Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många RAW i miuten på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fundering kring RAW-formatet och D70 men även D1X och andra digitalkameror.

Jag har gjort endel tester med en D100 och ett CF efilm 256mb minne i RAW-formatet genom att se hur lång tid det tar för mig att ta 10 exponeringar (dock har den inte skrivit ner alla bilderna då utan detta tar ytteligare ca 2 1/2 minut).

Efter 4min och 15 sek så tar kameran den 10 bilden.

Vid tester av en exponering och att kameran skall skriva ner bilden till minnet tar:

CF efilm 256mb minne = 42 sek
CF sandisk 64mb minne = 48 sek

Hur lång tid tar D70 vid liknande test?

Vilken kamera/minne skriver RAW snabbast?

Kom inte och säg att Tiff eller fine Jpeg är lika bra det är inte det jag är intresserad av.

Glöm inte BBC-tävlingen den 4 April

// Alex

eh, jag vet inte om jag tolkar dig rätt nu, men min 10D:a med IBM microdrive tar 10 bilder på ungefär 5 sekunder, och efter ytterligare 45 sekunder har den skrivit klart till minneskortet.

Hmm...

Om jag förstår dig rätt så låter detta mycket konstigt?

Jag kan ta 4 bilder i rad men sen tar det 45 sek innan jag kan ta nästa och sen ytteligare 30-40 sek innan nästa???

// Alex

Låter helskumt. Jag kan bekräfta Jespers siffror kring 10D. Det är dessutom så att om jag håller ned avtryckaren så tar den en bild så fort det finns plats för det i bufferten. D v s så fort bild nummer 1 är skriven och klar, så kan jag ta bild nummer 10 (bufferten håller 9 bilder). Det tar väl ca 5 sek per bild, men det innebär alltså att man borde kunna fyra av 9 bilder i snabb följd, och sedan en bild ungefär var 5:e sekund tills minneskortet är fullt. Har inte testat det dock (skall göras ikväll... kanske inte hela microdriven, men lite i alla fall).

Kanske är det så att när man fyllt bufferten i Nikonkameran så måste man vänta till hela bufferten är tömd? Kan det vara så?

Jesper> Du kör compressed RAW va? Då går det ofattbart långsamt. Om du ska köra RAW och tycker att hastighet är viktigt så ska du köra uncompressed RAW. 10e bilden tas efter 32s och har skrivits klart efter ytterligare 20. Detta är alltså med uncompressed. D100s buffert är ju bara på fyra bilder när det gäller RAW men det verkar ju iallafall som att den skriver till minneskortet ungefär lika snabbt.

D100 klarar 4 raw i bufferten. Så fort det finns ledigt minne i bufferten så tar den nästa bild.

Har testat och det tar ca 6s innan nästa bild tas med ett standard Sandisk 256Mb då bufferten är full.

Frågan kvarsår om D70 är snabbare?

Nu gick det lite bättre i uncompressed RAW.

10 bilder 58 sek.
Och 1 min 29 sek så var alla bilder färdigskrivna till minnet.

Skulle någon med D70 eller D1X vilja göra ett liknande test?

Mvh // Alex

Re: Frågan kvarsår om D70 är snabbare?

Alex Dawson skrev:
Nu gick det lite bättre i uncompressed RAW.

10 bilder 58 sek.
Och 1 min 29 sek så var alla bilder färdigskrivna till minnet.

Skulle någon med D70 eller D1X vilja göra ett liknande test?

Mvh // Alex

Ändå stor skillnad mot min. 32s och skrivit klart efter 52s. Detta var med ett transcend 256mb 45x kort. Vad använde du för kort?

52/74 sek med Viking 256 MB à 590 kr
36/51 sek med Sandisk 256 MB, snikvarianten

(i D100 alltså)

Jag har testat med min D70 18 sek för 10 bilder efter 28 sek är alla på kortet Hitachi Microdrive 1GB.

Sandisk Ultra II 1 gb

1/1000 s, manuell fokusering

75 bilder i serie på 60 sekunder, sedan släppte jag avtryckarn. Att skriva klart alla tog 58 sekunder därifrån.

Test med D70

Tjena !
Tog tiden på min D70

RAW

10 bilder : 6 sek
20 bilder : 15 sek

de tre första går på en sekund, sedan blir den något långsammare.

40 bilder borde gå på 30 sek om minnet är stort nog, för den höll jämn takt i slutet. Den har nog samma minneshantering som D2H.

Har ej testat innan. Klart imponerande.

(Sandisk ultra II 256 Mb)

mvh
Martin74

Jag har ett Sandisk snikmodell á 64 MB i min D70.

10 bilder, 46 sek
sparat klart, 63 sek

Ska nog köpa snabbare och större kort...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar