ANNONS
Annons

Hur mäter 300D ljuset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: jaså...

Justus skrev:
Tänkte nämligen ragga upp ett ef-objektiv o testa min nyinskaffade eos 30 (jippie) imorron.. Tänkte bränna en rulle dia för o se om den exponerar rätt.. Vad tycker ni jag ska köra för ljusmätningsmetod??

Kanske är bäst att ta en serie med 3 bilder på varje motiv (1 med evaluerande, 1 med ustnitt och 1 med centrumvägd)?

Jag skulle köra på evaluerande om det inte är mycket stora skillnader på ljuset i mitten av bilden och i kanterna.

Alltså.. Canonister.. Det heter Evaluerande mätning och inte flerzons (även om det är av typen flerzons) så heter det på Canonspråk.. evaluerande.

Varför?

Jo, därför att den tar hänsyn till bla. vald fokuspunkt och lägger huvuddelen av mätningen där. Använder man någon av de yttre AF-punkterna så använder inte kameran alla 35-zonerna.. så det så!

Vilken ljusmätning jag använder?

Jag har fått gå tillbaka till Evaluerande..

/Jeppe - som saknar sin spotmätning...:-|

Hehe, ber om ursäkt.. Tack Jeppe för dom orden.

Hittar inte boken till 300D'n just nu.. har flyttat för nånna veckor sedan.. ingen ordning alls här ju..

Justus.. För att ta bilder med de olika alternativen, så bör man oxå ha klart för sig vad detta innebär. En felaktigt använd utsnittsmätning kan göra en bild över (eller under) exponerad.

Centrumvägd innebär att den mäter över hela fältet, men med tonvikt på mitten

Utsnittsmätning innebär att den bara mäter i mitten.

Evaluerande innebär att den jämför de olika zonernas mätvärden med vad som finns inlagt i kamerans chip och kommer således fram till ungefär vad det är för bild som önskas (den gissar alltså)

Om man ska testa utsnittsmätningen så bör man placera en person mot en ljus himmel. gå in så att personen ligger i mitten och fyller upp cirklen i sökaren. Då kommer personen att bli korrekt exponerad och himlen ganska vit. Hade man valt evaluerande mätning här, så hade resultatet med största sannolikhet blivit att personen blivit underexponerad.

Näää.. nu börjar ögonlocken falla ner..och det är dax att sova..

När vi ändå är inne på det här med mätmetoder, och när ändå Jeppe är i tråden:

Eos 30'an kan ju som bekant länka utsnittsmätningen till vald fokuspunkt. Men kan 10D göra det? Eller gör den alltid det? (Hittar ingenting i manualen om det).

Om den inte kan det så är det ju ganska dåligt av canon...har de lyckats pressa in det i EOS 30'an så borde dom väl rimligtvis klara att göra det även i 10D'n.

Hittade min bruks nu, och har läst sidan 84.

3 metoder alltså.

Hur väljer man mellan de olika mätmetoderna? Hittar inte det i bruksen, eller väljer den automatiskt?
(centrumvägd väljs automatiskt i läge M).

/Jocce

Man kan inte välja ljusmätningsmetod på 300D, vilken metod som används styrs av programvalet.

Samma sak är det med autofokusmetod, styrs oxå av programvalet på 300D.

Det är en av de stora skillnaderna jämfört med 10D.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp

(När man väljer exponeringslås på 300D så använder den tydligen sig av utsnittsmätning.)

Senast ändrad:
Jocce skrev:
Hittade min bruks nu, och har läst sidan 84.

3 metoder alltså.

Hur väljer man mellan de olika mätmetoderna? Hittar inte det i bruksen, eller väljer den automatiskt?
(centrumvägd väljs automatiskt i läge M).

/Jocce

I handboken finns det knappt 140 sidor med text. Boken är i storlek av en A6. I handboken studerade jag en tabell över tillgängliga funktioner och läste mig i den till i vilka lägen de olika mätfunktionerna används.

Ska vi se nu om den sidan finns i din handbok också?

Upprepning kanske, men ändå....

Som flera av Er redan skrivit så styrs mätmetoden alltså av programvalet, och evaluerande mätning är standard.
I manuellt läge växlar alltså 300D till centrumavvägd mätning. Och om man använder AE-lock får man utsnittsmätning (9% ).

Detta beskrivs också av Canon i artikeln om skillnader mellan 300D och 10D här

Ljusmätning med EOS-300D

På sidan 122 i handboken till 300D finns en tabell där det står vilken ljusmätningsmetod som används vid olika programval.

I basic mode, anväds enbart evaluerande mätning.
I creative mode, används evaluerande mätning i alla lägen utom M. Där centrumvägd mätning är invald. Men kör man med AE-lock så anväds utsnittsmätning i alla creative mode.

Alltså man kan inte riktigt göra som man vill. Jag är ännu inte kompis med min 300D,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar