Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

--Hur många av er följer SFFs prislista??--

Produkter
(logga in för att koppla)

PicVictoria

Aktiv medlem
Hej fotovänner!

Jag är själv medlem i Svenska Fotografers Förbund. Håller på att skapa en egen hemsida med prislista och har då studerad deras rekommenderade prislista nogrannt.

En kollega till mig sa att "-Det är ohållbart att följa deras rekommendationer för branschen, priserna är alldeles för höga!-"

Tycker ni att detta stämmer? Använder ni av deras lista? Syftar då främst till er somanvänder fotografiet som en inkomstkälla, helt eller delvis.

Tack på förhand!
//Victoria

Det beror helt på kunden.
Våran lilla kommun kan omöjligtvis köpa tio bilder för 5.000:- /st vilket andra betalar utan att blinka.
Därför får tex kommunen rabatt så att man precis kommer under smärtgränsen och kan göra affär ändå, åtminstone på gamla begagnade arkivbilder.

Precis, listan är en fingervisning kan vara så att den är baserad på medlemmarnas priser som man slagit ihop och dragit ut ett medel på. Vilket betyder att om fräsiga reklamfotografen gör en kampanj för sony ericsson så tar han kanske 25000 kr för en heldag medan alltiallo fotografen i skogsköping tar 3000 kr för en heldag när han fotar åt Lasses telefonservice.

Precis, listan är en fingervisning kan vara så att den är baserad på medlemmarnas priser som man slagit ihop och dragit ut ett medel på. Vilket betyder att om fräsiga reklamfotografen gör en kampanj för sony ericsson så tar han kanske 25000 kr för en heldag medan alltiallo fotografen i skogsköping tar 3000 kr för en heldag när han fotar åt Lasses telefonservice.

Jo det är ju klart. Men jag tror faktiskt inte att listan är gjord genom att man slagit ihop priserna och dragit ut ett medel. Skulle bli väldigt missvisande.

Om jag tolkat SFF rätt så är listan gjord för att vår bransch skall hålla en viss nivå och för att motverka prisdumpning......

Eller vad tror ni?

Jag har länge funderat på vad en priskartell är.

Ja du Roland, har du hört talas om något sådant som fackföreningar?
Där jobbar man för sina medlemar kanske kan betrakta dem som priskartell? Enskilda fotografer har väl knappast något liknande att falla tillbaks på? När ens fotografi ska betala räkningarna och det inte finns någon Akassa som träder in och inte något fack som förhandlar löner, hm jo förlåt det fins ju faktiskt den där priskartell listan! Naturligtvis helt oansvarligt att bara göra en sådan lista! Fotografering är ju roligt, eller hur?
Beträffande frågan så försöker ju fler och fler kunder rucka på detta. Om inte priser så användning eller ägarrätt till bilderna. Men här är det ju kanske lite så att var och en ser till sitt eget hus? En bra kund kan ju i slutändan ge mer än att följa prislistan?
Funderar Lasse

Jo det är ju klart. Men jag tror faktiskt inte att listan är gjord genom att man slagit ihop priserna och dragit ut ett medel. Skulle bli väldigt missvisande.

Om jag tolkat SFF rätt så är listan gjord för att vår bransch skall hålla en viss nivå och för att motverka prisdumpning......

Eller vad tror ni?

Faktum är att det är en lista som visar just medellön bland de fotografer som rapporterat in. Eller det var det förut iaf. De kallar den därför inte heller för prislista om man ska vara petig.

Så det är ju allt från reklamare, ataljéfotografer, bröllop, frilansar, storstad till småstad. Så det är nog ganska spridd prisbild egentligen.

/Maverick

SFF:s prislista är väl för fullfjädradre proffs med dito utrustning och erfarenhet. Du bör nog lägga dig lite under den. Därmed inte sagt att du inte är en bra fotograf, men ser man på din profil så fattas det kanske en del till "fullt pris".

Hej fotovänner!

Jag är själv medlem i Svenska Fotografers Förbund. Håller på att skapa en egen hemsida med prislista och har då studerad deras rekommenderade prislista nogrannt.

En kollega till mig sa att "-Det är ohållbart att följa deras rekommendationer för branschen, priserna är alldeles för höga!-"

Tycker ni att detta stämmer? Använder ni av deras lista? Syftar då främst till er somanvänder fotografiet som en inkomstkälla, helt eller delvis.

Tack på förhand!
//Victoria

SFF:s prislista är väl för fullfjädradre proffs med dito utrustning och erfarenhet. Du bör nog lägga dig lite under den. Därmed inte sagt att du inte är en bra fotograf, men ser man på din profil så fattas det kanske en del till "fullt pris".

Ok Sven, så du menar att min profil, med ca 4 bilder på detta forum, är ett bevis på min yrkesskicklighet.

Konsitigt sätt att se på det i och med att dem bilder jag har på min sida togs för längesedan och knappast är det bästa jag har i min portfolio utan vad var som råkade finnas i min privata dator just då jag blev medlem.

Men med tanke på att fotograferar människors hem hela dagarna så lägger jag inte upp dem här av hänsyn.

Naje, de är ju det som jag kan se! Och din utrustning talar väl inte heller för ett fullt SFFF-pris. Men visst, kan du motivera ditt pris så skall du definitivt ta så mycket betalt som du kan. Fast då är det ju bra om du visar lite mer ...

Ok Sven, så du menar att min profil, med ca 4 bilder på detta forum, är ett bevis på min yrkesskicklighet.

Konsitigt sätt att se på det i och med att dem bilder jag har på min sida togs för längesedan och knappast är det bästa jag har i min portfolio utan vad var som råkade finnas i min privata dator just då jag blev medlem.

Men med tanke på att fotograferar människors hem hela dagarna så lägger jag inte upp dem här av hänsyn.

Ett tillägg: Måste du lägga en prislista på webben? Ligger den för högt skrämmer du bort en del potentiella köpare ligger den för lågt misar du en del intäkter. Olika köpare har olika möjligheter att betala så en flexibel inställning till din prissättning som tar hänsyn till vem köparen är är vanligtvis bättre än en stelbent prisista.

Jag tror du kan ignorera Sven Blomquist inlägg, vad dina bilder är värda och i vilket sammanhang, har inget alls med din utrustning eller din profil på fotosidan att göra.

Annars tycker jag som Dez, men det hindrar inte att du har en riktpris på din hemsida.

Michael - Hemsidelös -

Faktum är att det är en lista som visar just medellön bland de fotografer som rapporterat in. Eller det var det förut iaf. De kallar den därför inte heller för prislista om man ska vara petig.
Du har helt rätt i att det inte är en prislista och inte heller någon rekommendation, som många tror. Prisguiden (som SFF kallar den) bygger inte på några inrapporterade arvoden, utan på en beräkning av fotografers kostnader.

Så här presenterar SFF listan:

Varje fotograf tar sitt pris. Variationerna i prisnivå är stora beroende på olika förutsättningar i fråga om kompetens, utrustning samt
typ av uppdrag. Nedanstående priser bygger på de faktiska kostnader flertalet självständigt arbetande yrkesfotografer har.

Du har helt rätt i att det inte är en prislista och inte heller någon rekommendation, som många tror. Prisguiden (som SFF kallar den) bygger inte på några inrapporterade arvoden, utan på en beräkning av fotografers kostnader.

Så här presenterar SFF listan:

Ok, då har de nog ändrat då. Jag har inte kollat så noga de senaste åren.

/Maverick

Jag menade ine att racka ner på fotografens kunskap eller utrustning, men det är kanske viktigare att visa upp sin kompetens och utrustning på en hemsida än en prislista.
Citerat[ från en annan tråd:

"" Avtala om rimlig ersättning för alla uppdrag. Ersättning i relation till den skicklighet och erforderliga utrustning som krävs för att fullborda uppdraget. Inte antal timmar som kan bli många för en mindre erfaren utövare och som inte köparen ska lida för. Där uppstår skillnaden mellan nybörjare och yrkesman - tiden det tar.""

QUOTE=Michael f8;1416130]Jag tror du kan ignorera Sven Blomquist inlägg, vad dina bilder är värda och i vilket sammanhang, har inget alls med din utrustning eller din profil på fotosidan att göra.

Annars tycker jag som Dez, men det hindrar inte att du har en riktpris på din hemsida.

Michael - Hemsidelös -[/QUOTE]

Jag menade ine att racka ner på fotografens kunskap eller utrustning, men det är kanske viktigare att visa upp sin kompetens och utrustning på en hemsida än en prislista.

"" Avtala om rimlig ersättning för alla uppdrag. Ersättning i relation till den skicklighet och erforderliga utrustning som krävs för att fullborda uppdraget. Inte antal timmar som kan bli många för en mindre erfaren utövare och som inte köparen ska lida för. Där uppstår skillnaden mellan nybörjare och yrkesman - tiden det tar.""

Sven: Jag öppnade inte denna tråd för att jag ville ha din åsikt på mitt jobb. Om du läser ordentligt så skrev jag att jag villa ha folks tankar och åsikter om SFFs lista. inte vad DU tycker att JAG skall ta betalt.

Vidare så har du ingen aning om vad jag har för utrustning eller liknande. Fotosidan är inte ett ställe jag besöker särskilt ofta, uppdaterar ännu mer sällan.

Sorry om jag trampat i klaveret. Det var inte min mening att bedömma ditt jobb utan mer om SFFs prislista var ok att lägga sig på. Om den är ok kanske beror på kompetens, erfarenhet och utrustning som klarar jobbet. Här på FS finns ju alla nyanser av grått och det är inte enkelt att gissa vem som sitter bakom en signatur. Där är man ju hänvisad till profiilen som förhoppningsvis är en profil. Men, jag hoppas du har fått svar på din fråga från någon annan.
Lycka till med din prissättning och ditt fotograferande.

Sven: Jag öppnade inte denna tråd för att jag ville ha din åsikt på mitt jobb. Om du läser ordentligt så skrev jag att jag villa ha folks tankar och åsikter om SFFs lista. inte vad DU tycker att JAG skall ta betalt.

Vidare så har du ingen aning om vad jag har för utrustning eller liknande. Fotosidan är inte ett ställe jag besöker särskilt ofta, uppdaterar ännu mer sällan.

Tycker dom har rimliga priser, men det beror ju självklart på kunden.

Jag tror att Sven missuppfattade textstycket, själv tolkar jag den som att arvodet blir högre om man behöver hyra exempelvis studioutrustning och studio, och har erfarenheten som krävs för det.

Ja, det där med priser är en het potatis..

Jag tycker det är viktigt att försöka hålla SFFs priser främst för att inte dumpa priserna. Det är nog så svårt att leva som fotograf ändå idag.

Jag följer SFF priser, men ofta kan priset ändå vara förhandlingsbart. Det handlar om att ge och att ta. Jag jobbar på Gotland och här märker jag en stor oförståelse kring SFFs priser, beroende på vem som vill köpa bilder. Ju vanare bildköpare desto villigare är de att betala för bilderna (kanske inte arkivbilder, men beställda jobb).
Många småföretagare hör av sig till mig för att de tror att bilder inte kostar så mycket, sen får de dåndimpen när de får veta vad mitt timpris är. Det är ett dilemma, speciellt som det finns fotografer som dumpar timpriset under helften av det rekommenderade. Sen får jag frågan varför jag är så dyr.

I mitt fall har det löst sig som så att jag oftast får/tar jobb från fastlandet (tidningar och magasin som ska göra ett reportage o letar en lokal fotograf) Där är det inga konstigheter att ta SFF priser utan snarare konstigt om man ligger på priserna för en hobbyfotograf.

När det gäller bröllop så har det varit svårt att hålla SFFs priser fullt ut då de flesta brudparen vill ha högupplösta bilder. Nu efter några års trevande har jag nichat in mig och hittat min målgrupp och fotar färre och dyrare bröllop än tidigare men tjänar lika mycket som när det var fler och billigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar