Annons

Hur lära sig ta bättre digitala porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Jag ska köpa en digitalkamera som jag till stor del tänker använda till att ta porträtt med. Hur kan man bäst lära sig att bli bättre på det? Kollade några studieförbundskurser här i Uppsala men det var ingen av dem jag tittade på som specifikt sysslade med digitalt foto eller porträtt. Jag har hittat en del råd om belysning och liknande på nätet (på engelska). En del webbplatser (PhotoSig o andra) har visserligen kommentarer till bilder men jag skulle vilja pröva mer systematiskt. Jag skulle vilja prova och diskutera olika sätt att belysa med naturligt ljus och enkla hjälpmedel. Funderar på att försöka hitta likasinnade för att starta en egen studiecirkel. Några andra förslag?
(Jag funderar på att köpa en Sony DSC-P71 och en Epson Stylus Photo 950. Lämpligt för mina syften?)

Ett vid porträttfoto vanligt grepp du inte kommer att kunna använda dig av är oskarp bakgrund, eftersom digitalkamerorna har så stort skärpedjup. Då måste du ha en digital systemkamera eftersom de har lite större sensorer.

Annars ser jag inget skäl till att man skulle behöva ha en porträttkurs speciellt inriktad på digitalt. Den enda skillnaden är ju att du inte är lika bunden till ljuskällor som ger dagsljustemperatur eftersom du kan ställa vitbalansen i kameran.

Visst går det men den blir inte lika suddig och du måste planera mycket noggrannare för att se till att bakgrunden hamnar längre ifrån samt att använda så lång brännvidd det bara går på kameran.

Sonyn har en sensor som är ca 7x5 mm stor. Det gör att mycket kortare brännvidder används för samma bildutsnitt. Den längsta brännvidden på Sonyn är 24 mm vilket ger samma utsnitt som 117 mm på en småbildskamera. Kortare brännvidd ger längre skärpedjup.

På två meter får du 60 cm bildfält på långsidan. En ganska vanlig porträttsituation för huvud-axlar. Med en småbildskamera med motsvarande brännvidd och bländare 5.6 får du då sju centimeters skärpedjup. Med digitalkameran blir skärpedjupet i samma situation 2,4 meter.

[Upps! Jag vill inte starta någon analog-/digitaldiskussion men ser att den här tråden balanserar på gränsen till det. Så nu håller jag tyst i fortsättningen!]

Visst, Jim..skärpedjupet är mycket bättre på digitalkameror..båda bra och dåligt..men vet man hur det fungerar så kan man som sagt få suddig bakgrund även med digitalkamera..det var hela poängen.
mvh/Kim

ps
150mm (småbildsformat) räcker för UZ´in och på 7i går det med 80-90mm
ds

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar