Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur levererar jag ???

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Weinö

Aktiv medlem
Var igår på Eurojump, blev där tillbedd att knäppa ett par bilder på en sponsorprisutdelning.

Allt går ju så fort och man hinner ju tänka först efteråt.

Bilderna blev bra och jag ombads skicka dem till sponsorn, fick ett visitkort av sponsorrepresentanten.

Nu till frågan...

Vad levererar jag bilderna i för storlek och filformat ?

Vem fakturerar jag ?

Jag har BLF´s prislista.

Jag vart ju överrumplad och det gick så väldigt fort, därav min funderingar så här i efterhand.

Hur har ni gjort vid liknande situationer ?
Eller hur hade ni agerat i det här fallet ?

Tacksam för snabba svar.

Maila över dem i storlek 400pixlar, med en halvgenomskinlig copyrighttext på, så köparen vet vad han köper.

Bifoga din prislista.

Enklare kan det väl inte bli?

I photoshop är det väldigt enkelt, klicka på T (antingen på tangentbordet eller på palettmenyn), sen skriver du det du ska skriva och sen drar du ner textlagrets opacitet från 100% till t.ex. 50%. (Dubbelklickar du på tetlagret så kan du lägga på skugga mm också.)

Men är inte 400px lite lite? Skulle nog köra lite större.

Edit: glömde säga hur du gör ©, håll nere Alt och tryck sen 0169 i följd.

Fabian Fogelberg skrev:
Men är inte 400px lite lite? Skulle nog köra lite större.
Skickar man för små bilder går det inte att bedöma dem. Skickar man stora bra bilder finns alltid risken att någon snor dem...

Någon kompromiss får man hitta.

Finns väl inte mycket att orda om här.

Skicka bilderna och en faktura. Beställningen är gjord och har man inte gjort upp om pris betalar köparen vad säljaren begär, om det inte är uppenbart orimligt.

Är du en trevlig (seriös) prick, så saltar du inte räkningen, men listpris skall du ha. Att "stjäla" dina bilder har de väl inget för - du vet ju vilka de är ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar