Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många svenskar fotograferar sig varje år??

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassiopeja83

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag håller på att läsa en företagar kurs och har fått en klurig läxuppgift.

Hur många svenskar fotograferar sig varje år i en Ateljé eller studio?

Jag har varit i kontakt med SCB och svenska fotografers förbund men ingen har kunnat hjälpa mig. Så jag vänder mig till er för hjälp, är det någon som har forskat i detta någon gång?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Maria

Kanske du kan göra ett överslag baserat på hur många som föds, hur många som gifter sig och hur många nya pass som utfärdas varje år? (Plus andra liknande händelser som innebär en viss andel av dessa personer tar en ny bild.) Hur många som sedan av olika anledningar tar "modellbilder" är kanske svårt att veta.

Anders Östberg skrev:
Kanske du kan göra ett överslag baserat på hur många som föds, hur många som gifter sig och hur många nya pass som utfärdas varje år? (Plus andra liknande händelser som innebär en viss andel av dessa personer tar en ny bild.) Hur många som sedan av olika anledningar tar "modellbilder" är kanske svårt att veta.

lägg till nya körkort till listan!

En ganska meningslös läxuppgift tycker jag. Är det arbetsförmedlingen som håller kursen?

Jag kan ana att det ska föreställa någon sorts marknadsundersökning, men hur många yrkesverksamma fotografer är hjälpta av att veta den siffran? Låter mer som att SCB kan vara intresserade...

Oi, det där är mycket jobb.

Jag kan inte svenska "statistik" språk, men du kan jobba med del av Sverige som är representativ av situation i hela landet. Så du inte behöver fråga till ex. alla fotoaffärer i landet hur mycket man fotar sig utan frågar bara en del.

Du behöver nog hjälp av någon som kan statistik.

Sofia

Jag tycker inte det är meningslöst, svårt kanske. Att undersöka hur stort kundunderlaget kan vara är en del av att uppskatta om en affärsidé är hållbar eller inte.

Anders Östberg skrev:
Jag tycker inte det är meningslöst, svårt kanske. Att undersöka hur stort kundunderlaget kan vara är en del av att uppskatta om en affärsidé är hållbar eller inte.
Javisst, kundunderlaget är viktigt. Men varför i så fall begränsa sig till Sverige, varför inte hela världen?

Det är väl snarare så att man som fotograf verkar lokalt, och först ska bestämma sitt upptagningsområde för att sedan uppskatta kundunderlaget. Jag tror inte att en porträttfotograf har hela landet som upptagningsområde.

Anders Östberg skrev:

Men de flesta människor som tar foto till pass, ID kort och liknande saker gör ju inte det i en studio eller atelje. Fler människor går in i en vanlig foto-automat och tar dem själva billigt.

Tror jag läste någonstans att 19000 förnyar sitt pass varje år i Jönköpings län.
Då passen kommer att gälla i 5 år från och med oktober så borde alltså den summan bli 38000.

Hur stor del av dessa som fotar i automat istället för hos fotografen vet jag inte.

Men från och med oktober så kommer samtliga dessa att fotograferas hos/av polisen, ett rejält bortfall för landets fotografer!

Eftersom ingen människa vet det rätta svaret på din läxuppgift så kvittar det nästan vad du skriver.

Sen är det nog många fler varje år som tar foto till en ID bricka som de har på jobbet än som tar pass-foto.

Lars Johnsson skrev:
Men de flesta människor som tar foto till pass, ID kort och liknande saker gör ju inte det i en studio eller atelje. Fler människor går in i en vanlig foto-automat och tar dem själva billigt.

Självporträtt?

:)

Lars Johnsson skrev:

Räknas inte dessa som studio?

Cassiopeja83 skrev:
Hejsan!

Jag håller på att läsa en företagar kurs och har fått en klurig läxuppgift.

Hur många svenskar fotograferar sig varje år i en Ateljé eller studio?

Jag har varit i kontakt med SCB och svenska fotografers förbund men ingen har kunnat hjälpa mig. Så jag vänder mig till er för hjälp, är det någon som har forskat i detta någon gång?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Maria

Vad jag läst och hört under senare år handlar det om 4-5 % av Sveriges befolkning.

Terje

Re: Re: Hur många svenskar fotograferar sig varje år??

Terje skrev:
Vad jag läst och hört under senare år handlar det om 4-5 % av Sveriges befolkning.

Terje

Var har du läst det? Och hur kom de fram till de talen ? Ingen vet den rätta siffran givetvis. Det är ju omöjligt att kunna veta svaret

Man får naturligtvis göra en intelligent gissning, ett antagande baserat på någon sorts uppskattning av t.ex. de anledningar till att ta en ny bild som jag nämnde, eller göra en enkätundersökning av större modell. Det vore intressant att veta hur de gjort.

Anders Östberg skrev:
Man får naturligtvis göra en intelligent gissning, ett antagande baserat på någon sorts uppskattning av t.ex. de anledningar till att ta en ny bild som jag nämnde, eller göra en enkätundersökning av större modell. Det vore intressant att veta hur de gjort.

Men en intelligent gissning eller antagande ger ju inte svaret på läxuppgiften

Lars Johnsson skrev:
Men en intelligent gissning eller antagande ger ju inte svaret på läxuppgiften

Varför inte? Övningen går förmodligen egentligen ut på att fundera fram en metod för att uppskatta sitt tänkta kundunderlag, inte egentligen att få fram en korrekt siffra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar