Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mäter jag spot på min EOS 600?

Produkter
(logga in för att koppla)

vide

Medlem
Hej!
Hur gör jag spotmätning och hur gör jag inställningen för att pressa en 800-film till 1600 (har inte kvar min handbok)/Tack

ISO talet ställer du om genom att öppna luckan nedanför bakstycket och trycka på två knappar samtidigt (kommer inte ihåg vilka då jag inte har kameran i närheten just nu, men det ska stå 'ISO' med streck mellan de två knapparna som ska tryckas), sedan är det vara att rulla inställningsratten tills rätt iso tal dyker upp.

Utsnittsmätningen på eos 600 är betydligt 'spottigare' än på en del andra eos (bla eos 30/33, kolla canonöversiktet här på fotosidan). Den aktiverar du genom att trycka på knappen som inte är lcd-belysningen vid höger tumme.

hoppas det här var till någon hjälp!

/nic

Vill bara klargöra att det inte finns någon spottmätning på EOS 600. Men utsnittsmätningen fungerar ypperligt, du får bara gå lite närmare när du mäter.

Den mäter inte riktigt lika iheller men 95% av gångerna så får du samma mätvärden som en spot.

Här kommer en teknisk beskrivning (ni får ursäkta kvaliten, tagen med en digitalkamera uppslagen på ett rörigt skrivbord):

* Källa Photography Monthly April 2002

Bilagor

• 106-0695_img.jpg
    106-0695_img.jpg
    34.5 KB · Visningar: 140
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar