ANNONS
Annons

Hur många batterier till en fjälltur?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanni

Aktiv medlem
Hej!
Ska upp till fjällen om en dryg vecka och ska då för första gången ha med min istDL. Efterson jag bara ägt kameran nån månad och aldrig haft med den på någon längre tur är jag osäker på hur mycket batterier jag ska ha med. Antar att mina standard-batterier (NiMh 2500) får sitta i från början, men sen blir det alltså engångsbatterier, eftersom det inte finns möjlighet för laddning.

Nån som har erfarenhet av liknande turer med kameran? Känns som fjällvädret, med sina skiftningar, skulle kunna äta mer batterier än normalt...

Har funderat lite på CRV3 batterier också, trots att de är så dyra. Hur mycket skillnad skulle det göra med sådanna jämfört med vanliga AA tror ni? Vikten spelar ju viss roll också, jag vill ju inte släpa för många kg AA batterier ;)

Tacksam för alla erfarenheter av batteritid etc ute i fält :)

Johan

Jag har både erfarenhet och ingen erfarenhet så du får göra dina egna slutsatser.. ;)

Jag är flitig fjällvandrare och senaste gången tog jag med mig min Canon G5:a (kompakt)
Laddade den full på fjällstationen i Kvikkjokk och vandradde sedan utan att kunna ladda den överhuvudtaget mera. 2 veckor gick jag... inga reservbatterier alls medtogs. Försa veckan hadde jag strikt batterisparsamhet, stängde tex av monitorn heltoch använde bara sökaren. Knäppte runt 10 kort om dagen... Efter kanske 1 vecka var det så jä**a svårt att hålla sig borta från skärmen så det slutade med att jag tog lika mycket kort och på nätterna låg jag o tittade på alal bilder jag tagit, rensade och drog ström som fan.

Tillbaka till kvikkjokk 2 veckor senare var batterimätaren på 1/3 fullt...

Planerar nu att gå med min 20D kanske i höst elelr nästa år. Eftersom jag vet gansak exakt hur länge jagkan plåta med min kamera så skulle jag göra som så:

köpa 1 extra batteri och sedan någon slags solpanels laddare man kan ha på ryggsäcken eller lägga på marken när man slår läger.

Hur du gör vet jag naturligtvis inte, det viktigaste är att känna sin kamera och anpassa sig efter hur du ska fotografera.

Ska jag upp igen så är et enbart för att plåta eftersom ajg gjort såpass många vandringar att själva vandringen inte ger mig såå mycket som innan. Då lockar fotograferingen mer.

Så fundera på hur di ska använda kameran och anpassa dig därefter.

Var i Skottland 4 dagar för några veckor sedan och hade fulladdade 2500mA batterier i kameran. Tog ca 350 kort och hade inga problem med batterierna. Men jag kör utan visning på displayen. Jag hade en uppsättning ladded batterier med mig ifall, men behövde inte dessa.

Så beroende på hur mycket du skall fota, dvs hur mycket minne har du med dig?

Men jag skulle säga att dina 2500mA + 2 uppsättningar extra borde räcka för en vecka om du tar ca 1000 bilder (ca 3GB minne)...

Med fräsha 2500 mAh batterier brukar jag inte ta med laddare på resor upp till en vecka. Vanliga AA håller betydlig sämre men en uppsättning CRV3 som komplement är jag övertygad räcker till.

Skulle tro det går mer än tre uppsättningar AA på en CRV3

Batterier

Hej!
Jag använder NiMh 2500 (GP) och CRV3. Mina erfarenheter är att när det är kallt ute (0 eller lägre) så räcker inte NiHm särskilt långt, nått hundratal exponeringar. Nya fräscha och nyladdade NiMh ca 500 exp. Man verkar inte riktigt kunna lita på batteriindikatorn, den visar lågt, stänger av och därefter visas att det är fullt. När det är viktigt att det finns ström hela tiden samt för sensorrengöring använder jag CRV3.

In instruktionsboken finns en tabell över antalet exponeringar för olika batterier.

/Mats

Tack för alla svar!!!
Har hjälpt mycket. Kommer ha med 2x2Gb minne. Så det får nog bli 1 uppsättning NiMH + 1 uppsättning CRV3. Frågan är sen om det är värt att köpa en uppsättning NiMH 2500 till och ha med (kan ju vara bra för framtida behov) eller om jag istället ska ta med ett gäng AA. Kommer i vilket fall som helst ha med AA, eftersom min GPS har sådanna...
(Usch vad ström-krävande fjällturerna har börjat bli ;-) )

Vet någon om uppladdingsbara batterier tappar mycket kraft av temperaturväxlingar eller om detta bara är temporärt? Känns ju dumt att ha med extra laddningbara, bara för att upptäcka att de är döda när man sätter i dem efter någon dag...
Johan

Som Lumna sade, det står ju i instruktionsboken.

Det är en skaplig skillnad om man kör RAW eller jpg, i antal bilder som det blir alltså.
Kör du i jpg låter det på gränsen att klara av på din laddning.
Laddbara AA med full kräm som 2500 ( eller om man hittar laddbara CRV i exakt rätt styrka) tycker jag man gott kan ha minst två omgångar. Så får de rulla = alltid pigga batterier när man har laddare.
Sen ett par CRV av engångstyp kan alltid finnas med som reserv, de är ju så lätta och ändå håller de för närapå 1000 bilder om man inte slösar

Jag har dessutom nästan alltid blixen med, även om den inte används så hårt är den bra till upplättning av skuggor. Den har samma sorts batterier så den blir nästan som en extra batteripack att låna från om det kniper

"#%¤%& den jav"#¤#la 3G-anslutningen gick ned just när jag klippte i texten så det blev fel i början. 15- minutersgränsen att redigera förutsätter säker lina Det skulle stått:

De uppladdningsbara håller allt att ligga. Du ska väl inte ut i månader?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar