Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur ljuskänsligt är fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag brukar använda mitt badrum som mörkrum men det är svårt att stänga ljuset ute helt, så jag får vänta tills det blivit mörkt ute så att det är så mörkt som möjligt i lägenheten. hur ljuskänsligt är fotopapper egentligen? försämras kopian av minsta lilla ljusläckage även om det är mörkt i rummet (alltså att det är lite ljust i dörrspringorna)?
 
Med eltejp kan det mesta lösas.

Har du provat att tejpa för dörrspringorna med eltejp (köps enklast på närmast järnaffär eller elbutik) - alla bra problem går att lösa med eltejp.

Annars skulle du ju kunna fixa ett rejält skynke av svart tjockt tyg som du sedan täcker hela dörren + ett antal cm extra utanför /ovanför med. Borde tex kunna sättas upp mha rejäla sugproppar om du har kakel på väggarna.

Vad din egentliga fråga beträffar, så vet jag inte, men du kan ju alltid prova.

Lycka till,
Tomas
 
jag täcker för dörren med svarta plastsäckar, men eftersom sladden till förstoringsapparaten ligger i dörren går det inte att stänga helt. det är rätt bökigt att hålla på å sätta upp säckarna varje gång jag ska labba, så nån bättre lösning skulle behövas...
 
Det kanske går att dra sladden genom ventilationsspringan längst upp på dörren (om du har någon vill säga) - det lär ju inte varra så populärt att ge sig på att borra i tex dörren. Jag tror nog faktiskt att idéen med skynke borde kunna funka och det lär ju bli avsevärt mkt smidigar än plastsäckar.

/Tomas
 
Jag tror du kan komma undan med, om du inte har en ventilationsspringa, att borra/fila/såga ett litet jack i dörrkarmen, bara precis stor nog för sladden. Om du gör springen precis i ett hörn av dörrkarmen stör det inte heller.
Det finns dock alltid en risk (om det är hyreslägenhet) att hyresvärden vill att du betalar för skadan när du flyttar ut.
 
Jag kör i mitt badrum som saknar fönster. Över dörren har jag hängt ett sopsäckarrangemang som jag har fäst med tejp. Visst läcker det in lite, lite ljus som sprider sig utåtsidorna i rummet. Men det är så mörkt att det läckaget inte blir annat än ett skimmer ungefär som från en självlysande klocka där det läcker in. Jag har inte haft några problem med detta ännu. Jag har alltid som rutin att stå med ryggen till dörren när jag laddar filmdosan.

Känligheten på kopieringspaper som t ex Agfa Multicontrast brukar vara ca ISO 400 och jag har ännu inte sett någon tendens tll slöjning när jag arbetar med pappret. Enklast är att testa mörkrummet genom att lägga ett mynt på en bit papper och låta det stå några minuter i mörkret och sedan framkalla. Sedan får en bedömning göras baserat på hur framträdande myntet är på kopian eller om det inte syns alls.

Jag har dragit in elström temporärt med en skarvdosa som jag för in i dörrspringan. Det finns alltid glapp så den den inte kommer i kläm. Nu är det inte att rekomendera att göra på detta vis, men jag har noga separerat så att den elektriska utrustningen inte ska bli en dödsfälla, genom att placera den i den torra delen och högt upp och inga okontrollerade vattenflöden med blöta golv.
 
RolandM skrev:
...
Känligheten på kopieringspaper som t ex Agfa Multicontrast brukar vara ca ISO 400...

Man bör nog observera att det är olika ISO standarder för film och papper så vitt jag kan förstå. AGFA anger ISO P400 i sitt datablad. Notera P före känslighetstalet.

Mina egna experiment med att använda fotopapper istället för film i en storformatskamera ger snarare ISO 3 för Ilford MG IV RC. Ilford anger ISO P200 för detta papper.
 
elin f skrev:
hur ljuskänsligt är fotopapper egentligen? försämras kopian av minsta lilla ljusläckage även om det är mörkt i rummet (alltså att det är lite ljust i dörrspringorna)?
Dålig tätning mot ljus i "mörkrummet" ger ströljus på fotopapperet, vilket gör att seperationen i lågdagrarna försämras.

Skillnaden mellan det mörka och det ännu mörkare på papperet blir alltså mindre.
 
Hur mycket utrymme finns det på sidorna om dörren?
Tänker på om man kanske kan hänga upp ett draperi men då måste det gå ut lite på sidorna om dörren om det ska göra nån nytta. själv har jag stängt ute det mesta av ljuset med fönsterlist i dörrkarmen. Men jag slipper ju bekymret med elkabel i dörren....
 
Någonstans i bakhuvudet ligger ett värde kring ISO 6-7 o gnager.
Jag gjorde något test för hundra år sedan och vill gärna minnas att det låg därikring.
Pappret då var Emaks fiberpapper.
 
andreas: ja, det bästa vore ju att täcka dörren med ett stort tyg eller liknande men det kräver nån bra upphängning och jag vill inte borra och göra märken i väggarna eftersom sånt säkert straffar sig med dyra "böter" när jag flyttar.
 
Rullgardin

Jag köpte en rullgardin på IKEA, en som har ett metallskikt i sig. Jag klippte till den till lagom bredd (sågade av själva stången) och fäste den ovanför dörren - funkar perfekt! Ett "krysshål" går fint att dra kontakten igenom och stänger ute ljuset.
 
Förresten, det går fint att fästa gardinen med häftstift om man har lämpliga väggar/dörrkarmar - lämnar knappast några märken heller. =)
 
testa!!

ett annat liknande test som länkades till är bara att lägga ett fotopapper där du har apparaten och lägga tex en femkrona på och sitta å vänta en sådär 3-5 min och sen framkalla pappret och kan du se var myntet har legat så har du slöjande ljus som kommer in någonstans!!
 
elin f skrev:
andreas: ja, det bästa vore ju att täcka dörren med ett stort tyg eller liknande men det kräver nån bra upphängning och jag vill inte borra och göra märken i väggarna eftersom sånt säkert straffar sig med dyra "böter" när jag flyttar.

Det kräver inte så mycket av upphängningen. Jag har dragit in ett par skruvar i hörnen ovanför dörrarna, mellan dörrfodret och väggen, som jag hänger mina tygstycken på (ett gammalt sängöverkast från Indiska :). Det lämnar knappast några synliga spår efter sig. I tyget har jag gjort ett par små hål och trär helt enkelt tyget över skruvarna. Inte snyggt men det funkar. Tyget är inte helt ljustätt dock så jag har kompletterat med bred svart tejp på tyget där dörrspringorna går.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.