Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mkt påverkar kamerahuset kvalitén?

Produkter
(logga in för att koppla)
31 mm brännvidd på cropcamera innebär att 1/40 är på gränsen till vad som bör vara OK. Det är alltså ingen garanti för skarpa bilder.

Vill man vara någorlunda säker på att eventuell oskärpa inte beror på skakningsoskärpa bör man testa vad man själv klarar av handhållet.

Det där med 1/brännvidden är en tumregel, som gäller fullformat. Tumregeln togs dessutom fram på den gamla film-tiden då man inte förstorade och pixelppepade på det sätt vi gör idag. Idag kanske tumregeln borde vara 1/2*brännvidden för fullformat. Och har man då en cropcamera så blir det 1/2*cropfaktor*brännvidd. I ditt fall med 31 mm blir det isåfall 1/2*1,6*31 d.v.s. 1/100 sekund.
 
Exif Viewer är bra när man kolla bilder på nätet men för ditt eget arbete med bilderna så bör du absolut kunna se den väsentliga informationen i ditt bildbehandlingsprogram. För du använder väl något sådant? Eller kollar du bara bilderna direkt i Windows?

Euhm, jo för att..eh.... Det var så att eh....

Bara windows :- /

Jag hade en gång alla programmen installerade men blev väl lat när bilderna blev dåliga. Klarar inte windows att återskapa bilderna tillräckligt bra eller menar du på att jag även bör få med informationen för att se sambanden?
 
Euhm, jo för att..eh.... Det var så att eh....

Bara windows :- /

Jag hade en gång alla programmen installerade men blev väl lat när bilderna blev dåliga. Klarar inte windows att återskapa bilderna tillräckligt bra eller menar du på att jag även bör få med informationen för att se sambanden?

Jodå, Windows kan visa bilderna tillräckligt bra, och jag misstänker att man kan se en del information också om man högerklickar och väljer egenskaper. Det kanske till och med går att läsa EXIF?

Hursomhelst finns det massor av fina program som kan göra lite mer och framför allt göra livet lite lättare när man håller på med bilder. För ett vettigt arbetsflöde, också när man tar råformat, är Adobe Lightroom ett av de allra bästa programmen. Det innehåller allt man behöver för grundläggande bildbearbetning och hantering, så att man kan använda det för att katalogisera alla sina bilder. Det är inte xärskilt dyrt, men det kostar en del.

Ett annat program som funkar väldigt bra för att leta rätt på alla bilder man har i datorn är Googles Picasa, som hittar varenda bild som finns i datorn och visar alltihop överskådligt. Framför allt om man inte har haft någon katalogfunktion innan är det väldigt händigt. Det är ungefär som att ha alla sina kort i en stor låda, men överskådligt. Det kan också samarbeta med bildbehandlingsprogram, men är inte särskilt väl ägnat åt att göra ändringar. Det är gratis.

Ett annat program som är väldigt snabbjobbat och kan en hel del är Irfanview, min favorit bland bildvisningsprogrammen. En finess i Irfanview som jag uppskattade mycket var att man kan göra fristående bildspel väldigt enkelt. Irfanview är suveränt för att göra operationer på många bilder samtidigt, om man till exempel vill krympa ner en stor mängd bilder för att skicka i e-post. Irfanview är gratis.

För mer avancerad bildbehandling använder jag Gimp, ett fritt program. Det har rätt hög inlärningströskel, men när man väl har lärt sig hur det funkar är det mycket smidigt.

Du ska ha fått med ett bra konverteringsprogram för råfilerna med din kamera, Digital Photo Professional. Det vore synd att inte använda det. En av de bästa sakerna med Canon, och det ingår när man köper en av deras kameror.
 
Har jobbat en del med Photoshop och även testat GIMP som jag tycker påminner en del om PS. Mendet kanske är meningen? Bra program hur som helst.

Gällande arkivering kör jag med de klassiska mapparna. Jag upptäckte rätt fort att det blir kaos i bildmappen när man skaffar systemkamera ;) .
Kör nu med mappar döpta efter månad och plats, vilket funkar bra.


Det blir nog till att lägga in Canons program som följde med, om inte annat så för att hantera CR2-filerna. Försökte ladda ner deras program från nätet men de ville likt förb*=at ha en cd-skiva i spelaren...
 
Oskarpa builder

Hej,
Har läst och kollat dina bilder och det verkar som att merparten lider av rörelseoskärpa.
Att bota det gör du lättast med kortare tider som alla andra beskrivit.

Lite underligt att ISO talet oftast verkar vara 200 även som du oftast kör GRÖNT autoläge, då borde ISO talet automatisk öka.. Kan det vara så att du har låst ISO i kameran, sätt ISO till Arto och testa lite för att se om det ändras. Kolla alltid när du tagit kortet att slutartiden är tillräckligt kort, alltså 100 mm så ska slutartiden va 1/200 del eller kortare.

Du borde även ha ett läge där du kan ställa kameran till SPORT eller liknande alltså bilder där motivet rör sig ganska snabbt och då ska kameran automatiskt prioritera korta slutartiden. Detta läge är dock inte så lyckat om du fotar landskap och vill ha stort skärpedjup eftersom bländartalet blir lågt alltså stor öppning och kort skärpedjup.

Börja med att kolla så du har ISO i autoläget inomhus och kolla vilket ISO tal du får, som sagt 1600 borde vara max du ska använda för att slippa från allt för mycket brus eller reducering av brus som också kan upplevas som oskarpt.

Ett tips till använd gärna blixten inomhus och se vad du får för effekt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.