Ja måånga kort blir det, eller rättare sagt knäpps det. I slutändan blir det några få som är bra, men dessa är bättre än de jag försökte ta på 80-talet. På den här korta tiden jag ägt min digitalkamera så har jag utvecklats mycket mer än då jag plåtade analogt. Vid fotoögonblicket så ger digitaltekniken dels möjligheten att våga ta chanser, att ha råd att ägna dag efter dag åt att fotografera, att direkt se att det inte blev bra och då försöka hitta en annan lösning för att ta bilden. Alltså kan man jobba mycket intensivare, vilket för mig är ett måste i inlärningsstadiet.
Efter fototuren så kommer vi hem till datorn, och här kommer nästa utvecklande fas. Med många bilder så blir det mycket jobb, och första åtgärden blir lämpligen att fundera vilken/vilka man ska behålla, specielt om man knäppt en massa bilder på samma objekt. Kanske blir det här första steget att utveckla ett bildseende.
När man hittat en bild så går man vidare med den. Nu upptäcker man kanske en massa fel. Den kanske är underexponerad, sned, brusig eller saknar skärpa. Hade det varit på analogtiden (plåtade själv dia då) så var det inget mer att göra, men nu kan jag sätta mig och jobba med bilden. Kompensera för exponering, räta upp bilden, brusreducera och skärpa den. Vad bra! det går till viss del att fixa en inte allt för kass bild så den blir hyfsad. Är det någon poäng i det då? Ja visst. Även om man är nybörjare så vill man ju ha ett bra slutresultat.
Men är det inte bättre att lära sig exponera och komponera redan när man tar kortet då? Jo visst, men när jag suttit med redigering så har jag mycket snabbare upptäckt alla fel och hur bilden faktiskt kan se ut. Åter igen en snabbare utveckling av bildseendet. När jag väl upptäckt att bilderna lutar och fått fixa det i datorn, så börjar jag mer och mer leta efter horisontella/vertikala linjer redan i sökaren, fundera över hur jag ska unvika brus, varför kameran underexponerar ibland o.s.v.
Efterarbetet tar tid, och jag känner att jag vill minska ner på den tiden. Alltså måste jag göra korten bättre från början! Lättjan kan faktiskt vara både kreativ och utvecklande.....