Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många bilder håller ett objektiv för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Som sagt, hur länge håller ett objektiv?

Mitt Tamron 17-50/2,8 har säkert gått över 20 000 bilder vid det här laget, i varierande miljöer och utan minsta tanke på ömhet från min sida ;-)

Hur som helst, det börjar kännas lite slitet nu. Jag lyfte på locket (bajonetten) igår och då såg jag att AF-kugghjulen börjar bli nötta och så. Det var också lite ärg på något ställe, mest vid mässingshimsen som ligger under bajonetten.

Är det tecken på att hela skiten börjar ge sig eller?

Knappast bilder som sliter...

Snarare in- och utzooming samt AF-motor nötning etc som sliter ut optiken.

Allt från 1 år till 15.

Eller mer. Jag har sett objektiv i drift som bevisligen gått både 40 och 50 år. Nikon respektive Zeiss. Jag tror nog att det inte är några problem att hitta optik inköpt på 40-talet som är i mer eller mindre daglig användning.

Per.

Jojo det är klart att objektiv av Zeiss eller Nikons finaste kvalité håller länge, men nu gällde det ju ett Tamron i plast för 3800 kr ;-)

20 000 bilder inkluderar såklart en hel del fokuserande och zoomande. 20 000 bilder i vanlig plus en del lite hårdare än vanlig användning är vad jag menar.

Mitt EF 70-200 f/4 L USM har jag kört omkring 30000 bilder och köpte det begagnat - det känns och fungerar som nytt trots att 80% av bilderna det tagit är på racingbanor - det beror väl på är det spontana svaret.

Det är knappast antalet bilder som sliter. Under gynsamma förhållanden håller det i evigheter.
Det är snarare om den är välvårdad eller om det är "behandlat" som avgör. ;)

Men det är klart att ett plastobjektiv i konsumentklassen inte går att jämföra med ett proffsobjektiv...

men den håller länge på bra objektiv. Af motorn tror jag oftare ger sig innan bländaren, men beror väl på det majse

Eller mer. Jag har sett objektiv i drift som bevisligen gått både 40 och 50 år. Nikon respektive Zeiss. Jag tror nog att det inte är några problem att hitta optik inköpt på 40-talet som är i mer eller mindre daglig användning.

Per.
Jovisst, men slitaget på manuella objektiv utan zoom blir förstås bara en bråkdel av slitaget på moderna objektiv med motordriven autofokus och en massa zoomande. Dessutom finns det ju inget som helst plast i dessa äldre objektiv, medan dagens objektiv i måttliga prisklasser huvudsakligen lär innehålla plast (gäller säkerligen det Tamron-objektiv som var aktuellt här). Metall ger ju ytterligare en storleksordning av mindre slitage.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto