Annons

Hur läsa in rastrerade bilder för omtryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bucky

Ny medlem
Jag behöver skanna ett stort antal rastrerade svartvita bilder som sedan ska tryckas om. Omtrycket kommer att ske i så hög kvalitet som möjligt.

På vilket sätt läser jag bäst in bilderna och vilken eventuell efterbehandling kan jag använda just med tanke på att de redan är rastrerade vid inläsning? Målet är att kvalitetsförlusten vid omtrycket ska bli så låg som möjligt.

För att undvika moiré måste du göra bilderna så oskarpa att rastret inte syns. Det kommer tyvärr att bli en märkbar (och oundviklig) kvalitetsförlust.

Jag behöver skanna ett stort antal rastrerade svartvita bilder som sedan ska tryckas om. Omtrycket kommer att ske i så hög kvalitet som möjligt.

På vilket sätt läser jag bäst in bilderna och vilken eventuell efterbehandling kan jag använda just med tanke på att de redan är rastrerade vid inläsning? Målet är att kvalitetsförlusten vid omtrycket ska bli så låg som möjligt.

Det där är knepigt, helt bra blir det aldrig. Risken för moiré i trycket är mycket stor, i synnerhet om bilden ska vara i samma storlek som originalet. Vid förmiskning minskar risken för moiré. Många scannerprogram har en de-screening funktion. Annars gäller det att trolla bort det gamla rastret så gott det går.

Tack för svaren!

Ja, det verkar vara ett ganska knivigt problem. Jag hoppas att min programvara har de-screeningfunktion, vilket jag ska kolla och testa så snart jag kan om några dagar. Jag har sett förslag på att man kan rotera bilden 45° och skanna i hög upplösning och sedan förminska bilden. Kan det hjälpa? Vilken upplösning kan i så fall vara lämplig att välja, om omtrycket sker i gissningsvis 600dpi?

Tack för svaren!

Ja, det verkar vara ett ganska knivigt problem. Jag hoppas att min programvara har de-screeningfunktion, vilket jag ska kolla och testa så snart jag kan om några dagar. Jag har sett förslag på att man kan rotera bilden 45° och skanna i hög upplösning och sedan förminska bilden. Kan det hjälpa? Vilken upplösning kan i så fall vara lämplig att välja, om omtrycket sker i gissningsvis 600dpi?

Ja det kan hjälpa att rotera bilden. Poängen är att vid omrastreringen får rastret en annan vinkel än den hade från början och då är risken för moiré mindre. Detta gäller bara om tryckningen sker med en färg (svart)
Om den trycks som 4-färg är det svårare. Det där med upplösningen har knappast någon effekt alls. Det hela handlar bara om att rasterpunkterna i den gamla bilden krockar med det nya rastret.

Tack för svaren!

Grundtipset brukar vara att man roterar bilden 15°, skannar bilden i hög upplösning, lägger en försiktig oskärpa på bilden och sedan förminskar den till rätt storlek. Det är den teknik som jag använt med rastrerade bilder. Bästa resultat får man om man har en förlaga som är större än den slutliga tryckta bilden.

Stefan

Om du kan påverka tryckningen kan du fråga om de har möjlighet att trycka med ett fint raster, kanske 200 linjer/tum eller mer.

En god vän med erfarenhet av tryck gav följande råd:

"Jag har alltid löst det med att lägga gaussisk oskärpa på bilden (zooma in och justera reglaget tills rastret försvinner) och därefter höja upp kontrasten för att göra bilden lika skarp som originalet. Kvalitetsförlusten blir försumbar om man gör detta på rätt sätt.
Med ovanstående metod räcker det att scanna in bilderna i 300 dpi. Det där med att rotera bilden 45 grader vid inskanning har bara betydelse om du inte använder ovanstående metod och alltså låter det gamla rastret vara kvar. Det kan mycket väl fungera, men det är ett risktagande."

Är det någon som har erfarenhet eller som tror att en metod av de som föreslagits är bättre än någon annan föreslagen metod?

Jag skulle göra ett nytt original för tryck av en bok genom att skanna sidorna och fick bäst resultat att skanna som svart och vitt. Det var både text och bilder på sidorna.

En god vän med erfarenhet av tryck gav följande råd:

"Jag har alltid löst det med att lägga gaussisk oskärpa på bilden (zooma in och justera reglaget tills rastret försvinner) och därefter höja upp kontrasten för att göra bilden lika skarp som originalet. Kvalitetsförlusten blir försumbar om man gör detta på rätt sätt.
Med ovanstående metod räcker det att scanna in bilderna i 300 dpi. Det där med att rotera bilden 45 grader vid inskanning har bara betydelse om du inte använder ovanstående metod och alltså låter det gamla rastret vara kvar. Det kan mycket väl fungera, men det är ett risktagande."

Är det någon som har erfarenhet eller som tror att en metod av de som föreslagits är bättre än någon annan föreslagen metod?

Den metoden fungerar också. Man kan använda en mix av det som föreslagits, men riktigt bra blir det aldrig.
"Nicrosoft" föreslog en annan metod som också kan fungera om punkterna i originalet är skarpa och distinkta.
Då måste man skanna in den som en 1-bits Tiff (eller annat format) och det innebär att bilden inte får nytt raster vid rippningen eftersom den kommer att bli "linework" efter rippningen, precis som text och vektordata.

Det kräver riktigt hög upplösning i skanningen för att det ska bli bra, gärna 900 dpi eller mer (I normala fall får vektorgrafik en upplösning på 2540 dpi efter rippning).

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto