Annons

Hur långt är Ai-kammen filad på Nikkor f/24 mm 2.8??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Tomperi

Medlem
Ai-filning av äldre Nikon optik!!

Hej o hallå!!

Jag undrar om det finns någon vänlig och allvetande själ här ute som vet något om Ai-filning av ett äldre Nikon 24 mm 2.8. Hur långt ska man fila och ska ljusmätaren fungera som vanligt, som med Ai anpassad optik!?

Tar gärna emot all info om detta omgående!

Tack så länge...
 
Var du filar beror på objektivets ljusstyrka. Har du ett annat f/2.8-objektiv kan du kopiera det objektivets AI-kam.

Har man ett hus som mäter med AI-optik så funkar ljusmätaren som den skall.
 
Objektivet går att bygga om. Så gjorde man förr. Det är snyggare. Antagligen behöver du bara kontakta en verkstad, som har en bländarring från ett skrotat objektiv. Har själv ett 300/4,5 som är Ai-modifierat.
 
Jag skulle behöva veta hur långt jag ska fila på Ai-kammen på mitt Nikkor f/24 mm 2.8 för att få ljusmätning! Om någon har info om detta hör av er snarast!!

Tack så länge!!

/Jan
 
Fila AI kam

Jag har alltid bara filat så att vid största bländare, exvis: 1.4, 1.8, 2.8 så skall den filade kanten precis ge ingrepp.
Dvs det skall ite finnas någon död Zon där det inte drar med sig klacken på kamerahuset.
När man vrider på objetivet inställt på sin största bländare skall det precis greppa, dvs röra klacken.
 
Jag vet inte om detta hjälper, men här är en bild på min 24/2.8... gaffeln står i läge 5.6. Ser lite skevt ut för scannern har svårt med 3D-objekt - men det kanske går att ta en gradskiva eller nåt och lista ut läget :)
 

Bilagor

  • 24mm.jpg
    24mm.jpg
    44.2 KB · Visningar: 151
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.