iSolen.se
Guest
Länkar utan beskrivning och utan förklaring till varför man ska klicka på dem? Sammanfattning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Länkar utan beskrivning och utan förklaring till varför man ska klicka på dem? Sammanfattning?
Se dom istället. Är direkt knutet till trådens ämne. De är inte långa och går direkt på sak.
Nä, jag tänker inte anpassa mitt bildtittande efter hur dina kunder titta på bilder. ;-)Så man ska inte anpassa sig efter betraktarna/kunderna?
Inte jag heller. Det känns nästan alltid lite oartigt att bli pådyvlad en länkreferens utan ens en kort och rudimentär förklaring till vad den handlar om.Inget personligt, men jag följer aldrig odokumenterade länkar.
Inte jag heller. Det känns nästan alltid lite oartigt att bli pådyvlad en länkreferens utan ens en kort och rudimentär förklaring till vad den handlar om.
Hej Alla!
Jag har blivit intresserad av landskap och natur. Jag är hobby fotograf (jobbar som läkare annars).
Jag kommer att skriva ut visa bilder i A3-A2-format . Jag har Canon 6D och alla nödvändiga objektiv från 24-105 till 70-200 och mittemellan.
Jag har budjet att köpa vilken kamera och vilka objektiv som helst för landskapsfotografering.
Jag har 3 frågor som behöver hjälp med:
1- Behöver jag 36 megapixel för landskap?
2- Blir det något signfikant skillnad i bildkavalite mellan Nikon D810 och D850 för landskap?
(D810 har tappat sin pris i och med 850an är på gång). Dock Wi-Fi är viktigt!
3- Nikon D810-D850 eller sony 7 RII? A99?
För sony kan jag använda mina Canon objektiv(bukigt!). Men jag kan köpa Nikon original objektiv och sälja/behålla min Canon utrustning okcså. Jag tycker canon är efter när det gäller Dynamic Range!
Tack för hjälpen!
... Det förvånar mig att ingen nämnt Canon 5 DSR som med 50 mpix ger en upplösningsfördel jämfört med Nikon och Sony. ...
För landskapsfoto kan man ofta ta flera bilder och lägga ihop i efterbehandingen för att kompensera för sämre dynamik hos sensorn, så om mycket hög upplösning är viktigt så är nog Canon EOS 5Ds ett bra alternativ.Det är för att den har för lågt DR, upplösning är inte allt, DR är viktigare. D810,A7Rii och D850 har liknande DR, men D850 har bäst DR på basiso.
För landskapsfoto kan man ofta ta flera bilder och lägga ihop i efterbehandingen för att kompensera för sämre dynamik hos sensorn, så om mycket hög upplösning är viktigt så är nog Canon EOS 5Ds ett bra alternativ.
En annan lämplig metod för att få hög upplösning i sina landskapsbilder är att använda Brenizermetoden (även om den oftast framhålls som ett sätt att få kortare skärpedjup).
Hej
Jag jobba i ett reklamförtag där vi är ansluten till en professionellt bildbank. Vi kan ladda ner foton för storformat-tryck i tre olika storlekar small, medium och stort. Max storleken överskrider nästan aldrig 5000 px på långsidan vid en upplösning på 300 dpi sparad som jpg (max 10MB). Dessa foton använder vi för reklam på bussar och husfasader (vår storformat-skrivare printer i max 100 dpi).
Så ditt råd är att köpa en sämre kamera
Jag har budjet att köpa vilken kamera och vilka objektiv som helst för landskapsfotografering.
Tack för hjälpen!
Jag var inte ironisk. Jag råder ingen att köpa en kamera utan förklarar att det går att komma runt begränsningar under rätt omständigheter. Kameran med sämre DR kanske har andra fördelar som en köpare gillar. Pengar spelar också en viss roll för de flesta.Så ditt råd är att köpa en sämre kamera, fota när det inte blåser (för du har väl provat att lägga ihop högupplösta bilder? Tex med en blomma eller gren i förgrunden), alltid fota med stativ, lägga ihop dessa bilder i photoshop, och leva med att bilderna är manipulerade, dvs så personen får begränsad användning för sina bilder?
Istället för köpa en kamera som har bra DR från början, och det bara är att ta en bild, aldrig tveksamheter om bilderna går att lägga ihop, full användning för bilderna.
Nu gjorde jag väl bort mig genom att inte ha genomskådat din ironi.
Vad menar du med att bilden är 5000 px på långsidan vid en upplösning på 300 PPI? Blir en 5000 px bild på något sätt annorlunda med exempelvis 72 PPI?
En digital bildfil har ingen ppi överhuvudtaget.Vad menar du med att bilden är 5000 px på långsidan vid en upplösning på 300 PPI? Blir en 5000 px bild på något sätt annorlunda med exempelvis 72 PPI?