Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lång är tiden för upphovsrätten?

Produkter
(logga in för att koppla)

spirellan

Aktiv medlem
Jag undrar om man hittar en bild i en bok eller tidning, när kan jag då scanna/publicera bilden om jag anger vem som tagit den? Hur många år måste det gå?

googlade "upphovsrätt" och på första förslaget hittade jag det som gäller, "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk" , 4 Kap. Upphovsrättens giltighet finns en paragraf:
43 § Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår.

så 70år efter att fotografen dött.

Man kanske ska läsa hela lagen också. 70 år efter upphovsmannens död gäller bara "fotografiska verk". För "fotografiska bilder" gäller 50 år efter att bilden togs. Innan 1994 var det bara 25 år, så för närvarande är alla fotografiska bilder tagna före första januari 1969 fria att använda.

Man kanske ska läsa hela lagen också. 70 år efter upphovsmannens död gäller bara "fotografiska verk". För "fotografiska bilder" gäller 50 år efter att bilden togs. Innan 1994 var det bara 25 år, så för närvarande är alla fotografiska bilder tagna före första januari 1969 fria att använda.

Då ska man också kolla lite vidare. Termen fotografiska verk eller fotografiska bilder fanns inte i Fotografilagen, den lagstiftning som reglerade rättigheterna till fotografiska bilder fram till 1994. Då var den längre skyddstiden för bilder som ansågs vara av konstnärligt eller vetenskapligt värde. Det är en snävare avgränsning än fotografiska verk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto