Annons

Hur ladda ner RAW-filer i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om någon redan sagt detta (orakde faktiskt inte plöjja igenom tråden) men det fungerar utmärkt att föra över RAW-filer med Windows inbyggda överföringstjofrås. Det gäller bara att man har uppdaterat sitt windows från WindowsUpdate. I varje fall så funkar det med 1D MkII och jag finner det osannolikt att inte även andra modeller skulle fungera.
 
arnenym skrev:
Jag antar att du har jobbat eller jobbar med Canon eftersom du inte gillar fria Rawformat.
Jag är fotoamatör och använder Canons produkter för att dom är bra.

Gillar du inte dom är det bara att använda någon av alla dom andra 3:e partsleverantörerna för din Rawkonvertering.

Jag förstår inte vad du håller på och bråkar om.
Håll mig utanför den här teori-diskussionen.
 
Sluta mecka med USB-kablar till digitalkameror.
Jag har inte ens använt USB-sladden till min 350D. Absolut enklast är att använda en vanlig USB2 CF-kortläsare för 100 spänn.
Bara att trycka i datorn och lyfta över (dra-och-släpp) mapparna till datorn innehållande rawfiler och hela klabbet.
Sedan kan man i lugn och ro mickla med bilderna mha DPprofessional eller vad man nu vill.
 
arnenym skrev:
Frågan är inte hur bra program Canon har, utan att dom tvingar oss att använda deras program genom att stänga andra ute.

Vad snackar du om?

Det finns en hel uppsjö av tredjepartsprogram som går utmärkt att använda.
 
Jeppe skrev:
Vad snackar du om?

Det finns en hel uppsjö av tredjepartsprogram som går utmärkt att använda.

Om det är som trådstartaren säger, omöjligt att se rawfilerna på en pc utrustad med uppdaterat xp så har väl Canon gjort dom dolda för en pc. Eller går det att se filerna utan att ha Canons egna program nu, helt plötsligt?
Men jag hoppar av den här diskussionen eftersom mina prylar funkar utmärkt. Folk verkar inte förstå kritik och jag troligtvis har lämnat Canon bakom mig iochmed digitaliseringen.
 
Senast ändrad:
Jag vill bara passa på att, såhär mitt i debatten, tipsa om ett utmärkt litet program för att smidigt ladda ner bilder från ett antal olika Canon-kameror: Cam4You
 
arnenym skrev:
Om det är som trådstartaren säger, omöjligt att se rawfilerna på en pc utrustad med uppdaterat xp så har väl Canon gjort dom dolda för en pc. Eller går det att se filerna utan att ha Canons egna program nu, helt plötsligt?

Det går utmärkt att se dessa filer. Stoppar jag in minneskortet i en kortläsare så är det inga problem. Om jag använder Canons eller annan tredjepartsmjukvara så kan jag läsa dem direkt från kameran.

Det som möjligen inte går är att se dem om man försöker läsa direkt från kameran utan speciell mjukvara. Å andra sidan så är det ingen generell kortläsare heller.
 
Director skrev:
Hej!

Jag har en Canon 350D och har hittills bara kört i JPEG. Testade nu att ta några bilder i RAW-format, men när jag försöker överföra dem till datorn så får jag bara ut JPEG-bilder. Jag har plåtat i RAW + JPEG. Jag har via USB försökt överföra bilderna direkt från kameran och XP:s inbyggda överföringsprogram.

Min fråga är alltså hur man för över RAW-formatbilderna till datorn? Nog ska det väl gå direkt från kameran, utan att man har en kortläsare? Och inte ska man behöva särskild programvara som just läser in RAW-bilder? Eller har jag fel?
Kan det vara WIA-drivern som saknas? Fast jag tror inte du skulle se jpg:arna heller i så fall. XP:s program kanske inte känner till RAW. Har du testat med Den här datorn (eller heter det Min dator?)? WIA-drivern finns på CD:arna eller, bättre, från canons sajt .
 
Nya problem

Hej! Förra gången jag testade så fungerade det att ladda ner Raw-bilder med ZoomBrowser (vet dock inte om det var före eller efter det att jag uppgraderat till sista versionen). Då tog jag bilder med min 350D i Raw+Jpeg. I går tog jag i endast Raw. Det går dock inte att ladda ner dem i ZoomBrowser idag. Med Windows XP:s inbyggda funktion kan jag spara ner bilderna, men de blir JPEG?! I ZoomBrowser får jag upp meddelandet "[Camera Window] is not compatible with the detected camera".
Jag fattar inte vad som är fel. Kameran är påslagen och kopplad via USB 2 till datorn. Jag klickar på knappen Aquire and camera settings och därefter på Connect to camera. Tror jag gjorde så första gången när det funkade. Någon som har en idé om vad som är fel?
 
har inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag har haft samma problem som du.
kunde utan problem få hem RAW när jag endast fotade RAW, men när jag fotade RAW+JPG blev något knas, kunde inte få tag på RAW-filerna (körde med USB). Har nu köpt en CF-kortläsare för någon hundralapp, löser alla problem, spar kamerans batteri och går tre gånger så snabbt...
 
Jag förstår inte vad felet är, men rekommenderar att skaffa en kortläsare i stället för att koppla kameran direkt till datorn. Jag har hört talas om kameror som fått problem efter att ha varit kopplade till datorn. Jag vet inte hur sannt det är, men det tar bort allt behov av att använda Canons programvara.

Brukar använda DNG-konverter och gör om alla RAW-filer till DNG direkt från kortet.

Men vill man ha kvar dem i CR-format är det bara att kopiera över med utforskaren eller liknande.
 
jag har aldrig förstått det här emd att använda program för att föra över filerna. Jag brukar bara dra över mappen till datorn så är filerna där
 
WFS) (j.asplund skrev:
jag har aldrig förstått det här emd att använda program för att föra över filerna. Jag brukar bara dra över mappen till datorn så är filerna där
Då får du ju inte in bilderna i mappar ÅÅÅÅ_MM_DD.

Du kanske bara har ett fåtal bilder men jag som har över 11000 bilder måste ha ordning på dom och då är tidsmappar bäst.

Om du kommer med 100 bilder från en fotbollsmatch måste du ju ha något snabbt att utvärdera och ta bort bilder med så att det kanske blir 15 kvar och då är t.ex. Zoombrowbrowsern bra på det.
 
ok då förstår jag.

Ja tidsmappar är väldigt bra. Med min kamera KM D7D hamnar bilderna dock automatiskt i datummappar.
 
WFS) (j.asplund skrev:

Ja tidsmappar är väldigt bra. Med min kamera KM D7D hamnar bilderna dock automatiskt i datummappar.
Då har det hänt något märkligt med KM-kamerorna nu.

Du menar väl att varje bild blir datummärkt i kameran.
Det blev även mina KM A2 bilder en gång i tiden men jag fick lov att använda Canons Zoombrowser för att få in dom automatiskt i datummappar därför att KM inte hade någon programvara att erbjuda för detta.

Nu förstår jag av frågeställningen att du är KM-ägare. KM gör mycket bra kameror men hade urusel programvara och har det tydligen fortfarande eftersom du får klara dig helt själv.

Canon säljer kameror MED programvara som gör att du kan se på det HELA som ett SYSTEM för bildframställning.

Om man gör en jämförelse i datorvärlden levererar KM en dator med DOS, sedan får kunden klara sig själv.
Canon levererar dator med användarprogramvaror för bildlagring och initial bildeditering.

Det är mycket synd att fototidningarna aldrig berättar om programvarorna. Jag var själv drabbad med A2:an men hade en sån tur att jag hade en liten Canon S40 som gav mig rätt att ladda hem Zoombrowsern med uppgraderingar, och den kunde jag använda även till A2:an för att få ordning på inmatning , utvärdering och urval.
/
 
Nej jag menar inte att bilderna blir datummärkta utan att alla bilder som är tagna en viss dag hamnar i en mapp med datumnamn

Datum-mappar funkade även med min Dimage 7i

Det är dock inte default i kamerorna
 
Kan inte uttala mg om hur programvarorna är till KM nu dock. har inte haft i cd:n i datorn ens. känner ingen behov
 
ANNONS