** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur locka till fotoklubb?

Produkter
(logga in för att koppla)
emo skrev:
Anledningen till att jag valt att inte vara med i någon fotoklubb längre är allt snack om vad som är bäst osv... Ett exempel:

Jag hade nyligen köpt ett paket med en Canon EOS 30 med 28-90-glugg... Ett ganska stort steg för mig som hade en kass Minolta-kamera innan... När man då stolt vill visa sin nya kamera får man höra: Varför köpte du Canon? Nikon är bättre! Den där gluggen är kass köp en 28-70 2,8L istället för 16000,-

Det var då jag hoppade av fotoklubben...

Och nu trivs jag bra med min webbaserade fotoklubb: FOTOSIDAN!

Här kan man sålla bort allt skitsnack om vad som är bäst eller inte...

Synd att du blev behandlad så, dålig stil, förgubbning låter det som.

Mvh

Mattias

Det är en mycket aktuell och intressant fråga Du tar upp.

Jag har själv varit med i Uppsala Fotografiska Sällskap i många år men hoppat av av den anledningen att jag inte tyckte att det gav något.

När en fotoklubb har blivit ett "sällskap för inbördes beundran" då ha man hamnat fel.

Tävlingar i alla ära, men bedömningarna blir så gott som alltid subjektiva. Visserligen finns det "tävlingsrävar" som törst tar reda på vem som sitter i juryn och sedan fjäskar för dem med bilder som han/hon vet går hem hos just den juryn.
och finner glädje i detta´.
Sedan verkar det som om klubbarna fastnat för landskapsbilder. Är man då som jag intresserad av människor, då har man inte där att göra.
Hur många bilder av Kungsleden har man inte gäspat sig igenom, massor med vackra vyer visserligen, men det måste vär ändå vara människor som vandrar efter denna led men det har man ofta missat.

Nya medlemmar ja. Jag har varit med vid flera tillfällen när nya medlemmar kommit och visat upp sina bilder, men som omedelbart blivit sågade
av "dom som vet bättre".

Jag minns särskilt vid ett tillfälle när det kom en kvinna i 40-års ålderna och visade upp sina bilder. Hon var mycket morronpigg och var ute med kameran vid 4-5.00 tiden medan daggen ännu låg, och vi andra också.

Hon hade mycket fina makrobilder av spindelnät med daggdroppar i, mossor och lavar, blommor m.m.
Faktiskt de finaste bilder jag sett i den genren men hon blev sågad direkt. Sden har jag inte sett henne där mera.

Jag har däremot träffat henne vid flera tillfällen därefter och hon har då beklagat sig över det usla mottagande hon fick i klubban.

Jag håller fullständigt med LarsÅke Jonsson. Klubbarna måste ägna mer uppmärksamhet och stödja och uppmuntra nya medlemmar och främst då unga sådana.

Sedan tycker jag som Lars-Åke att man mera borde satsa på utställningsverksamhet. Även där unga melemmar kan få visa sina alster.

Som det är i dag så är det ofta utställningar med bilder av framlidna medlemmar. Kan väl vara bra det också men fram för dom yngre medlemmarna.

Personligen så tycker jag att det är viktigt för en fotoklubb att ha

- en väl uppdaterad och snygg hemsida där medlemmarnas bilder finns !
- att man låter ungdomar vara med och betämma och få mer inflytande i klubben !
- Tävlingar där inte bara fotoklubbens medlemmar får vara med i, kanske utlysa en tävling för alla i kommunen mm
- Att sätta upp lappar affischer och kanske annonser i den lokala tidningen, och utställningar !
- Att låta ungdomar på tex Fotoinriktningar i skolorna i närheten GRATIS medlemmskap tills dom går ut skolan mm !

det är några synpunkter jag har om vad jag tror skulle locka folk till klubbarna runt om i landet ! Det funkar säkert inte överallt men jag tror säkert att det skulle funka någonstans ! =)

Nu är jag väl ingen ungdom längre men jag har en del i ungdomsarbetet i en framgångsrik fotoklubb och jag tycker att våran verksamhet bevisar att det går att ha en bred verksamhet som är lockande både för nybörjare och erfarna fotografer.

Skellefteå FK har en bra tävlingsverksamhet, tr mörkrumsträffar, bildvisningar,utflykter, utställningar m.m
Sedan känns det ganska skojigt att till sammankomsterna då det har varit digitalt på programmet så har det dykt upp många äldre.

Mörkrumsverksamheten lockar mer ungdomar och i regel brukar vi ha träffar minst 1 gång i veckan men pga tillströmmningen av ungdomar så brukar vi få utöka till 2 gånger i veckan.
Tyvärr så försvinner väldigt många pga studier på annan ort och ett ganska gott betyg är väl att då dom kommer hem på lov så hör dom ofta av sig och vill träffas.
Men vi fyller hela tiden på med fler intresserade.

Så hur locka ungdomar till fotoklubbar ?

* Se möjligheter inte hinder.
* Ta reda på vilken verksamhet man vill ha.
* Ha högt i tak och en fördomsfri attityd.
* Ge stöd och uppmuntran.
* Avsätt pengar och resurser till ungdomsverksamhet.
* Ta till vara på ungdomarnas kunskaper och bildsyn.
* Utbyt erfrenheter

Örjan Fredriksson ungdomsansvarig Skellefteå FK

Idag har jag varit på en kul, intressant och givande workshop med fotoklubben (Enskede FK) om porträtt/modell-fotografering med Sveriges meste fotolärare Rune Jonsson och fotografen Kenneth Friberg - båda medlemmar i klubben. På workshoppen var bara relativt nya medlemmar med - och en snygg modell.

Detta har inspirerat mig.

Så nu tar jag och ringer till den lokala klubben!
Förra året var jag i kontakt med klubben via telefon och blev lite avslagen av den lite sömniga inställningen.En klubb där kärnan endast består av äldre medlemmar,inget fel i det,dom har mycker erfarenhet att förmedla till dom yngre.Men dom lyser med sin frånvaro.

Jag var nu nyligen på mitt första möte hos dom och en del av mina fördommar stämde,medans jag blev lite överaskad på andra håll.Men jag var ändock tveksam till ifall jag skulle söka medlemskap eller ej.
Men nu tänker jag försöka att inspirera även dom att försöka få in nytt ungt blod i klubben.Det är en liten ort och ett bredare utbud av aktiviteter för ungdomar behövs än det vanliga med innebandy och tv-spelandes.

Ni som har bra ungdoms satsningar i era fotoföreningar sponsar kommunen dom lite extra eller måste det tas av den orderie klubbens ekonomi?

Tobbe (som väntar på sin dimage 7hi)

Så kul har vi det!

Skickar en bild som visar hur kul vi hade det igår på klubbens workshop i porträttfotografering och ljussättning (modellen längst ner).

Välkomna till Enskede fotoklubb! http://www.enskedefotoklubb.nu

Bilagor

• deltagare030119-400.jpg
    deltagare030119-400.jpg
    33.1 KB · Visningar: 615
Hur locka nya (unga?) medlemmar och behålla dom

Hej Elenor,

intressant diskussion du startat här. Det märks om inte annat på svarsfrekvensen.

När jag läst igenom diskussionen fastnar jag för att många finner det svårt att fånga upp unga medlemmar. Samt att många unga känner att de inte "fått plats" och därför slutat.

Det är också tydligt att de flesta klubbar som uttalat sig mycket gärna vill locka yngre och nya medlemmar och behålla dom.

Ergo, viljan finns ofta från båda håll men inte alltid möjligheterna? Kanske har vi bara svårt att förstå varandra?

Jag har sett många exempel på föreningar som har samma problematik, och det är inget specifikt för fotoklubbar. Det har egentligen inte med verksamheten att göra överhuvudtaget, utan det handlar om samvaro och hur grupper fungerar.

Om man som ny inte känner sig välkommen och fullvärdig, dvs att man har samma värde, status och respekt som äldre medlemmar så tröttnar man, det är ett faktum.

Ett annat faktum är att om man hör till en sammanslutnings kärna, och har en samvaro man är nöjd med, kan man lätt uppleva nya influenser som ett hot.

Det gäller alltså att motverka dessa tendenser, att finna sätt där skillnaderna berikar snarare än separerar.

När jag själv funderar på varför jag skulle vilja vara med i en fotoklubb kommer jag fram till att det är följande jag söker: Stimulans, utveckling inom min hobby, lära mig, lära andra, bolla idéer, erkännande / bekräftelse.

Detta tror jag gäller oss alla men kanske i synnerhet yngre. Det är också värt att uppmärksamma det faktum att utbudet av meningsfulla fritidsaktiviteter för unga är större än det någonsin varit. Stimulans kan man få på många sätt. Till syvende og sidst handlar det om VAR jag väljer att investera min fritid, och var jag anser att jag får ut mest av den.

Unga och nybörjare tror jag är mindre benägna att acceptera att man måste visa sig lojal eller på något annat sätt kvalificera sig till "den inre cirkeln" idag än förr. Själv resonerar jag: "Jag betalar medlemsavgiften, och jag är ambitiös och villig att engagera mig, så skall jag också vara likställd alla andra medlemmar". Divalater och höga hästar går således bort omedelbart.

Svaret torde alltså bli: Öppenhet samt en insikt om att föreningen förändras när medlemmarna förändras. Vill den större andelen av medlemmarna prata om digitalt foto, kan man inte blockera det och tro att man ska behålla medlemmarna. I en lite större klubb är gillen en bra idé, då bildar man smågrupper inom sina respektive specialintressen vilket sedan berikar föreningen i stort genom att gillena kan hålla föredrag och kurser för varandra.

Nu blir jag själv så peppad av allt det här att jag tänker ta och ringa till den lokala fotoklubben och kolla upp dom lite. =)

Mvh
Christian

Jag var aktiv i Partille FK:s mörkrum under något år i mitten av 90-talet. Där fanns Dick Gillberg (wildlife Photography) och - inte minst - Peter Lindberg (modefotograf).
Peter anordnade en workshop i porträtt/ modefotografering och det var jättekul. Det var mest unga människor då - klubben lades ner något år senare och har aldrig återuppstått.
Har en känsla (OBS - min subjektiva känsla) av att en del klubbar med åldrande medlemmar lätt blir en sällskapsförening för inbördes beundran och som fotoklubb är den då ingenting värt.
Många ungdomar slår gamlingarna lätt på fingrarna och det tål de väl inte- helt enkelt.

Kan bara säga att jag håller med Christian Bergbom till fullo.

Tänk vilken utveckling det skulle vara inom fotoklubbarna om de nya medlemmarna kunde ta vara på de äldres kunskaper och de äldre ta åt sig av de yngres entusiasm och idéer. Det handlar om att vara nyfiken från båda sidorna tror jag.

Varför inte se till att man i klubbarna har personer vars uppgift är att få de nya att känna sig välkomna. Det borde naturligtvis ligga i allas intresse att få de nya att komma med i gänget, men vis av erfarenhet så brukar det inte fungera så bra alltid. Att sedan de som redan är med i en klubb ser över att man har en fungerande ungdomsverksamhet tycker jag är rimligt.

Ibland kan man uppleva att det funderas i landets klubbar varför snittåldern blir högre och högre och hur man ska kunna föryngra sig, men inget görs. Man tycks tro att det kommer nog att ändra sig utan att man behöver engagera sig. Klubbarna i landet måste fundera över vad de har att erbjuda de yngre. Finns det inget som lockar så kan de ju lika gärna avstå från att bli medlem.

Den sociala biten i en fotoklubb är nog så viktigt, men den får inte bli till en gruppering som inte släpper in andra. Att ha högt i tak och vara toleranta för att vi ser på bilder på högst personliga sätt borde få råda.

Mvh/ Kenneth

Anledningen till att jag inte är med är bland annat att jag inte har hittat ngn fotoklubb i Malmö. Nu hittade jag ju en här i detta forumet Ha ha... Någon som har bra tipps på hur man hittar fler i Malmötrakten som kanske har en liten del med en digitalhörna (gudförbjude ;=).)

Lista över klubbar...

Det finns över 200 klubbar i Riksförbundet Svensk Fotografi, Sveriges fotoklubbar (RSF). Med länken nedan kan du se om det finns en ansluten klubb på just din ort:

http://w1.317.telia.com/~u31709248/Klubbkontakt/Klubblankar.html

Tänkte det kunde vara ett bra tillägg till diskussionen... :)

Kul förresten att så många nappat på mina tankar, vill gärna ha ÄNNU MER svar, det är jätteintressant!

Har under läsningen också kommit på att vi har mer verksamhet i klubben än den jag först nämnde, bla planket, vår årliga, öppna utställning på ett plank i stan samt en hel del utflykter bla.
Och det slår mig också att vi nog kan öppna mer för nybörjare och att verkligen SÄGA det också, så att de känner sig riktigt välkomna även om de har mycket att lära - det är ju det som är poängen...

NixXxoN skrev:
Ja den länken visade vad man redan visste: Ingen klubb i Lund!

Men varför inte ta hjälp av RSF med att starta en klubb i Lund då...? Det måste väl finnas fler som bor där som har samma intresse som dig.

Mvh/ Kenneth

Tydligen så är det svårt pga att många studentställen har mörkrum odå blir rekryteringar kärvt plus att jag ska bara bo här i drygt ett år till så det får nog vara.

Men...

...det kan väl finnas en fotoklubb i Lund som INTE är ansluten till RSF? Jag skulle inte ge upp hoppet, hör med kommunen eller har någon annan förslag på hur man hittar klubbarna som inte är anslutna?

Finns ingen fotoklubb på skolan förresten, brukar finnas många föreningar i den miljön?

Kram / Ellen

I Lund finns väl en fotoklubb på Mejeriet. När jag gick i gymnasiet fick man ansöka för att komma med där för de påstod sig ha begränsade lokaler.

Att ha en träff 1 gång/månaden verkar lite tycker jag.
Många kanske inte har tid särskillt ofta men om man har träff en enda gång i månaden och man inte kan gå dit just den kvällen så tror jag att man tappar intresset helt.
Det blir för sällan helt enkelt.

En fundering som jag har är hur ni i era fotoklubbar runt om i landet brukar tala om att ni finns. Hur marknadsför ni er och till vilka vänder ni er? Vilka samarbetar ni med o.s.v.

Mvh/ Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar