Benganbus
Aktiv medlem
Re: Re: Bara 50 000... ?
Ok
Men en liten parentes igen!
Jag har en Contax II från 1938,
å där är nog 400 000 exponeringar bara förnamnet!
Sannolikt är att ett ev. räkneverket varit ett större problem att tillverka...
Nu är det väl så också så att hade någon av dessa män,
Küppenbender, Nerwin, Bertele, som konstruerade Contax-kameran på 30-talet, försökt göra något likande idag, så hade dom fått sparken direkt!
"Kamera som fungerar utmärkt efter en 65-70 år....e du inte klok!? Vi skall sälja nya modeller!!"
Å den här "gamla Contaxen" från 1938, funkar utmärkt med tex. Dia. Dia som ju e litet exponeringskänslig!
froderberg skrev:
Observera "minst 50 000 exponeringar". Det finns nån Nikon F5 som klarat 5 miljoner exponeringar.
Att sätta en gräns som Canon gör innebär att många kameror ligger långt över minimigränsen.
Tyvärr tror jag inte siffran är så officiell att Canon lagar slutaren om den pajjar efter färre exponeringar om garantitiden gått ut.
Ok
Men en liten parentes igen!
Jag har en Contax II från 1938,
å där är nog 400 000 exponeringar bara förnamnet!
Sannolikt är att ett ev. räkneverket varit ett större problem att tillverka...
Nu är det väl så också så att hade någon av dessa män,
Küppenbender, Nerwin, Bertele, som konstruerade Contax-kameran på 30-talet, försökt göra något likande idag, så hade dom fått sparken direkt!
"Kamera som fungerar utmärkt efter en 65-70 år....e du inte klok!? Vi skall sälja nya modeller!!"
Å den här "gamla Contaxen" från 1938, funkar utmärkt med tex. Dia. Dia som ju e litet exponeringskänslig!