Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man får tillbaka raderade bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

obelix

Medlem
Godagens!!

Har lyckas radera bilder som jag inte har sparat på datorn:-(

Men jag lyckas inte få tillbaka bilderna med ex smartrecovery , har ett Compactflash.

Men med min lilla kopakt kamera så har jag xd-picture card å den hittade smartrecovery men inte det andra , Pogramet hittar inte ens kameran!

Behöver man nå mer avancerat program för att kunna göra det eller är dom där minnes korten spärrade eller kodade?

MVH Linus

Låter som du skulle testa med en kortläsare istället.

Ett alternativt program jag använt är Image Recall som jag tror du kan testa på kortet innan ett eventuellt köp, ganska så dyrt tyvärr.

obelix skrev:
Men jag lyckas inte få tillbaka bilderna med ex smartrecovery , har ett Compactflash.

Men med min lilla kopakt kamera så har jag xd-picture card å den hittade smartrecovery men inte det andra , Pogramet hittar inte ens kameran!

Behöver man nå mer avancerat program för att kunna göra det eller är dom där minnes korten spärrade eller kodade?
Svaret är ett kanske.
Compact flash är inte "spärrat eller kodat", men du kan inte accessa kortet genom en 350d, för att smartrecovery ska funka måste kameran visa minnet som en enhet.

Så det du kan göra är att låna/köpa en minneskortläsare som klarar compact flash. Då löser det nog sig.

Tråkigt, Linus! Men det kan gå att fixa. Har själv suttit med ett 2 gigs SD-kort i natt där alla filer försvunnit av någon anledning och provat en del olika program. Resultatet varierar ganska mycket.

Kortet har jag accessat via en kortläsare, men även där skiljer det sig. Den ena kortläsaren visar ingenting, den andra visar kortet som en enhet och på det den enda bild som fanns kvar och som tagits efter att övriga bilder/filmer försvunnit (ja, det var smart, men det var inte jag! ;-)).

Programmen jag testat är:
- PC Inspector Smart Recovery, hittar de flesta filerna men är väldigt långsamt och söker bara efter en filtyp åt gången, kraschar efter ett tag. Gratis. Näst bäst totalt, bästa gratisprogrammet, tycker jag.
- Art Plus Digital Photo Recovery, snabb, men hittar knappt hälften av jpeg, kraschade också om jag minns rätt. Gratis.
- Smart Flash Recovery, hittar ingenting, tycks mest vara ett reklamprogram för ett annat fixarprogram för PC:n. Gratis men suger.
- Recovery Manager, snabbt, bra interface, hittar alla jpeg-filerna, kraschar sedan och hittar inte tiff eller avi. Gratis, värt att prova.
- Softperfect File Recovery, man trycker på en knapp, sedan ser man inte om något händer eller inte... Gratis.
- Undelete Plus, hittar inget. Gratis.
- Photorescue (inte DigitalPhotorescue eller PhotorescuePro, det är andra program), bästa programmet, är snabbt och hittar flest filer (alla?), letar efter alla filtyper utan att du behöver speca vilka, kraschar inte, gör även backup av kortet (card image) på datorn så att man kan jobba med att återställa bilderna därifrån. Kostar $29.

Kan varmt rekommendera

Handy Recovery är det program jag har testat när en LaCie-disk på 500 GB "dog"

Den var inte accessbar eller ens synlig från vare sig XP eller en Linux-maskin - Däremot hittade Handy Recovery disken och jag lyckades rädda allt som fanns på den.

Du kan ladda ned den från

http://www.handyrecovery.com/

och testa den. Du kan då bara rädda 1 fil /dygn om du inte köper den. Köper du den finns inte begränsningen. Den kostar 39 USD så det är ju överkomligt.

Lycka till!

/Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar