Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur många bilder tar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

rittz

Aktiv medlem
Hur intensivt fotograferar ni? Tänker ni igenom varje bild länge mellan varje eller dunkar ni på massvis? Hur många bilder går det på en som du väljer ut som bra? Hur många bilder tar du på en session (och hur länge är den)?

Väldigt svåra frågor att svara på. Beror på helt vad syftet med min session är. Ibland så har jag redan en tanke om bilden när jag ger mig ut, då blir det oftast inte många bilder och inte heller så lång session.
Andra gånger åker jag bara ut för att se vad naturen har att erbjuda. Då brukar jag vandra runt och är ute en mycket längre tid.
Sedan brukar jag även fota klättring en hel del. Då kan jag hålla på att plåta en hel dag och få rejält många kassa kort. Lite svårare när motivet hela tiden rör sig.
Men jag kan säga att det är bar många kort jag tar som direkt slängs. Till exempel så drog jag av närmare 5.000 kort under min resa till Storbritannien nyligen. Fast då fotade jag konstant hela dagarna nästan.

Med tanke på vart tråden ligger, så svarar jag på när jag tar porträtt.

Jag brukar smattra på ganska bra... vart fall ta 3-4 bilder pär knapptryck. Just för att chansen är stor för blinkningar och konstiga grimaser..
Sen blir det ofta mång aolika poser, så för att få ett bra potrträtt tar jag kanske 30-50 bilder... Var av många är bara att kasta direkt, och sen gäller det att välja... :p

Johannes

Väldigt olika. men om vi börjar med porträtt med tanke på var tråden ligger så brukar jag klämma iväg en ca 50-100 bilder. Slutresultatet brukar generera 2-3 kanonbilder medan kollektionen som modellen får med sig brukar bestå av 10-12 bilder. Allt beror på hur erfaren modellen är. Med proffs så blir det avsevärt mindre kulspruta.

Sportbilder: och då är det oftast knattefotboll, knattehockey eller motoCross som gäller för mig och då klämmer jag iväg massor. Framför allt vid motocross. Min stil gör det omöjligt att följa åkaren. Står oftast bakom ett hopp eller en kurva och åkarna dyker upp väldigt snabbt. Sätter min D300 på max hastighet (8 bps) och klämmer av. En dag på crossbanan brukar ta för oss ca 3 timmar och jag kommer ibland hem med 5-600 bilder. 10-20 kanske återstår efter rensning. Det är oskarpa bilder (försöker ofta panorera med lång slutartid), åkare som blundar eller annat skit som kommer i vägen.

Till mer vardagliga bilder så tar jag oftat en bild i taget men om det är männsikor med som huvudobjekt så har jag tagit för vana att klämma av en eller ett par bilder direkt efter den första. Människor har en tendens att slappna av när bilden är tagen :)

Som svar när det gäller porträtt/modell....

Så brukar en session ta ca 2 timmar, ibland lite mer ibland något mindre. Men ca 2 känns optimalt. (talar effektiv fototid)
På den tiden knäpper jag ca 250-300 bilder. Oftast en och en. Av dessa brukar ca 5 bli riktigt bra, ca 15 helt okej. Resten ryker i en eller annan form.

Var alldeles nyss på bröllop.
Porträtt + vigsel = 400 bilder. 2 timmar fotande.

/Rommél

Men erfarenhet är att jag bränner hur många rutor som helst. Jag har kommit hem från en fyra timmars med 16 GB bilder, runt 900 st. Av dessa var 50 använd- bara och femton riktigt bra. Jag har blivit slappare med digitalt och chansar mer, med film var jag återhållsammare och hade oftast tre bra av 24 ( ~ 10-12 % ). Idag är jag nere i ett par-tre procent.

Heldags bröllopsjobb ca 2000 exponeringar varav 25% överlever första gallringen och 3% redigeras för att presenteras som porträttbilder för paret.

Hockeymatch 500 exponeringar varav 90% kasseras direkt.

Naturfoto, färre och mer planerade exponeringar varav 100% kasseras direkt, jag suger på den diciplinen.

Jag kör ju enbart med storformatskamera och då kan man inte smattra på så länge.

När jag fotar modeller (det är enbart det jag gör och de är barn), så fotar jag max 18 bilder. Det brukar ta 1.5 timme. Jag tar aldrig om samma pose och har aldrig lyckats få med en blinkning.

Jag brukar hitta på en pose eller barnet gör det. Sedan fokuserar jag och när jag ska ta kortet ställer jag mig bredvid kameran för att inte störa modellen för mycket. Sen säger jag att modellen kan blinka en gång till och någon sekund efter tar jag kortet.

På en sådan session brukar jag få 1-5 bilder som är ganska bra och 1-2 som är så pass bra att jag framkallar dem till bild (i mörkrum).

Det sista sa jag inte för att skryta utan för att påpeka att antalet bilder är inte det vesäntliga utan att man ska ha tänkt igenom bilden innan och vid själva tryckögonblicket ska allt vara klart.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar