Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många svenskar fotograferar sig varje år??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur får du fram alla svenskar som tar foto på sig utomlands. Det är ju 10 tusentals bara det. Och det går knappast att kolla i ett hundratal länder.
Tänk bara på visum foto för alla som är ute och reser. Själva har jag tagit foto utomlands nästan varje år de sista 20 åren.
Och alla som bor utomlands.
Och alla i Sverige som tar ett porträtt eller familje foto för det är roligt.
Helt omöjligt att ens komma i närheten av ett svar. Och ingen vet svaret så de kan inte säga om det är rätt eller fel

Man kan ju faktiskt göra en liten statistisk undersökning...
Ring upp några hundra slumpmässiga nummer, fråga om antalet som har numret, och fråga hur många som blivit studiofotograferade senaste året.

Det kanske räcker med närmaste bekantskapskretsen för att få godkänt?!

Tips, ställ fråga nummer två:
Anser du dig vara smartare än genomsnittet...

FILM) (ulltand skrev:
Man kan ju faktiskt göra en liten statistisk undersökning...
Ring upp några hundra slumpmässiga nummer, fråga om antalet som har numret, och fråga hur många som blivit studiofotograferade senaste året.

Det kanske räcker med närmaste bekantskapskretsen för att få godkänt?!

Tips, ställ fråga nummer två:
Anser du dig vara smartare än genomsnittet...

Det kan du. Men du får inte fram svaret givetvis.

Inte ens de största och mest påkostade statistiska undersökningarna typ inför valen är ju ens i närheten av rätt svar. Och det är en undersökning som är mycket lättare

Lars Johnsson skrev:
Hur får du fram alla svenskar som tar foto på sig utomlands. Det är ju 10 tusentals bara det. Och det går knappast att kolla i ett hundratal länder.
Tänk bara på visum foto för alla som är ute och reser. Själva har jag tagit foto utomlands nästan varje år de sista 20 åren.
Och alla som bor utomlands.
Och alla i Sverige som tar ett porträtt eller familje foto för det är roligt.
Helt omöjligt att ens komma i närheten av ett svar. Och ingen vet svaret så de kan inte säga om det är rätt eller fel

Jag tror förmodligen att man ska uppskatta antalet som tar kort i svenska studios.

Anyway, jag tror som sagt att det är en övning i att göra en affärsplan, och man måste då bygga den på någon sorts bedömning av om man har en bärande affärsidé eller inte. Hur många tänkta kunder finns det totalt och hur stor andel av dessa kan jag fånga in? Ofta är detta ganska vilda gissningar, men det är i alla fall bättre än ingenting. När man sedan kört sin verksamhet ett tag kan man kanske förfina sin gissning. Som du säger, ingen vet om gissningen är speciellt nära sanningen, men det är i alla fall den bedömning som man t.ex. tar med sig till banken när man vill låna till sitt nya kontor.

Då har du mitt svar här 274.564 stycken.

Det är lika bra eller dåligt som något annat som kommer fram

Läs även frågan nogrant så ser du det är omöjligt. Det gäller inte hur många i år utan hur många varje år

Lars, du verkar tro att frågeställningen går ut på att få fram en exakt siffra. Det tror inte jag.

Jag tror det är just en bedömning och en storleksordning som ska tas fram, ett spann som ska göra det troligt om det kan vara en bra affär att starta en studio för porträttfoto. Detta är naturligtvis väldigt förenklat då det inte bara beror på genomsnittligt antal personer som köper en bild varje år utan en massa andra faktorer också. Men det är ju en övningsuppgift i en utbildning "for crying out loud", kanske tänkt att skapa en förståelse för nödvändigheten och svårigheten att bedöma sin marknad.

Det börjar bli väl spekulativt, jag slutar här.

Re: Re: Re: Hur många svenskar fotograferar sig varje år??

Lars Johnsson skrev:
Var har du läst det? Och hur kom de fram till de talen ? Ingen vet den rätta siffran givetvis. Det är ju omöjligt att kunna veta svaret

Mitt svar var inte oseriöst på något sätt - hoppas ni inte missuppfattat mig. Detta är siffror jag läst i fackpressen och som jag hört finns som gängse siffror från flera porträtt- och studiofotografer jag känner. Jag kan därför inte förklara siffrorna mer än så.

Jag har själv inte forskat i detta - har däremot gjort egna idéskisser för den egna verksamheten som naturfotograf. Men det är siffror jag behåller för mig själv.

Terje

Jag ska börja sälja tomater här på torget i närheten, och nu undrar jag hur många svenskar som köper tomater varje dag samt hur många de köper i genomsnitt. Det borde väl ge ett bra underlag för min affärsbedömning?
Dessutom ser jag ju att fyra andra på torget säljer tomater, då borde det ju vara en bra business?

Jag tror fortfarande att det är arbetsförmedlingen som håller kursen som nämndes i trådstarten;-)

Cassiopeja83 skrev:
Hejsan!

Jag håller på att läsa en företagar kurs och har fått en klurig läxuppgift.

Hur många svenskar fotograferar sig varje år i en Ateljé eller studio?

Jag har varit i kontakt med SCB och svenska fotografers förbund men ingen har kunnat hjälpa mig. Så jag vänder mig till er för hjälp, är det någon som har forskat i detta någon gång?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Maria
Det var en ganska smart fråga. Kanske skulle jag ställa den själv om jag skulle anställa någon. Ditt svar visar mycket om dig själv och hur du tänker.
Det viktiga är nog att du motiverar din siffra. Ju smartare du tänkt desto bättre. Naturligtvis blir det en vild gissning men med lite tur kan man hamna hyfsat nära sanningen.
Kommentarerna ovan säger nog en del.
Börja med att räkna upp vid vilka tillfällen man fotograferas. Några är tex. examen, bröllop, pass (vart tionde år), körkotr (samma där),studenten etc. Multiplicera med tio miljoner och du är ganska rätt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar