** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många exponeringar klarar en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Bara 50 000... ?

froderberg skrev:
Observera "minst 50 000 exponeringar". Det finns nån Nikon F5 som klarat 5 miljoner exponeringar.

Att sätta en gräns som Canon gör innebär att många kameror ligger långt över minimigränsen.

Tyvärr tror jag inte siffran är så officiell att Canon lagar slutaren om den pajjar efter färre exponeringar om garantitiden gått ut.

Ok ;)

Men en liten parentes igen! :)

Jag har en Contax II från 1938,
å där är nog 400 000 exponeringar bara förnamnet!
Sannolikt är att ett ev. räkneverket varit ett större problem att tillverka... ;)

Nu är det väl så också så att hade någon av dessa män,
Küppenbender, Nerwin, Bertele, som konstruerade Contax-kameran på 30-talet, försökt göra något likande idag, så hade dom fått sparken direkt! :)
"Kamera som fungerar utmärkt efter en 65-70 år....e du inte klok!? Vi skall sälja nya modeller!!" ;)

Å den här "gamla Contaxen" från 1938, funkar utmärkt med tex. Dia. Dia som ju e litet exponeringskänslig! :)

Dagens krav på korta slutartider och snabba sekvenser gör att man kompromissar med livslängden.

Sedan gäller det som sagt att säja en kamera till, vad är meningen med att göra en kund supernöjd om denna har köpt sin sista kamera i detta liv?

400 000 exponeringar är över 10 000 rullar film. Det är väldigt mycket och säkert långt över det normala för en kamera.

Jag känner inte till Contax så bra men väl Leica. Och det är inte ovanligt att folk behöver lämna in sina Leicor på slutarjusetering. De byts sällan ut, men renoveras när slutartiderna blir för långa.

Nome Nescio skrev:
Dagens krav på korta slutartider och snabba sekvenser gör att man kompromissar med livslängden.
Precis. Det är ingen konst att bygga en slutare som tål en herrans massa exponeringar. Det svåra är att bygga en riktigt snabb slutare (som klarar 1/8000 och 8,5 bilder/s) och samtidigt få den att hålla för intensiv användning. Den måste byggas mycket lätt men samtidigt extremt stark.

Som amatör behöver man nog inte ligga sömnlös. Men köper man en kamera som använts intensivt dagligen i flera år ska man nog fundera på priset en gång till, för ett slutarbyte kan vara nära förestående om man har otur.

/Pontus

Är kameran ett arbets redskap så kan tiden för slutarbyte vara betydligt med kostsamt är räkningen från verkstaden.

Magnus: kan du arbeta i 14 dar utan en kamera, och fortfarande tjäna pengar?

men en person som har kameran som sitt levebröd tror jag knappast har 1 kamera... dom har säkerligen _minst_ 2 kameror av lika prestanda/kvalitet.. säkerligen flera olika modeller också som man kan ta till. Att slutaren ger upp på alla samtidigt är nog bara ett bevis på att man är bästa polare med Murphy.

Sedan är ett slutarbyte för en yrkessam fotograf väl kalkylerad och en del av deras kostnader. Näe intresset för slutar fel ligger nog hos hobby användaren och där har du 2 kategorier. Lågfrekventa användaren som tar några bilder/vecka om ens det och sedan högfrekventa som kanske tar lite fler/vecka. Den senare bör väl redan veta att slutare slits och anpassar/beräknar sina köp efter det.

froderberg skrev:
400 000 exponeringar är över 10 000 rullar film. Det är väldigt mycket och säkert långt över det normala för en kamera.

Jag känner inte till Contax så bra men väl Leica. Och det är inte ovanligt att folk behöver lämna in sina Leicor på slutarjusetering. De byts sällan ut, men renoveras när slutartiderna blir för långa.

Mera litet vid sidan om tråden! :)
Leica-slutaren, RF, före M3 osv, brukar gå ännu längre, men fel! ;)

Leica-slutaren är inte så komplicerad, därför går den ofta längre, men fel!
"Stora problemet" ;) med Contax-slutaren, är ju banden som går av efter en 40-50 år...

Då gäller det att ha mycket band på en rulle i skåpet med rätt material, Rayon, och rätt dimension!
:) :) :)

Kanske utaför tråden men...?
Efter som 350D är en konsument produkt och jag mycket amatörmässig fotograf är det inte någon större risk att jag sliter ut slutaren på ett bra tag! Det jag är med bekymrad över är vad kameran tål i frågan om fysika miljön. fukt värme, kyla, och stötar. Vågar man ha med den en fuktig och regning dag ute i naturen eller i skidbacken. Funkar den i minus 10- 15. Är knapparna tätade mm? Hur ser felfrekvensen ut över lag, på garatier osv? någon som vet. Min gamla EOS600 värkar tåla det mesta, men hur är det med denna kamera? Har precis beställt en 350d som jag väntar på :)

Nej, den är inte tätad, så försök skydda den från den värsta fukten, stötarna och sanden. Vill du ha en kamera som tål detta är det bättre att satsa på en begagnad 1D. Nu säger jag inte att din 350D kommer att sluta fungerar bara för att du tar ut den en fuktig dag. Chansen är stor att den även tål en del regn, men skyll inte på mig om den slutar fungera! ;-)

/Pontus

5000 exponeringen inget problem?

Jag har sprungit på en annons om en 350D (endast hus) för 5000 kr. Jag har (än så länge) ingen information om antal exponeringar, men om det ligger runt 5000 så är det alltså inget problem?

Svårt att tolka uppfattningen i en tråd när det böljar fram och tillbaka mellan olika siffror...

ok, jag tänkte väll inte ha den ett vattenfall, men min fundering var väll mer om 350d är betydligt ömtåligare än ex v någon biligare valig analog EOS kamera eller, är digitala systemkameror överlag ömtåligare än analoga system. Med tanke på mer känslig(=dålig/billig)elektonik och knappar.

Hur många trådar om hur många exponeringar olika kameror klarar av orkar vi med, ca 50 000 kanske men det är förmodligen snart uppnått nu ;-)

Skämt åsido, alla frågor är berättigade men denna fråga börjar bli oerhört vanlig nu. Kan i & för sig bero på att jag hänger här i forumen för mycket också & ser för mycket :)

Åter till frågan...

//Larsa

jävligt offtopic men en fortsättning på larsas spånande...

Jag tror dessa ämnen är dominanta:

"Vad ska jag ta betalt för mina kort"

"Hur kan vi öka kommenterings frekvensen"

"Vad för kamera ska jag köpa"

"Vad för obejktiv ska jag köpa"

Helt klart är att det är tydligen enklare att skapa nya trådar än att kolla i "arkivet". Några djupare åsikter ska jag inte nämna, mera ett konstaterande.

sorry för att jag gick off topic

Apropå lite ot-saker...

Det här är nog lite ot men - hur länge håller slutaren för "släktingen" Eos 300V?

Mvh

Läser man i instruktionsboken, minns inte exakt men det står vad som är acceptabla arbetstemperaturer!
Samt vad för tecken som kan uppstå vad som är normalt tex är att SKärmen blir slö/långsamm!

Kolla igenom det står i boken ;)

Kalle_B skrev:
jävligt offtopic men en fortsättning på larsas spånande...

Jag tror dessa ämnen är dominanta:

"Vad ska jag ta betalt för mina kort"

"Hur kan vi öka kommenterings frekvensen"

"Vad för kamera ska jag köpa"

"Vad för obejktiv ska jag köpa"

Helt klart är att det är tydligen enklare att skapa nya trådar än att kolla i "arkivet". Några djupare åsikter ska jag inte nämna, mera ett konstaterande.

sorry för att jag gick off topic

Offtopic men denhär är ju en klassiker:
http://www.bahneman.com/liem/dpftg.cgi

.Z. skrev:
Hur många trådar om hur många exponeringar olika kameror klarar av orkar vi med, ca 50 000 kanske men det är förmodligen snart uppnått nu ;-)

Skämt åsido, alla frågor är berättigade men denna fråga börjar bli oerhört vanlig nu. Kan i & för sig bero på att jag hänger här i forumen för mycket också & ser för mycket :)

Åter till frågan...

//Larsa

Apropå lite ot-saker...

Det här är nog lite ot men - hur länge håller slutaren för "släktingen" Eos 300V?

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar