Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är oftast en logistisk omöjlighet att möta den initiala efterfrågan på den här typen av produkter och det är väl naturligt att det blir lite stök i samband med introduktionerna.

Precis så är det. Men det gnälls så in i bövelen i den här tråden. Fattar inte folk hur en tillverkningsindustri fungerar? Tror ni att ett företag låter bli att annonsera/lansera en ny produkt innan man tokfyllt lagren. Lagerhållning är dyrt. Ever heard of JIT? Man tillverkar Just in Time idag.

Så tagga ner och inse hur din strävan efter låga priser (inte bara på kameror utan på alla varor) gjort att tillverkning sker utan lagerhållning m.m (eller i alla fall med så små lager som möjligt). Det är bara att luta sig tillbaka och vänta! Och gratulera Canon att de har en så fantastiskt eftertraktad produkt. Sen är det väl kul att vi här har hjälpt varandra att få lite koll på hur det går med leveranserna.

Lagerhållning: Inser ni hur mycket pengar ett företag som tex MediaMarkt måste ligga ute med för att kunna ha alla de produkter som de har i butiken? Det är bara att räkna själv, nästa gång du är där...
 
Nu är det iofs ingen ferrari utan en massproduserad kamera.. Du skriver snudd så man blir frälst här och säljer sin Sony och köper en Canon....hehe...

Ferrarin kankse var ett väl avlägset exempel, men inte ens när Volvo släpper en ny modell kan du ju kliva in genom dörren på release datumet och köra ut men ditt ex.

Att frälsa dig och lura över dig från Sony-lägret är nog mer än vad jag - eller någon annan - klarar av! :)

Ha det gott!

Anders
 
Ferrarin kankse var ett väl avlägset exempel, men inte ens när Volvo släpper en ny modell kan du ju kliva in genom dörren på release datumet och köra ut men ditt ex.

Att frälsa dig och lura över dig från Sony-lägret är nog mer än vad jag - eller någon annan - klarar av! :)

Ha det gott!

Anders


Jisses. Jag byter märke direkt jag anser nått ger mer för samma pengar.Problemet är att Sony´s Startserie är helt enkelt så rasande bra samt påkostade så dom rår bara inget märke på anser jag..

Medans i semi är läget inte alls samma läge i.. Där finns andra som kan såsom en A700 kan .. Fast ingen så snygg .. A700 för inte tala om A900 är min stil det på utseende...

men byta märke? Ajajaj Jodå Givet om jag finner bättre för samma pengar eller billigare..

Detta skall inte tvekas en sekund på..Och hade någon av dom som sålde 5D med få exponeringar sålt för bud jag bjöd hade idag jag haft en 5D ..Med nått stabiliserat zoom som start...Så va det sagt. Så tro inte jag är svetsad vid märke inte.. Nej nej Däremot mot korekt konsumentinfo. Och som sagt. I startserierna är Sony ruggiga helt enkelt..

Canonfolket har tydligen fått så mycke smisk nu av "elaka Nikonligan" så självförtroendet sviktar lite tror jag om man inte tror en glad amatör från Sonysidan inte skulle gå att lura över.. :) :)


Se mig sonm en glatt Canonpåhejande sonyanvändare med lite hjärta för Canon där bak i smyg...Smygcanonist.. Ler glatt...
 
Jisses. Jag byter märke direkt jag anser nått ger mer för samma pengar.Problemet är att Sony´s Startserie är helt enkelt så rasande bra samt påkostade så dom rår bara inget märke på anser jag..

Medans i semi är läget inte alls samma läge i.. Där finns andra som kan såsom en A700 kan .. Fast ingen så snygg .. A700 för inte tala om A900 är min stil det på utseende...

men byta märke? Ajajaj Jodå Givet om jag finner bättre för samma pengar eller billigare..

Detta skall inte tvekas en sekund på..Och hade någon av dom som sålde 5D med få exponeringar sålt för bud jag bjöd hade idag jag haft en 5D ..Med nått stabiliserat zoom som start...Så va det sagt. Så tro inte jag är svetsad vid märke inte.. Nej nej Däremot mot korekt konsumentinfo. Och som sagt. I startserierna är Sony ruggiga helt enkelt..

Canonfolket har tydligen fått så mycke smisk nu av "elaka Nikonligan" så självförtroendet sviktar lite tror jag om man inte tror en glad amatör från Sonysidan inte skulle gå att lura över.. :) :)


Se mig sonm en glatt Canonpåhejande sonyanvändare med lite hjärta för Canon där bak i smyg...Smygcanonist.. Ler glatt...

Du får det att låta som om ett byte av system var gjort i en handvändning? Det tog ett tag för mig att spara ihop till mitt system, och det skulle kosta en ansenlig summa att byta :(
 
Javisst är det i en handvändning att byta då man inget har kvar och allt var sålt..Samt dessutom var jag i instegsnivån..Inga proffsnivåer det..

men det är ändå en handvändning oavsett nivåer.. Fin optik är eftersökt.Samt har sitt värde hyfsat i ordning.. Så den ryker ju fort för bra pengar.. Huset om det är hyfsat nya grejor samt välskött säljs ju också rätt fort.. Så att byta märke skulle va nått svårt är ju inget jag anser..


Och det nya systemet har ju optik beg det med. Så där finner man igen ungefärligen "samma" optiker vartefter för ungefärligen samma begpengar med lite sökande och trixkande.

Nej jag kan nog aldrig fastna i ett märke.. egenskaper ja. Men märke.. Nej aldrig..

men nu är jag/vi nog grovt ot här... ber om ursäkt för detta...Men skulle ju egentligen tipsa om att sätta press via massavbeställningar så Canon fattar... Alla får ju ändå sina kameror oavsett om ni avbeställer allihopa...Men kanske snäppet snabbare bara.. Det finns nog Canonfolk som läser här till o med. Så bara att det börjar bubbla samt ev byten börjar bli realitet så slutar nog denna åsidosättande stil av den "lilla" marknaden Sverige rätt fort..

Mvh
Tobbe
 
Javisst är det i en handvändning att byta då man inget har kvar och allt var sålt..Samt dessutom var jag i instegsnivån..Inga proffsnivåer det..

men det är ändå en handvändning oavsett nivåer.. Fin optik är eftersökt.Samt har sitt värde hyfsat i ordning.. Så den ryker ju fort för bra pengar.. Huset om det är hyfsat nya grejor samt välskött säljs ju också rätt fort.. Så att byta märke skulle va nått svårt är ju inget jag anser..


Och det nya systemet har ju optik beg det med. Så där finner man igen ungefärligen "samma" optiker vartefter för ungefärligen samma begpengar med lite sökande och trixkande.

Nej jag kan nog aldrig fastna i ett märke.. egenskaper ja. Men märke.. Nej aldrig..

men nu är jag/vi nog grovt ot här... ber om ursäkt för detta...Men skulle ju egentligen tipsa om att sätta press via massavbeställningar så Canon fattar... Alla får ju ändå sina kameror oavsett om ni avbeställer allihopa...Men kanske snäppet snabbare bara.. Det finns nog Canonfolk som läser här till o med. Så bara att det börjar bubbla samt ev byten börjar bli realitet så slutar nog denna åsidosättande stil av den "lilla" marknaden Sverige rätt fort..

Mvh
Tobbe

Att ett tiotal eller till och med ett hundratal personer avbokar sina kameror kommer troligtvis inte påverka Canon nämnvärt.

Har du ett kamerasystem för 100-200kkr och byter så förlorar du säkert åtminstone 15-20%, vilket blir en del.
 
Och det nya köper man begoptik till även det begpriser.. Så det kvittas ju därmed...

Och jag tror svidande demonstration på en stor fotosite med gemensamma avbokningar samt länkande över världens Canonsiter till topicen där folk brann och vart förbaskade skulle ge eko.. garanterat...

Detta har Canon inte råd med nu med den stenhårda tid märket lever i med Nikon där Samt med underifrån anstormande Sony som försvårar än mer..

Så underskatta inte konsumentmaktens kraft.. Canon kan dessutom må bra av att få sig en liten näsknäppläxa av sina (trogna) kunder ..

Men men Jag skall ju inte aggitera här.. Utan ville bara ge min syn på stuket att lämna så måna sittande så länge.. Det är lite väl stöddigt det.. Detta är mer stöddigt egentligen än vad dom borde våga sig på. Dom är inte ensamma som sagt.. även om det snudd ser ut som det som ni här får vänta..
 
Torbjörn, jag tycker du tar väldigt lättvindligt på att byta system. Jag har inte valt Canon bara för att jag gillar mitt kamerahus (40D), större betydelse har objektivutbudet. Mina två favoritgluggar, 17-55 2.8 IS och 70-200 4L IS har t ex ingen motsvarighet hos Nikon. Jag kan känna att Canon kanske inte längre är lika överlägset sina konkurrenter som de var för några år sedan, men att byta bara för att konkurrenterna kommit ikapp och kanske t om passerat marginellt känns inte aktuelllt. Det skall nog till ett långvarit "underläge" för att jag skall byta.

Att byta system är absolut inget jag skulle göra bara för att jag kanske får vänta någon månad på det senaste kamerahuset! Att någon kan vara så otålig kan jag bara inte förstå.

Sedan tror jag du har helt fel när du tror att kö-situationen hos Canon skulle bero på stöddighet eller bristande respekt för konsumenterna.

Jag har själv jobbat med tillverkning/inköp och försäljning och en sak kan jag försäkra dig - aldrig resonerade jag, eller någon konkurrent - "låt pöbeln vänta, vi skickar ut prylarna när vi känner för det". Tvärtom var allt fokuserat på att få fram bra produkter till rätt pris så fort som möjligt.

Det är nog bara krogarna på Stureplan som håller sig med en kö för köns egen skull! :)
 
En del i den här tråden har nämnt att dom inte vill ringa för ofta till den firma dom har beställt från för och höra sig för om sin leveransstatus.
Det är just det vi borde göra i sådana här situationer, ringa varenda dag och fråga när produkten beräknas kommma.
Hade jag själv haft butik och >100 personer ringt varje dag och frågat efter samma produkt under 4 månader hade iallafall jag legat på importören så hårt jag kunde. Om det nu inte redan är så :)

En bekant som bodde i Umeå ville flytta hem till Kiruna för en tid sedan.
Då vi hade extrem bostadsbrist just denna period var det i princip omöjligt och få tag i en hyreslägenhet.

LKAB:s bostadsbolag FAB i Kiruna ska främst se till sina anställdas behov, men även andra kan hyra in sig när plats finns. Östen på FAB som ensam har hand om hanteringen av lägenheterna fick ta emot ett samtal per dag av min bekant under mer än ett halvårs tid..... Till slut fick han en lägenhet.
 
Hade jag själv haft butik och >100 personer ringt varje dag och frågat efter samma produkt under 4 månader hade iallafall jag legat på importören så hårt jag kunde. Om det nu inte redan är så :)


Allt "gnäll" här i tråden tycks utgå ifrån att Canon (eller någon annan tillverkare) är omedvetna om problemet och/eller inte är intresserade att lösa det. Det är nog ett ganska felaktigt antagande.

Kameror tillverkas på en fabrik. Fabriken har en viss kapacitet att producera ett viss antal kameror per dag. Anta att det är 1000 st per dag.

Nu kommer en ny modell, den kommer att börja produceras dag 1.

Första leverans är planerad till dag 50, då kommer man alltså att kunna leverera max 50000 vid introduktionsdagen.

Om efterfrågan är 100000, ja då kommer 50000 kunder att bli utan och snällt få vänta tills produktionen hinner ikapp efterfrågan.

Alternativet som ni som klagar tycks förorda är att man alltså skall skjuta säljstarten till dag 100 för då kommer man att kunna möta hela efterfrågan på en dag.

Alltså skall 50000 kunder vara utan sin kamera i 50 dagar bara för att ingen skall hinna få sin kamera först! Låter det som en förbättring? Sann svensk rättvisa? För företaget innebär en sådan taktik också risken att kunderna handlar en annan produkt.

Nej, det är förstås så att alla tillverkare är mycket väl medvetna om problematiken och försöker välja en taktik som tillgodoser en mängd olika intressen från kunder, återförsäljare, distributörer, underleverantörer mfl. Ingen lätt balansgång.
 
Anders. Givetvis tar jag lättvindigt på detta. Vi snackar om matriella ting och inget annat .

Och enligt min logik samt min erfarenhet i ämnet sälj marketing osv så är givetvis är detta planerat (får man verkligen hoppas).. Annars vore det katastrof om ett stort företag som Canon inte har bättre koll på leveranser och tillverkning.. Hualigen Det vore verkligen oroande det..

Det är ett tillverkarföretag och inget annat... Bara gå på dom ni..Utöva konsumentmakt..Försavara inte sådant här uppenbart otyg i över sextio.. Obs sextio sidor till...

Sätt lite perspektiv på saker..Jag hade garanterat satt en tid att en vecka. Sedan bara stryks ordern.. Sedan bytte jag märke..

Detta handlar o matriella ting..Inget annat..

Men jag ville som sagt INTE starta en debatt här med mig mot er... Utan bara markera att man kan utöva konsumentmakt även mot Canon..Och jag anser dom gjort sig rätt förtjänta av att ni gör det nu på riktigt.

Så se mig som mig MED er och inte emot.. Då blir det rätt såsom jag menar med mina ord..All annan tolkning av mig här är fel. Så är det sagt direkt..
 
Allt "gnäll" här i tråden tycks utgå ifrån att Canon (eller någon annan tillverkare) är omedvetna om problemet och/eller inte är intresserade att lösa det. Det är nog ett ganska felaktigt antagande.

Kameror tillverkas på en fabrik. Fabriken har en viss kapacitet att producera ett viss antal kameror per dag. Anta att det är 1000 st per dag.

Nu kommer en ny modell, den kommer att börja produceras dag 1.

Första leverans är planerad till dag 50, då kommer man alltså att kunna leverera max 50000 vid introduktionsdagen.

Om efterfrågan är 100000, ja då kommer 50000 kunder att bli utan och snällt få vänta tills produktionen hinner ikapp efterfrågan.

Alternativet som ni som klagar tycks förorda är att man alltså skall skjuta säljstarten till dag 100 för då kommer man att kunna möta hela efterfrågan på en dag.

Alltså skall 50000 kunder vara utan sin kamera i 50 dagar bara för att ingen skall hinna få sin kamera först! Låter det som en förbättring? Sann svensk rättvisa? För företaget innebär en sådan taktik också risken att kunderna handlar en annan produkt.

Nej, det är förstås så att alla tillverkare är mycket väl medvetna om problematiken och försöker välja en taktik som tillgodoser en mängd olika intressen från kunder, återförsäljare, distributörer, underleverantörer mfl. Ingen lätt balansgång.

Jag håller helt och hållet med dig!

Vad jag stör mig på är att Canon har varit lite sparsamma med information till sina återförsäljare och kunder. Detta tycker jag (med all rätt) kan uppfattas som lite arrogant.
 
Jag håller helt och hållet med dig!

Vad jag stör mig på är att Canon har varit lite sparsamma med information till sina återförsäljare och kunder. Detta tycker jag (med all rätt) kan uppfattas som lite arrogant.

Den lilla erfarenhet jag har av japanska företag är att de inte direkt präglas av ödmjukhet och öppenhet så säkerligen finns det en del att förbättra även hos Canon.
 
Anders. Givetvis tar jag lättvindigt på detta. Vi snackar om matriella ting och inget annat .

Och enligt min logik samt min erfarenhet i ämnet sälj marketing osv så är givetvis är detta planerat (får man verkligen hoppas).. Annars vore det katastrof om ett stort företag som Canon inte har bättre koll på leveranser och tillverkning.. Hualigen Det vore verkligen oroande det..

Det är ett tillverkarföretag och inget annat... Bara gå på dom ni..Utöva konsumentmakt..Försavara inte sådant här uppenbart otyg i över sextio.. Obs sextio sidor till...

Sätt lite perspektiv på saker..Jag hade garanterat satt en tid att en vecka. Sedan bara stryks ordern.. Sedan bytte jag märke..

Detta handlar o matriella ting..Inget annat..

Men jag ville som sagt INTE starta en debatt här med mig mot er... Utan bara markera att man kan utöva konsumentmakt även mot Canon..Och jag anser dom gjort sig rätt förtjänta av att ni gör det nu på riktigt.

Så se mig som mig MED er och inte emot.. Då blir det rätt såsom jag menar med mina ord..All annan tolkning av mig här är fel. Så är det sagt direkt..

Jag är inte emot dig, tycker själv att det är trist att behöva vänta på min kamera. Däremot håller jag inte med om dina åsikter.

Om ett företag har en produktionskapacitet på 40,000 kameror i veckan och åtgången vid släpp är 500,000 kameror så kommer det att dröja. Vad är då alternativen?

1. Utöka produktionskapaciteten för att möta den tillfälligt höga efterfrågan - resulterar i att man efter släppet får en överflödig produktionskapacitet vilket kostar extremt mycket.

2. Börja skeppa kameror först när det finns tillräckligt många för att möta efterfrågan - resulterar i att de måste lagerhålla ett stort antal kameror, och att folk får vänta på sina kameror för att alla skall få dem samtidigt.
 
Jag fattar produktionsproblematik. Men jag fattar också detta inte handlar enbart om sådant. Här räknar er tillverkare med ert alltid närvarande försvar iskallt.. Och det är exakt det man ser här nu i tråden . Försvar kommer direkt med marknadsförklaringar produktionsförklaringar osv...

Asså kameran är släppt Därmed skall kameran finnas på dom marknader den har släppts..Detta fattar var och en att detta skall vara så . I alla fall inom en rimlig tidsram.. Jag tror man kan kalla Canons tidram rätt storvulen samt klart över gränser för rimlig tidsram..

Nej jag tror hela saken är den att Canon fått panik och rusar som galningar och vill få ut skriverier mm PGA Nikons tar marknad samt att Sony ställer till det också underifrån..Samt Canon vet dom har en tuff tid framför sig..Och arga aktieägare som gapar för fullt som hungriga (gök) fågelungar över minskande marknadsandelar numera och därmed mindre stålar in i den stinna magen som aldrig blir mätt.....

50D var rätt tydligt rätt "dumt" släppt så inte ens dom ännu tillramlande 40D köparna hann få den sedvanliga nergången i pris en bra tid före. Utan det satt folk med snudd nyinköpta 40D för dyra pengar och insåg deras kameror kostat dom en ansenlig slant mer än annars vid mer normalt inkommande ny modell. En del såg man som var rejält sura till o med.. Egentligen var det första gången jag sett Canonfolk i flertal surna till lite mer ordentligt..


Men va sjuttsingen.. Vad jag anser är ju inte ens intresant. jag har ingen bokad. jag har inte ens märket mer än i min kompaktlångzoomare...

Utan igen så säger jag bara vad jag skulle gjort såsom tips hur kanske det är dax för er att göra så Canon börjar haja lite att ni är inte anställda Utan ni är konsumenter... Vore nog en bra väckarklocka det...


men vill ni sitta med 60 sidor till och resonera försvara och snacka möjliga händelseförlopp varför ni aldrig får era kameror så är det ju inte mitt problem..

Utan jag skrev ju bara som en konsument här och inget annat..

Därmed lämnar jag här så inte detta blir fel mot vad jag menade inhoppet som...

Mvh
Tobbe.
 
Canon ska naturligtvis lära sig i vilka länder det uppstår sån här enorm diskrepans efterfrågan - tillgång! Det är samma visa jämt här i Svedala när Canon släpper liknande kameror i pro-prosumerklassen. Samtidigt så finns kameror att få i andra länder lätt som en plätt - Varför då? Är det kanske Canon Sverige som fegar och inte vågar ta hem - Jag vet inte men nåt konstigt är det - Alltid samma visa.

Som nån skrev tidigare i tråden så skulle det rätta vara att lugna sig lite till mans- Kliva av köerna och börja snegla på andra märken? Det är iaf några kronor det handlar om så budskapet skulle nog gå fram väldigt bra. Jag menar, Canon har en produkt som kostar runt 30kkr som folk vill köpa men det finns inga produkter att köpa. Ibland måste fotograferna vänta halvårsvis. Hur många företag har det så förspänt idag - Inte många! I Sverige där folk vill och kan köpa grejorna går inte det för kamerorna ligger i nåt annat land och samlar damm verkar det som? JANNE
 
Var nyss inne på Mediamarkt här i Växjö och snackade med en av fotosnubbarna, föga förvånande hade de inga inne - däremot sa han att det lär dröja upp till två månader innan de får in nästa last eftersom MM verkar vara i någon sorts tvist med Canon. Bläh. Hur går det för er andra?
 

Det där var ju också lite konstig inställning. Om man nu jobbar som yrksefotograf så kan man väl inte hänga upp hela sin verksamhet på att få sin nya kamera levererad. Han bör väl i rimlighetens namn ha en kamera idag som han använder? Eller blev den i ett enda slag totalt värdelös och helt oanvändbar?

Sedan är det naturligtvis inte bra att Canon inte kan leverera, men det verkar ju som att folk har pengar, lågkonjunktur eller ej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.