Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mörkt är mörkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar över hur mörkt det verkligen måste vara i ett mörkrum innan man kan se spår av slöjning?

Det har hänt att när jag satt igån i mitt provosoriska mörkrum sett att tättningarna inte är riktigt täta. Samt att t ex lysknappen har någon slags självlysande/flourucerande ledljus. Ljuset är en bit bort och inte tillräckligt för att lysa upp någonting av rummet annat än att den avslöjar delar av fönstrets ram. Det är klart att sätter man handen mellan ögat och läckaget så syns det ju. Men om jag vänder mig bort från ljuset och håller upp handen så ser jag den inte.

En annan fråga är just hur ser slöjningen ut?

Hur påverkar framkallningstiderna filmens kontrast? Jag har inbillat mig att när filmen är framkallad så är den, dvs att det går inte att framkalla för länge men så är det väl antagligen inte. Hur noggrant är det med tiderna och temperaturen. Jag inbillar mig att jag har en tolerans på ca 10-20 sekunder när jag håller på.

Mvh
Maverick

Kontrasten påverkas av framkallningstiden.
Man färdigframkallar aldrig normal fotofilm eftersom det ger för hög kontrast. Det finns en gräns när kontrasten inte ökar längre, det som händer när framkallningen fortsätter är att kornet blir större och framkallaren börjar bearbeta de kristaller som inte exponerats för ljus vilket ger en slöja på filmen.

Tänk inte sekunder vad det gäller toleransen när du framkallar, tänk %.
En avvikelse på 10 % kommer du troligen inte att reagera på, 20-25 % ger en skillnad i kontrast så du måste börja fundera på annan hårdhetsgrad när du kopierar.

Det är lurigt med slöja på filmen, den ser inte ut på ett särskilt sätt, men om du är erfaren kan du upptäcka att de tunna delarna i negativet ser gråare ut. Slöja ger sämre kontrast i de delar som skall bli mörka på kopian vilket gör att bilderna förlorar lite ”lyster” i de mörka partierna.

Oroa dig inte för självlysande tejp på ljusknappen, ingen fara.
Däremot skall du vara försiktig om du har lysrör i taket, det kan ta upp emot 10 minuter innan gasen i rören slutar brinna!
Jag har sett spår av slöja på högkänslig film i sådana rum med lysrör i taket. (Sett spår=mätt upp med densitometer.)
Prova att gå in i mörkrummet, blunda i fem minuter med rören tända. Släck dem och öppna ögonen. Jag säger inget mer.

Framkallningstiden påverkar kontrasten. Detta kan du även använda till en fördel. Ifall det du fotograferar har väldigt låg kontrast, tex inomhusbilder i endast dagsljus, kan du underexponera med ett eller två steg och sedan överframkalla med ett eller två steg. Det kallas N+1 eller N+2 och ökar kontrasten. Motsatt om du har mycket högkontrast situation mer än 8 stegs skillnad mellan det mörkaste och ljusaste område du vill ha detaljer i kan du överexponera filmen och sedan underframkalla den (N-1, N-2). Det tar ner kontrasten i bilden. Du kan läsa mer i tex Ansel Adams bok The Negative, eller vilken som helst bok som behandlar Zone-systemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar