Annons

Hur lär man sig fotografera på rätt sätt ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär_Olert

Aktiv medlem
Snälla Hjälp mig ! =)

Hej..

Jag är en kille på 25 år, som har blivit väldigt fotointresserad på dom senaste åren.

Har varit lagt åt målning och liknande innnan, men det fall inte riktigt mig på läppen, men nu har jag kommit underfund med att jag vill fota, det är "min grejj"..

Så, nu till min fråga:

jag har svårt att få utlopp på min kreativitet och att få tillräcklig kundskap. har tyvärr inte gått någon fotoutbildning, men annmält mig på flera stycken som inte har blivit av pga för lite intresse.

Så, hur ska jag l ära mig ?? har köpt böcker, fotat lite, men det stannar liksom av när man inte har någon att rådfråga direkt.

har köpt mig en Canon 350D (2 st kit objektiv, 55-200 + 18-55) men hittar inte riktigt skärpan, så nu har jag slagit till på ett nytt Sigma 70-200 2,8 EX , och tror att mina bilder ska bli "fantastiska", att skärpan blir enorm, men det verkar inte vara så, eller gör jag fel ??

Tacksam för några bra råd..

Mvh Pär

För det första så kan det vara smart att du konstaterar att utrustningen fungerar som den skall. Testa det nya objektivet på stativ och var noga med att motivet kanske är lättexponertat. Men givetvis så kanske du redan har gjort om och om igen..

Sedan så är det ju så att det är ljuset i situationen som är det rent av avgörande för alla bilder.

Testa morgon och kväll. Många fotar nästan uteslutande i strålande solsken med typiskt dassiga bilder som följd. Men det kanske inte är ett problem du behöver brottas med..

Svårt att ge generella tips.

Ett grundläggande tips på det teoretiska planet är att kika på bilder som du skulle vilja fota själv, uttryck, stämmningar osv. Att lära sig hitta inspiration är viktigt.

Mvh Niclas,

Ju mera du fotograferar och framförallt leker och sedan kritiskt tittar på dina bilder desto mera kommer du att utvecklas.

Att - som du själv beskriver - försöka köpa dig till fantastiska bilder är - i mitt tycke - fel (och en omöjlig) väg att vandra. Men samtidigt kan du inte heller förvänta dig att kitoptik verkligen levererar superskärpa. Den absolut mest prisvärda och ofta underskattade optiken är normalen.

Fotokurser och utbildningar är heller inget krav i den meningen annat än att grundinlärningen kanske blir något mera strukturerad. Men i grund och botten handlar det om att du skall lära dig bemästra kameran och i ditt fall redigerinsprgrammen som dina bildskaparverktyg.

Det finns många många böcker i ämnet som också kanske kan hjälpa dig på traven.

Två böcker jag skulle vilja rekommendera är
Basic Photography
Advanced Photography.
Bägge skrivna av Michael Langford.

us
säk
ta
mig

vad är ..........rätt...sätt??

personligen så
ser jag mitt eget

hämningslösa
gränslösa
lekfulla

fotande ,,nej
stryk "FOTANDE ",
...SKAPANDE"!!!

som det enda
rätta
för
just mig.,

eller som gammal god vän ( som själv vunnit pris i industrifoto i japan) sade till mig
"läs inga böcker eller gå inga kurser
i ämnet foto,,,då förlorar du ,,din stil..

det är det enda rådet, jag har följt

är totalt oskolad och o-påläst

men jag fotar varje dag
och FRAMFÖR ALLT ,,,SÅ Har Jag vansinnigt roligt när jag fotar

och
tydligen så
inspirerar det andra,för att mitt - tydligen - annorlunda TÄNKANDE .,.de är inga hemligheter utan
så JAG
ISTÄLLET SAMMANSTÄLLT EN "fotoinspirationsskola" gratis och tillgänglig för alla

och ingen är mera förvånad ,än jag

att

på 4 månader så har det BLIVIT ca 18 000 besök hittills på min fotoskola

för

det är för mig ,,,mitt RÄTTA sätt

Ja men Heidi. Ingen säger ju inte att ngt är "rätt" eller "fel" enligt ordens betydelse! INte heller antyder trådskaparen att det finns "fel" sätt att fotografera.

Det handlar om att killen inte känner sig uppnå det han önskar. Många sätt att uppnå ett mål,, helt klart så skall vi komma med tips.

Mvh Niclas,

Ps, en bild kan endast vara fel utifrån intentionen från fotografens sida. Betraktaren gillar, ogillar eller ngt mittimellan,,

Att inte ta intryck ifrån den yttre världen är effektivt enligt mig att begränsa sitt skapande och sin potentiella utveckling.

Rättså typiskt Japanskt (östtänkande,,) att säga så i kreativa sammanhang. Grundar sig i kulurellt betingade fenomen där religionen väger tungt, även hos sekulariserade individer, såklart.
Hur många har inte hört om konstnären som issolerar sig ett helt liv.

Jag uppmuntrar också att den kreativa tar ett par steg tillbaka i tillvaron liksom för att hämta in sig själv och det egna man har oförstört inom sig. Helt klart. Men att inte ständigt läsa/se i böcker, studera klassiska verk samtidigt som man smakar tidens trend ser jag som helt förkastligt. MEn kom ihåg, det är JAg DET!

Per.. är det oskarpa bilder som är ditt stora problem? I så fall är du som jag.. darrhänt, och då är det jättesvårt att få skarpa och fina bilder. Ett tips är att använda stativ!

Sen beror det så på vad du vill fota.. det där med inställningar på kameran är skitsvårt.. jag leker mig fram och tar massor med bilder med olika inställningar och ser vilken som blir bra.

men tro mig... tar jag 150 bilder så blir kanske 2 st bra, på sin höjd :)

Du har ju en kalasfin utrustning, och Sigmat där är ju en telezoom, som nästan i sig kräver ett stativ pga sin tyngd. Jag provade nu ikväll att använda den på fri hand, men det blir jädrar i mig inte bra... på med stativet så blir det mycket enklare!

Sen är ett hett tips att titta på många bilder och läsa många artiklar här på FS... jag har lärt mig massor här.. och våga fråga andra fotografer om inställningar och andra tips.. de allra allra flesta svarar glatt!

Lycka till i fortsättningen med ditt skapande.

mannen i fråga är en svensk före detta chef inom ,,,metall facket

vad jag memar med begränsar är REGLER typ,,rak horisontal linje,,eller gyllene snitt

just VAD BETRÄFFAR BESKÄRNINGAR SÅ ÄLSKAR jag djäva lösningar och udda snitt

men å andra sidan så har tex gett mig ett par kontakter som har utvecklats til
mycket värdefulla och uppriktiga
vänner
som VÅGAR SIG PÅ ATT KRITISER

möten som visar vad som är möjligt när fotosidan fungerar som bäst

och det tackar ví särskilt personerna bakom fs,,för

Senast ändrad:
Tycker du redan tagit ett första steg mot bättre bilder då du uppmärksammar "problemet".

Brist på kreativitet drabbar alla tror jag men vad som är kreativt för mig behöver ju inte vara det för dig så det är svårt att ge råd.

Kanske det finns en fotoklubb i närheten, där brukar det finnas gott om goda råd och kreativa människor.

Att bläddra i fotoböcker kan vara väldigt inspirerande men en tur på museum eller dyl är inte fy skam det heller.

national geographic

Köp National geographics fotoguide. En mycket bra bok som tar upp grunderna och lite till inom foto.

TACK !!

Tack ska ni ha för eran tid och vilja att hjälpa mig i detta .sk "problem" =)

Vissa saker som tex "Heidi" berätta om, tycker jag är lite svårt att förstå, än iaf *ler*
Men tack, det kommer nog..

Har precis köpt detta objektiv , har inte hunnit prova nått speciellt, det är inte det som är poängen heller, det är att jag trodde jag skulle ta mycket bätte bilder, enbart av att köpa nyare och bättre utrustning.. och... jag förstår nu att det är inte så jag lär mig fotografera ..

Stort tack till er alla !!!!!

Mvh Pärra

Tiden är ett viktigt hjälpmedel! Det kommer, var så säker!

Hur som helst så kan vi ju alltid träffas å snacka lite bilder och så, byta smultronställen runt omkring i Bjästatrakten mm. Viktigt att prata bild och foto med vänner och bekanta, att lära sig polarnas smak och behag ger ideer och tankar runt vad man vill med sina bilder...

Lek med tanken, testa och fela. Plötsligt så sitter en bild som känns bra. Kanske förstår du inte varför,, den bara Är brA! Då är det dags att koda bildens innehåll, försöka se vad som fungerar och vad som stör...
Kanske fungerar den för att den stör osv... Tankeprocessen är viktig i allt kreativt skapande, och den är vi alla berikade med, den kan ingen ta ifrån oss!

FotaPå!/MVH Niclas,

ulricahdesign skrev:
Du har ju en kalasfin utrustning, och Sigmat där är ju en telezoom, som nästan i sig kräver ett stativ pga sin tyngd. Jag provade nu ikväll att använda den på fri hand, men det blir jädrar i mig inte bra... på med stativet så blir det mycket enklare!

Jo, jag har börjat fundera delvis i samma banor. Det vill säga om oskärpan beror på tungt objektiv och i kombination med långa tider, det vill säga 1/80-del och längre. Förklaringen till oskarpa bilder kan alltså ligga i för långa slutartider i relation till den använda brännvidden. Men det är också en övningsgrej.

Sen är ett hett tips att titta på många bilder och läsa många artiklar här på FS... jag har lärt mig massor här.. och våga fråga andra fotografer om inställningar och andra tips.. de allra allra flesta svarar glatt!

Lycka till i fortsättningen med ditt skapande.

Bara att hålla med. Även jag prisar FS för all fotokunskap som finns samlad här.

Det är inte kameran som gör bilden, det är du som gör bilden. Tror det är ett citat men mycket tänkvärd sanning ligger i det.

Pär_Olert skrev:
har köpt mig en Canon 350D (2 st kit objektiv, 55-200 + 18-55) men hittar inte riktigt skärpan, så nu har jag slagit till på ett nytt Sigma 70-200 2,8 EX , och tror att mina bilder ska bli "fantastiska", att skärpan blir enorm, men det verkar inte vara så, eller gör jag fel ??

Mvh Pär

Jag rekomenderar dig att läsa den här tråden

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46315

Jag har oxå lite "svårt" att få till det...
Jag ser de snyggaste och coolaste och vackraste motiven, jag ser hela bilden framför mig. Och sedan när jag tar bilden, så ser det oftast skit ut. UHH så tråkigt...

opettersson skrev:
Jag har oxå lite "svårt" att få till det...
Jag ser de snyggaste och coolaste och vackraste motiven, jag ser hela bilden framför mig. Och sedan när jag tar bilden, så ser det oftast skit ut. UHH så tråkigt...

Låter så tråkigt, att inte lyckas.

Kan du ge ett exempel på motivsituation och hur du går till väga?

Då får vi en bild av hur tänket går...

Om du känner fört såklart:)

MVH Niclas,

Övning ger ju färdighet heter det väl. Får inte heller till det alla gånger. Ibland får man ta väldigt många bilder och bara nån enstaka blir bra.

När det gäller porträtt har jag nu insett att det oftast blir trevligare om personen inte ler och tittar in i kameran t ex. Kan ju också bli bra förstås men lätt att det inte blir naturligt.

Tycker det ger väldigt mkt att titta på andras bilder faktiskt både bra o dåliga. Men mest inpirerar ju bra bilder förstås. Hur de komponerat, ljussat osv. Fråga sig själv varför är denna bild bra eg. Då övar man sitt bildseende tror jag.

Uttryck skrev:

Tycker det ger väldigt mkt att titta på andras bilder faktiskt både bra o dåliga. Men mest inpirerar ju bra bilder förstås. Hur de komponerat, ljussat osv. Fråga sig själv varför är denna bild bra eg. Då övar man sitt bildseende tror jag.

Amen till det! Genom att inte bara titta på bilderna utan ävem kommentera dem tvingar du dig själv att tänka igenom vad det är du gillar eller inte gillar med en bild och därmed har du större möjlighet att återskapa en liknande bild själv. Samtidigt hjälper du någon annan genom att de får höra din åsikt. Om du tycker någon särskilld idé eller teknik är extra intressant är det ju bara att fråga personen som tagit bilden om hur han/hon har gått tillväga. Ett av de bästa sätten att lära sig skapa är att börja med att "kopiera" andras verk, tekniker och idéer.

Pär_Olert skrev:
Snälla Hjälp mig ! =)

Hej..

Jag är en kille på 25 år, som har blivit väldigt fotointresserad på dom senaste åren.

Har varit lagt åt målning och liknande innnan, men det fall inte riktigt mig på läppen, men nu har jag kommit underfund med att jag vill fota, det är "min grejj"..

Så, nu till min fråga:

jag har svårt att få utlopp på min kreativitet och att få tillräcklig kundskap. har tyvärr inte gått någon fotoutbildning, men annmält mig på flera stycken som inte har blivit av pga för lite intresse.

Så, hur ska jag l ära mig ?? har köpt böcker, fotat lite, men det stannar liksom av när man inte har någon att rådfråga direkt.

Mvh Pär

Förutom det de andra redan sagt om att du bör använda stativ, så kan jag tillägga att du kanske bör titta på dina skärpeinställningar på kameran.

Pga antialiasfiltret framför sensorn, producerar kameran lite "oskarpa" bilder. Vanligtvis är ju inställningen "normal" vilket ger resultat som ibland kan tyckas vara lite oskarpa. Lägger man på lite skärpa i Photoshop blir ju resultatet genast lite bättre.

Generellt sett vill man säga att det är bättre att låta Photoshop ta det jobbet som du vill göra än kameran, så om jag vore dig skulle jag inte låta kameran göra mer skärpning av bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar