Annons

Hur många exponeringar har kameran gjort ?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.HENNING

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag ser i kameran hur många exponeringar den har gjort.

Har en 5 D och en 5 D Mark II

Någon som vet ?

Fredrik
 
Är också väldigt nyfiken att veta det!

Min stackars 40D har fått jobba hårt sedan oktober förra året och jag insåg när jag kollade igenom lightroom att jag tagit kring 30 000 bilder på 4 månader.

Hade velat veta hur många exponeringar kameran är byggd för innan jag behöver skicka den på service!
 
Hej

Tack för svar...men den länken gav inte mkt.

Tydligen inte så lätt att lösa detta problem.
Eller har du en 5:a så du vet ?

Fredrik
 
Ok

Missade det.
Har dålig rutin på forum då jag är inne mkt sällan.

Har du läst en tråd någonstans...för det diskuteras hej villt och finns hur mkt som helst att läsa.

Lättare att ställa frågan på nytt känns det som.

Fredrik
 
Ok

Missade det.
Har dålig rutin på forum då jag är inne mkt sällan.

Har du läst en tråd någonstans...för det diskuteras hej villt och finns hur mkt som helst att läsa.

Lättare att ställa frågan på nytt känns det som.

Fredrik

Svaret är enkelt, du kan inte själv kolla hur många exponeringar en 5d har gått. Finns inte heller något program på nätet du kan använda dig av. Du måste låta en Canonverkstad kolla det, vad det nu kan kosta.
 
Det tål ju att testa programmet Anders länkade till, utvecklaren skriver ju själv att det har kommit lite olika rapporter på om det funkar eller inte till 5DII.

Annars går det att se på numreringen av bilder under vissa förutsättningar. Dels behöver du ha kontinuerlig numrering av bilder och sen så klart hålla koll på när numreringen slår runt och börjar om. Det kan tydligen bli strul om man använder samma minneskort i olika kameror efter vad jag har läst tidigare, men som sagt, det finns ju trådar som kan berätta mer om det.
 
Min stackars 40D har fått jobba hårt sedan oktober förra året och jag insåg när jag kollade igenom lightroom att jag tagit kring 30 000 bilder på 4 månader.

Hade velat veta hur många exponeringar kameran är byggd för innan jag behöver skicka den på service!

Oj, hur många av dom bilder finns en tanke bakom och får du tid att njuta av Australien?
Är du vaken 24 timmar per dygn så blir det ett fotografi mindre än vart 6:e minut. Dvs vart 3:e minut om du är uppe 12 timmar per dag.

/Rommél
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.