Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länger sitter ni i ert bildbehandlingsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Om man tittar på de flesta av bilderna som läggs upp här så får man en liten känsla av att de flesta har inte behandlats i något bildbehandlingsprogram. Visst alla har kanske inte PS, men det finns ju som sagt andra.

Nu är jag lite nyfiken. Hur länge sitter ni på ett ungefär med varje bild ni lägger upp?

När man står i ett mörkrum, kan det ju ta några timmar för en bild, men så lång tid antar jag att ni inte sitter framför datorn?

Skulle inte en del av bilderna bli bättre om man efterbelyste och fixade med bilderna och inte bara beskär och gör oskarp mask?

Vad tror ni?

/ Marcus - som sitter 1-2 timmar med varje bild.

2-3 minuter, beskärning, USM och kontrastnivåer.
På en del modellbilder så retuscherar jag huden..vilket kan ta några minuter extra.

Oj, så kort tid. Men du är kanske jätteduktig.

Jag sitter och tittar på bilderna för att se vilka nivåer på det svarta och vita som ser bäst ut (inte enligt histogramets staplar utan visuellt) och efterbelysning och pjattning tycker jag inte är så lätt att få till.

/ Marcus

Se´n jag började med RAW-format och C1 programvara kan jag sitta hur länge som helst. Jag sparar RAW-filerna och i morgon kan jag känna att jag vill modifera och ändra den bild som jag idag är helnöjd med.........

An everlasting story!

/Kjell

man kan nog göra det nödvändigaste i en bild på några minuter.

Men det finns ju alltid andra saker som skulle kunna fixxas till, i oändlighet.

själv sitter man väl också normalt i 5 minuter eller nått för en vanlig bild.

Längsta jag suttit med samma bild är nog 3 timmar, men då ändrade jag om hela bilden praktiskt taget :)

Själv har jag suttit i ca 3.8h per bild. 31 rullar på 6 månader.

//B. Nu får ni återgå till ämnet! :D

bjanha skrev:
Men ämnet handlar ju om hur länge vi bildredigerar.
Jo, alltså, jag riktade kommentaren mer till mig själv än er. Inser att det knappast var en konstruktiv kommentar men tyckte det var småkul att räkna ut. Så. Nu skall jag vara stentyst i detta forum och låta er diskutera vidare.

Brummelisa skrev:
Hur länge sitter ni på ett ungefär med varje bild ni lägger upp?
Jo, jag borde kunna sitta längre men tycker inte det är kul att redigera mina bilder i program. Att manipulera/göra om totalt är däremot kul och det kan jag lägga flera dagar på, men då finns det inget foto kvar att lägga upp här sedan..

Om jag torkat av skannern innan så det bara är måttligt med damm så sitter jag aldrig mer än två minuter med det som hamnar här på fotossidan. Fixar i regel nivåer (ibland) och usm. Ev. beskärning sker i skannern..

Senast ändrad:
Brummelisa skrev:
Hur länge sitter ni på ett ungefär med varje bild ni lägger upp?
Ska jag lämna flera bilder på ett jobb sitter jag inte så länge. Ska det vara en bild på insidan i tidningen och en till ettan kanske jag lämnar fyra bilder varav varje har fått sig runt tre minuter i Photoshop.
Ungefär samma på bilder till FS, kanske något längre eftersom det är annorlunda att skärpa dem här.

Beror på vad man gör, jag kan sitta väldigt länge och labba med enstaka bilder i rent lärosyfte, annars är det mest beskärning, kontrast, uppskärpnings. 5-10 minuter kanske, för dom flesta bilderna.

Testade att göra klart 3 bilder för sakens skull..och kom fram till att jag lägger ned runt 1,5 - 2 minuter på varje bild. Det jag gör då är att ändra nivåer, eventuellt lägger jag på kontrast och en aning färgmättnad (för att efterlikna originaldiat), skalar om till lämplig storlek för att slutligen använda oskarp mask.

Ibland får man inte riktigt färgerna att stämma direkt..då kan det ta lite extra tid. Men det handlar dock fortfarande om minuter i bildbehandlingsprogrammet. Jag upplever att det antingen går väldigt snabbt att få ett hyfsat bra resultat eller att det inte går alls av någon anledning.

Ni som kör svartvitt (fast man kanske gör det här i färg med, men sånt kan inte jag), efterbelyser och pjattar inte ni? Det gör man ju nästan alltid i ett mörkrum och det borde man väl göra här också?

/ Marcus

Diabilder är marigast. Scanningen tar en del tid, men om den blir bra så tar det endast ett par minuter i PS att färdigställa. Nivåer, färgbalans, dammretusch ev. städning med klonverktyget. Annars kan jag hålla på alldeles för länge med markering, skuggning, efterbelysning, partiell förstärkning o. dyl.
Svartvitt från neg. kräver ofta samma typ av behandling.

I går kväll skannade jag in ett dia från 1976. Rakt in, behövde endast plocka bort ett par små dammkorn. Kändes mycket ovanligt men härligt. Diat hade suttit inom glas och ram vilket var ett bra skydd.

Från digitalkameran är bilden nästan klar direkt. En koll, ev. enkla justeringar och beskärning.

För några år sedan när skannern och PS blev tillgänglig för amatörer så gillade jag att "överarbeta" eller manipulera bilder. Jag vet inte det rätta ordet, men på något sätt känns det som jag lämnat det stadiet nu, har förmodligen inte rätta energin för det. Men det kanske återkommer. Nu känner jag mig allergisk mot överarbetade, dramatiserade och förskönade bilder.

Ju mer jag tränar, ju kortare tid behöver jag per bild i PS.

En minut ungefär, Sharpen + ökning storlek av "Canvas seize" som då görs svart. Därefter färgkorrektion för B/W bilder ~30 R + 15Y för att likna den sepiatoning jag i regel gör i mörkrummet på "riktiga" kopior.
That's it.
Us

Mycket olika beroende på vad för bild det gäller. Allt ifrån nån minut till flera veckor.

Det jag gör som standard är USM, kurvor (vit- och svartpunkt), eventuella färgjusteringar och lite retusch om det behövs.

Mer seriösa bilder kan ta upp emot en timme, dock går den mesta av den tiden åt till att betrakta bilden från olika vinklar, olika ljus och avstånd och i olika versioner för att se vad jag tycker blir bäst.

Men som sagt, mycket olika beroende på vilka bilder och för vilken ändamål.

Det känns som det finns två skolor inom fotovärlden.

Tar man fram bilderna i mörkrummet så är man noga med efterbelysning, pappret, kontrast, kanske belysa hörnen lite mer.

I datorn verkar man oftast bara beskära och sen köra USM, visst jag överdriver lite kanske, men ser inte ni datorn som ytterligare en viktigt steg i ledet att få fram en bra bild (och då menar jag inte genom att retuschera) utan efterbelysa och sånt som man annars "alltid" gör i det analoga förfarandet?

/ Marcus

Calle S skrev:
Är inte bilden seriös om det tar kortare tid? Jag jobbar ju max 10 minuter med en bild....! Undantagsfall längre.

Som jag skrev: "...dock går den mesta av den tiden åt till att betrakta bilden från olika vinklar, olika ljus och avstånd och i olika versioner för att se vad jag tycker blir bäst."

Alltså går den timmen åt till att syna bilden så att jag verkligen är nöjd med den.

En bild kan väl vara seriös hur kort, eller lång, tid man tar på sig att jobba med den, jag pratade hur JAG jobbar, det var väl så frågan var ställd?

ANNONS