Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur locka till fotoklubb?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bildkreator skrev:
Hur marknadsför ni er och till vilka vänder ni er? Vilka samarbetar ni med o.s.v.

Enskede Fotoklubb brukar försöka synas i Foto och göra aktiviteter som får uppmärksamhet. Vi har t ex ställt ut på Galleri Konstrast två gånger och några gånger på Skarpnäcks kulturhus. Till sensommaren planerar vi ett stort fotomaraton för några hundra deltagare där vi kommer att vända oss till bl a Medieprogrammet på gymnasiet och olika fotoutbildningar,

Vi i Skellefteå FK har inte längre några problem att få med ungdomar i klubben mycket tack vare att vi har en väldigt bred verksamhet idag dessutom är det väldigt högt i tak i klubben så att alla vågar visa sina bilder.

Ungdomarna visar dessutom framfötterna i distriktets tävlingar och utställningar.
och även i våra egna utställningar som vi bla har på synvinkeln här i skellefteå.
Vi har även haft en separat ungdomsutställning på rockklubben Pinkerton.
På så sätt visar ungdomarna upp vad dom åstadkommit och agerar ambassadörer för klubben på ett väldigt bra sätt.
vidare tar dom och även med sig sina kompisar till klubben.

Funderar lite på hur många ungdomar som finns med i klubbarna runt om i landet ?
fördelningen mellan killar och tjejer skulle även vara intressant att veta.

festfotografen skrev:
Funderar lite på hur många ungdomar som finns med i klubbarna runt om i landet ?
fördelningen mellan killar och tjejer skulle även vara intressant att veta.

Min erfarenhet är att tjejer är mindre intresserade av mötena och mer intresserade av sina egna projekt som de jobbar med i mörkrummet.

I Enskede är ca 30-35 procent av medlemmarna kvinnor, men på våra UngNy-träffar är tjejerna i majoritet.

Ett sätt att locka nya medlemmar kan vara att tillsammans med något studieförbund anordna fotokurser i klubbens lokaler.

Precis som Hans säger så är det en bra ide att sammarbeta med något studieförbund på orten.
Kör man då cirklar och inte tar ut nått ledararvode så kan man anväda pengarna till exempelvis material.

mvh Örjan (just hemkommen från en mörkrummskväll med våra duktiga ungdomar)

Bilagor

• kopierung.jpg
    kopierung.jpg
    48.2 KB · Visningar: 304
Elenor skrev:

Snälla, berätta för mig vad som skulle få DIG att komma med i den lokala fotoklubben!

1: Ha tid. (Är lite si och så med det)
2: Finnas inom rimligt cykelavstånd (<8km)
3: Ha aktiviteter på "rätt" veckodag.
4: Att jag kan smälta in socialt.
5: Finna aktiviteterna givande.

Jag har aldrig varit med i en fotoklubb och just nu känns fotosidan som den perfekta "klubben" för mig.

/Svante

fotoklubb

Roligt med detta forum.
Själv skulle jag vilja bli medlem i en fotoklubb, med har inte hittat någon!
Skulle någon kunna hjälpa mig med att finna en.
Bor i Örnsköldsvik.
Per-Olof Nordin

RSF:s hemsida finner ni på: http://www.rsf-fotoklubbar.org/

Här hittar ni vilka klubbar som finns i landet som är anslutna till RSF. Ni kan också få tips och hjälp med hur ni kan starta en fotoklubb i det område där ni bor om ingen redan finns.

Mvh/ Kenneth

Hej!
Jag väcker den här gamla tråden till liv igen eftersom det är en aktuell och intressant fråga för mig.

För ca ett år sedan blev jag medlem i en fotoklubb (www.fotografiska.org) för första gången och blev positivt överraskad. Jag har haft en bild av att medlemmar i en fotoklubb skulle vara gamla stofiler som har en klubb för inbördes beundran. Detta visade sig lyckligtsvis vara helt fel. Klubben vimlar av intressanta fotografer och nyrekryteringen av medlemmar går bra.

Nu håller vi i klubben på att planera den framtida verksamheten. Då aktualiseras frågan om hur man lockar gamla och nya medlemmar till klubben och vilka aktiviteter vi skall arrangera.

Vilka aktiviteter är populärast och vilka aktiviteter arrangerar man av slentrian för att "alla andra klubbar gör så"?

Vid en sökning runt på klubbars hemsidor verkar vissa punkter återkomma, som tex månadstävlingar och bildvisningar. Är dessa aktiviteter de som lockar oss att bli medlemmar?

Skall man ge sig ut på stan och synas mer tex genom att arrangera kurser i fotografering tillsammans med ett studieförbund?

Idag finns helt andra möjligheter till bildbedömning via suveräna sidor som www.fotosidan.se än vad som var fallet bara för några år sedan. Ersätter Fotosidan vårt behov av bildkritikträffar eller finns det ett mervärde i att träffas "live" och prata om bilder?

En idé har väckts hos mig om att skapa en enkät på hemsidan för att få svar på frågan om bra aktiviteter för en nytänkande fotoklubb. En sådan enkät borde nog riktas inte enbart till de som redan är medlemmar i en klubb, utan även till potentiella medlemmar. Har det kanske redan gjorts sådana enkäter?

Till Elenor som startade den här tråden: Hur gick det, har ni förändrat ert program i klubben sedan ditt inlägg här?

Aslutningsvis, vad skulle få dig att engagera dig i en fotoklubb?

mvh Mattias Lundkvist

PS Här är lite andra trådar kring samma ämne:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1632
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28007
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=11138
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9029

Mattias Lundkvist skrev:

Vid en sökning runt på klubbars hemsidor verkar vissa punkter återkomma, som tex månadstävlingar och bildvisningar. Är dessa aktiviteter de som lockar oss att bli medlemmar?

Nej, det tror jag knappast.Men det är två aktiviteter som är lättast att arrangera för en oinspirerad föreningsstyrelse. Nog för att medlemmarna kan ha visst utbyte av månadstävlingar och bildvisningar, men för att locka nya medlemmar krävs mer.

Skall man ge sig ut på stan och synas mer tex genom att arrangera kurser i fotografering tillsammans med ett studieförbund?

Tycker jag. Syns man så finns man.

Idag finns helt andra möjligheter till bildbedömning via suveräna sidor som www.fotosidan.se än vad som var fallet bara för några år sedan. Ersätter Fotosidan vårt behov av bildkritikträffar eller finns det ett mervärde i att träffas "live" och prata om bilder?

Inte för att jag vill prata illa om Fotosidan, men man kan få ett helt annat gensvar när man visar sina bilder för andra som befinner sig i samma rum. Och oavsett hur bra Fotosidan än är så kan den inte ersätta social samvaro. Annars hade inte sällskap som bland annat EFS, Mosebacke-gänget, Foto-Väst, Film och KUF bildats.
Även om jag är medlem på Fotosidan sen några år så sätter jag stort värde på samvaron vid klubbträffarna. Det är ju heller inget som hindrar att man tar egna initiativ till fotoutflykter och frågar om fler i klubben vill hänga på. Allt måste inte vara arrangerat av styrelsen.

Kijana skrev:
Även om jag är medlem på Fotosidan sen några år så sätter jag stort värde på samvaron vid klubbträffarna.

Håller med dig, Kenneth. Jag har fotograferat under ganska många år, men det var inte förrän jag hittat Fotosidan som jag kände att jag hade ett behov att träffa likasinnade i en klubb för att prata och utöva fotografi.

Jag tror att vissa av de traditionella medlemmarna i klubbarna kan känna sig hotade av den "nya" generationens fotografer som använder internet som huvudsakligt medium.

Som ett exempel har mycket av teknikdiskussionerna flyttats från klubbträffarna till internetforumen. Därigenom missar de medlemmar som inte använder Internet mark mot övriga och känner sig förbisprungna.

Flera klubbar har startat separata digitala sektioner. Det tror jag inte är en bra väg att gå. Kan vara bra för att locka nya medlemmar, men klyftan mellan de analoga och digitala riskerar att öka ytterligare. Då blir det svårare att lära av varandras erfarenheter. Traditionalisterna har mycket att lära ut till digitalisterna, och vice versa.

mvh Mattias

Har tänkt gå med i fotoklubben här i stan ett tag nu men har inte kommit till skott med det. Det som lockar är att kunna lära sig dittan och dattan genom att prata med folk. Inte i studiecirkelform utan bara träffa folk, dricka kaffe och prata. Jag hoppas de inte är så formella här på möten så att det finns tid för ostrukturerat snack. Naturligtvis lockar det med ett mörkrum också.

Om jag skulle föreslå någon aktivitet så vore det föredrag och utställningar med både vanliga yrkesfotografer, duktiga amatörer och med fotografer som av någon anledning fått stjärnstatus. Kostnader för sånt delas lämpligtvis med bildningsförbund, andra relevanta föreningar och med kommun. Dessutom skulle fotoutflykter till udda ställen vara nåt att locka med. Ställen som det behövs tillstånd till att besöka skulle ju kunna kunna vara lämpligt att söka tillstånd till gemensamt som: hamnar och fartyg, mindre hemliga militära anläggningar och aktiviteter, fabriker och gruvor o s v.

Jag vet inte, de kanske håller på med sånt här i Lule men skulle de ha lockat med det på hemsidan eller i foldern så hade jag fått fingrarna ur för länge sen.

Hej igen!
Jag och Fotografiska Föreningen i Göteborg gjorde verklighet av idén att skapa en enkät för att få tips på populära klubbaktiviteter:

Enkäten tror vi är intressant även utanför den egna klubben. Alla som sysslar med fotoverksamhet i någon form som tex här på Fotosidan och i andra klubbars verksamhet bör kunna hitta något matnyttigt i enkäten.
Därför så hoppas vi att så många som möjligt av er har möjlighet att besvara enkäten, som givetvis är anonym.
Här är en direktlänk till enkäten: http://www.fotografiska.org/enkat_2005.php

En sammanställning av resultatet från enkäten presenteras på vår hemsida www.fotografiska.org i november. Resultatet kanske också kan ge underlag till en artikel här på Fotosidan?

mvh Mattias Lundkvist

Hej!
Som jag berättade i höstas så lade vi ut en enkät på klubbens hemsida för att ta reda på vad som locka och inte lockar med klubbverksamhet.

Här är svaren på några nyckelfrågor:
-Vilka fotoaktiviteter är du mest intresserad av att delta i: "Fotoutflykter" och "Utbyta bildkritik"

-Vilken aktivitet intresserar dig minst: Mörkrumsarbete

Hur kom du först i kontakt med klubben: "www.fotosidan.se2 och "Annan Internetsajt"

-Vad är viktigast för dig om du skulle bli medlem i en klubb: "Trevliga kompisar" och "Intressanta aktiviteter"

Värt att notera:
-100% av de som svarat är män!
-Dubbelt så många anser att Internet är främsta inspirationskällan som det egna fotograferandet.
-Nästan alla har angett att gemenskap och att få träffa likasinnade är de viktigaste motiven för att gå med i en klubb.

En sammanställning av resultatet i sin helhet hittar du här: http://www.fotografiska.org/inf_resultat_enkat2005.php

mvh Mattias

Jag önskar att det fanns en fotoklubb i min stad. Jag fotograferar film och har problem med dålig kvalitet hos fotolabben. Jag skulle därför genast gå med om det fanns ett mörkrum, eller en fotoscanner och en bra printer.

Det vore såklart också roligt att kunna öva porträttfotografering, landskap etc. Och prata om bilder.

Att vara i händerna på fotolabb som inte kan printa foton utan att stora vita dammkorn syns. Och scannar alla negativ lika jämngrått, till och med svarta nattbilder... Det är inte roligt!

Men jag kanske inte ska kräva så mycket, bor utomlands där folk inte har pengar till mat...

Elenor skrev:
Vad skulle få dig att ta kontakt med eller rentav gå med i den lokala fotoklubben?

Om gatufoto stod på programmet! :)
Med tillhörande gatufotoarbetsträffar på sta'n!
Såklart med fika på sta'n! :)

Om klubben bjöd in bra fotografer (gatufotografer) för diskussioner!
Inte så mycket att visa upp bilder, utan mera tala om några bilder och diskutera omkring dessa! :)

Om sedan klubben hade en utställning med gatufoto/reportage i nå't kommunlokal på våren!

Mao, om klubben va mera ute, mindre inne! :)

Mao,
mitt mycket subjektiva tyckande om den Fotoklubb där jag skulle vilja vara medlen! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar