Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur många exponeringar har min 30D?
- Trådstartare ¿prodigy¿
- Start datum
andgi
Aktiv medlem
¿prodigy¿ skrev:
Det stämmer...men det måste ju finnas en servicemeny eller liknande eller att man kan få tag i någon mjukvara som kan läsa ut detta. Nu har jag ju saboterat detta för alltid och kommer aldrig kunna få reda på antalet exponeringar själv.
Servicemenyn aktiveras nog via USB-gränssnittet och jag har inte hört talas om någon som kommit åt den utan Canons mjukvara på någon av modellerna sen D30. (Jag har letat i åtskilliga forum..)
Men så dramatiskt är det väl inte heller - du kan ju kolla vilket nummer din äldsta 30D bild har och från det så bör den ju ha räknat sekventiellt.
/Anders
JohanOlovsson
Aktiv medlem
¿prodigy¿ skrev:
Jag har inte nollställt och har kört kontenuerlig filnumrering hela tiden. Jag kör fortfarande på min första laddning av kameran (laddade tom bara 90% då jag snabbt ville ut och testa kameran) och den senaste bilden heter nu 102-5671, kan det verkligen stämma?
Jag tror att 102 (tvåan) betyder första omgången eller vad man kallar det, och 5671 i denna "omgång" (9 999/omgång), alltså 15671 exponeringar... men men som jag sa... : tror
andgi
Aktiv medlem
JohanSandin skrev:
Jag tror att 102 (tvåan) betyder första omgången eller vad man kallar det, och 5671 i denna "omgång" (9 999/omgång), alltså 15671 exponeringar... men men som jag sa... : tror
Räknaren i min 30D står på 100-1931 och den har gått 1931 exponering, så en nollställd räknare bör börja på 100-0000. Tydligen räknar 30D 10000-tal i prefixräknaren - tidigare modeller (iaf D30) räknade 100-tal om jag minns rätt.
Så din räknare verkar antyda 25671 exponeringar - men räknaren hoppar automatiskt fram om man sätter i ett CF-kort som innehåller bilder med högre räknarvärde än det nuvarande.
/Anders
¿prodigy¿
Avslutat medlemskap
Jaja..det är inte så viktigt naturligtvis, men det skulle ha varit roligt att se hur många exponeringar kameran har gjort. Även nu då jag fortfarande är på min första laddning av kameran.
Nu vet jag iaf att det inte finns någon "servicemeny" eller liknande som man kan knappa fram med hemlig kod.
Tack för era svar!
Nu vet jag iaf att det inte finns någon "servicemeny" eller liknande som man kan knappa fram med hemlig kod.
Tack för era svar!
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Dra ifrån första bildens nr. från nr: 5671 (sista bilden) så ser du hur många exponeringar du gjort.
jeskata
Aktiv medlem
andgi skrev:
Servicemenyn aktiveras nog via USB-gränssnittet och jag har inte hört talas om någon som kommit åt den utan Canons mjukvara på någon av modellerna sen D30. (Jag har letat i åtskilliga forum..)
Enligt vad jag har hört läser de av det genom blixtskon.
Arne S
Aktiv medlem
andgi skrev:
Räknaren i min 30D står på 100-1931 och den har gått 1931 exponering, så en nollställd räknare bör börja på 100-0000. Tydligen räknar 30D 10000-tal i prefixräknaren - tidigare modeller (iaf D30) räknade 100-tal om jag minns rätt.
Så din räknare verkar antyda 25671 exponeringar - men räknaren hoppar automatiskt fram om man sätter i ett CF-kort som innehåller bilder med högre räknarvärde än det nuvarande.
/Anders
Edit:// Tar bort inlägget eftersom jag blandade ihop Anders inlägg med ett annat.
¿prodigy¿
Avslutat medlemskap
Jag har nu gått igenom alla bilder (då batteriet tog slut) och totalt så har jag tagit lite mer än 1080 bilder på min första laddning. Jag har använt ett 17-55/2.8 IS med IS på hela tiden och mycket tittande i menyerna. Första laddningen var dessutom inte helt slutförd då jag inte orkade vänta
Jag är mao mycket nöjd med 30D och dess batteri. Jag räknar med fler bilder nu när batteriet får laddas upp ett par ggr.
Jag är mao mycket nöjd med 30D och dess batteri. Jag räknar med fler bilder nu när batteriet får laddas upp ett par ggr.
DayDreameR
Aktiv medlem
Går det att plocka fram på en EOS 300D eller är det samma sak där?
Jeppe
Aktiv medlem
Samma sak, fast där anges bilderna i 100-tal.
Kameran börjar med 100_001 och numrera upp till 100_099 varpå den fortsätter med 101_100 till 101_199 osv..
199_999 är alltså bild nummer 9999 (100 kataloger á 100 bilder, katalog 100 har bara 99 bilder) = 9999. Bilden efter får nummret 200_001. Men alla dessa uträkningar är tämligen meningslösa OM man inte har kört med ett nytt kort/nya kort, bara i den kameran och med konternuerlig nummerserie.
Kameran börjar med 100_001 och numrera upp till 100_099 varpå den fortsätter med 101_100 till 101_199 osv..
199_999 är alltså bild nummer 9999 (100 kataloger á 100 bilder, katalog 100 har bara 99 bilder) = 9999. Bilden efter får nummret 200_001. Men alla dessa uträkningar är tämligen meningslösa OM man inte har kört med ett nytt kort/nya kort, bara i den kameran och med konternuerlig nummerserie.
Lejjonet
Aktiv medlem
Blir det inte fel om man tar bort kort i kameran då? Jag menar, om jag är på filnummer 100 säger vi, så fotar jag 100 bilder till som jag sen tar bort i kameran (alltså har jag gjort totalt 200 exponeringar), sen fotar jag ytterligare 100 som jag laddar ner till datorn, får inte den sista bilden jag laddade till datorn filnummer 200 isåfall även om jag totalt sett har gjort 300 exponeringar? Är ni med hur jag menar? Om det är så så kan man ju inte se i datorn hur många exponeringar kameran har gjort.
Kram Julia
Kram Julia
Godsmack
Aktiv medlem
Lejjonet skrev:
Blir det inte fel om man tar bort kort i kameran då? Jag menar, om jag är på filnummer 100 säger vi, så fotar jag 100 bilder till som jag sen tar bort i kameran (alltså har jag gjort totalt 200 exponeringar), sen fotar jag ytterligare 100 som jag laddar ner till datorn, får inte den sista bilden jag laddade till datorn filnummer 200 isåfall även om jag totalt sett har gjort 300 exponeringar? Är ni med hur jag menar? Om det är så så kan man ju inte se i datorn hur många exponeringar kameran har gjort.
Kram Julia
Japp, så är det. Man får helt enkelt nöja sig med att veta på ett ungefär hur många exponeringar kameran gjort..
Jeppe
Aktiv medlem
Godsmack skrev:
Japp, så är det. Man får helt enkelt nöja sig med att veta på ett ungefär hur många exponeringar kameran gjort..
Nej, så är det inte alls..
Filnummreringen fortsätter att räkna.. Tar man en bild som heter 101_101 och raderar den, så heter nästa 101_102. Nummret blir alltså "förbrukat". Detta gäller då som sagt vid konternuerlig nummrering.
Detta måste bara vara något av de mest diskuterade ämnena på fotosidan.....spelar det egentligen någon roll?