Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många säljer ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en av 200. Att jag inte svarar dig kan kanske bero på att jag inte är ansluten till en bildbyrå och inte säljer bilder.


//Uffe
 
Jag är osse en av 200. Att jag inte svarar dig beror på att jag inte är ansluten till en bildbyrå och inte säljer bilder (än) men vill gärna veta svaret på din fråga.
 
Starta egen bildbyrå vet jag.
Jag har aldrig haft nåt besvär med bildbyråer.
(säljer "inget" i sverige)
Min kompis däremot som är med i en svensk byrå, han har svårt att få nåt sålt. Nedersta lådan kanske.
En annan kompis säljer varje dag. Specialfoto inom industrin. Inte Sverige.
Nu går ju nästan allt härifrån Lappland utomlands så jag vet inte svaret egentligen.
Men kul fråga som kommer att bevakas.
Jag säljer inga bilder här i sverige eller genom byrå men ändå.
-Anders
 
Chano skrev:

Min kompis däremot som är med i en svensk byrå, han har svårt att få nåt sålt. Nedersta lådan kanske.
En annan kompis säljer varje dag. Specialfoto inom industrin. Inte Sverige.

Det är ju precis detta jag är ute efter i min fråga. Ni som är anslutna, hur många säljer ni?
Blir det en inkomst som täcker fotograferandet?


Jag själv har ca 20 stycken bilder hos tidigare .Windh, har sålt sisådär 4 stycken på ungefär lika många år...

/J
 
försäljning

Om man har 40 bilder i ett bildbyråarkiv så är sannorlikheten att få ngn bild såld ungefär lika stor som att hitta en nål i en höstack.
Sen beror det på vad för sorts bilder man har i arkivet, kända aktuella personer säljer alltid bra.Livnära sig på arkivbilder är nog svårt se det mer som grädde på moset.
/Roger
 
Bildbyråer säljer bara bilder av sina egna fotografer, är min uppfattning.
När jag fått sålt så har jag unika bilder som ingen annan fotograf har. Men generellt så låter jag dom ringa mig i ställt. Har mycket dåliga erfarenheter av våra 2 största bildbyråer. Dom redovisar inte bilderna som dom ska. Har hittat bilder i tidningar som jag inte fått betalt för. Ringer man sen och frågar så låsas dom vara helt frågande.
Vet att andra har samma problem.
Ett annat problem är att dom skriver avtal med dagstidningar, som skickar alla sina bilder till dom.
Detta medför att du aldrig får sålt dina bilder, för dom tar alltid bilder från den tidning som gynnar dom.
Tidningen i sin tur gynnar bara bildbyrån.
Detta gäller vad jag vet bra "snåla" dagstidningar.
Kvällspressen är annorlunda.

I mitt tycke borde dagspressen gynna sina lokala frilansfotografer mer, för dom har mer koll på vad som händer.

Men nu jobbar jag bara med nyheter, så jag vet inte hur andra fotografer har det.

Men generellt, NEJ till våra mest kända bildbyråer.
Dom suger FETT!
 
absolut inte...det racet jag kör är det dock obegripligt att pumpa med kameran och inte ha en aning om vad sammanhanget kommer bli...
 
ollecarlsson skrev:
absolut inte...det racet jag kör är det dock obegripligt att pumpa med kameran och inte ha en aning om vad sammanhanget kommer bli...
Race, pumpa? Intressant.

Men de nyhetsfotografer som säljer till Prb, Scanpix, Reuters, AP, ser inte de sammanhanget menar du och tillhör förlorarligan?

För att inte tala om Seven och Magnum?
 
vi talar om varandra... självklart hajar väl en krigsfotograf i vilket sammanhang en bild på en krigsskadad privatperson hamnar, men att stå och fota nonsensgrejer som nordea skall ha på sin bank-sajt tycker jag är rätt oupphetsande...
 
ollecarlsson skrev:
vi talar om varandra... självklart hajar väl en krigsfotograf i vilket sammanhang en bild på en krigsskadad privatperson hamnar, men att stå och fota nonsensgrejer som nordea skall ha på sin bank-sajt tycker jag är rätt oupphetsande...
Åkäj, jag är med.
 
ollecarlsson skrev:
vi talar om varandra... självklart hajar väl en krigsfotograf i vilket sammanhang en bild på en krigsskadad privatperson hamnar, men att stå och fota nonsensgrejer som nordea skall ha på sin bank-sajt tycker jag är rätt oupphetsande...

Aha..Okej Du är krigsfotograf, då förstår jag att du e i en speciell liga:)

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.