigt går det att tala om detta för kameran genom att använda negativ exponeringskompensation. Detta gör då att bilden blir lite mörkare vilket bättre överensstämmer med verkligheten och kanske din konstnärliga vision. Eftersom bilden bli lite mörkare blir slutartiden lite kortare varmed ”risken” för skarpa bilder ökar. :) Men en nackdel med underexponering är att brus lätt blir synlig i bildens skuggområden om dessa behöver göras ljusare i efterhand.

Och kom ihåg tumregeln för slutartid som nämnts tidigare för att få skarpare bilder.

Om du använder webbläsaren Firefox kan du kika exifdata om nu detta finns i bilden. Pluginprogrammet som gör detta möjligt heter Exif Viewer.

Genom att titta på andras bilder och notera vilka inställningar som används (bländare, slutartid och iso) lär man sig en hel del om fotografering... man inser ju också att det kan bli ganska kostsamt...
 
Senast ändrad:
Wow, här kommer massor av bra informaition. :)

Men en brännvidd 31 mm är väl inte mycket, borde inte kameran klara av att ta bra bilder då i "bra" inomhusljus? Jag kanske måste inse begränsningarna i mitt system... Borde ha testat mitt fasta 20 mm 1.8 men får prova det imorgon...

Att fokuspunkten hamnar på brödrosten tycker jag är konstigt för idag var jag noga med att ta fokus på grabbens huvud och sedan flytta... Men det stämmer att den verkar ligga där... Suck...

Skall testa att jobba med Av/Tv. Man har ju prövat lägena ibland främst för skärpedjupet men skall tänka om. Jag får nog skriva ner en kom-ihåg lapp...
Nu måste jag ut i garaget för och måla fönster (suck igen) men skall definitivt ut i veckan och testa. Och även Exif Viewer måste prövas för jag använder redan Firefox...

Tackar!
 
Wow, här kommer massor av bra informaition. :)

Men en brännvidd 31 mm är väl inte mycket, borde inte kameran klara av att ta bra bilder då i "bra" inomhusljus? Jag kanske måste inse begränsningarna i mitt system... Borde ha testat mitt fasta 20 mm 1.8 men får prova det imorgon...

Att fokuspunkten hamnar på brödrosten tycker jag är konstigt för idag var jag noga med att ta fokus på grabbens huvud och sedan flytta... Men det stämmer att den verkar ligga där... Suck...

Skall testa att jobba med Av/Tv. Man har ju prövat lägena ibland främst för skärpedjupet men skall tänka om. Jag får nog skriva ner en kom-ihåg lapp...
Nu måste jag ut i garaget för och måla fönster (suck igen) men skall definitivt ut i veckan och testa. Och även Exif Viewer måste prövas för jag använder redan Firefox...

Tackar!

En brännvidd på 31 gör att du bör kunna använda 1/40 för att undvika kameraskak. Däremot är 1/40 för lång tid för att vara säker på att ett lite barn håller sig still hela tiden. Alltså, om du skall fota en blomma på borden kan 1/40 och 31 mm funka, skall du fota en springande hund med samma brännvidd måste du kanske ha 1/1000. Man kan lyckas få till ett barn skarpt på 1/40 men det är inte alls säkert.

Ja, bilden med brödrosten ser lite skum ut, men det är lätt att man tror sig ha låst fokus på en punkt i motivet men att fokus i själva fastnat på något framför eller bakom. Den faktiska fokuspunkten stämmer inte helt överens med indikatorn i sökaren.

Exif Viewer är bra när man kolla bilder på nätet men för ditt eget arbete med bilderna så bör du absolut kunna se den väsentliga informationen i ditt bildbehandlingsprogram. För du använder väl något sådant? Eller kollar du bara bilderna direkt i Windows?

Jag tycker du skall fortsätta testa och då använda dig av fasta objekt som t ex whiskyeflaska, mjölkpaketet etc. Det är mycket enklare att bedöma var skärpan sitter om objektet innehåller tydliga saker som t ext och så slipper du att de hoppar omkring och lever rövare! :)
 
Senast ändrad:
Alltså, hur stor gör skillnaden mellan 1000D och 550D vad gäller bildkvalité? Eller skall man satsa på något annat begagnat kamerahus?...

Innan du överhuvudtaget funderar på att byta utrustning måste du lära dig fotograferingens grunder.

Dina problem beror uteslutande på skakningsoskärpa (för långa slutartider som gör det omöjligt att hålla kameran stilla) och troligen även felaktig fokusering.

Det första du måste lära dig är hur en bild blir till. På nätet finns massor av bra sidor som beskriver de faktorer som påverkar.

Att dina bilder utomhus blir så bra beror på att de är tagna i fina ljusförhållanden. Din kamera har därför inga problem att sätta en kortare slutartid och därmed ge goda förutsättningar för en skarpbild. På de skarpa utomhusbilderna ser du även ut att ha fokuserat på kontrastrika områden, vilket är en förutsättning för optimal autofokusering.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar