Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge vänta på service, eller reklamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Balzary

Medlem
Har en 400D som jag köpte från en nätbutik, efter att jag haft den 2 veckor så pajade den, det var spegeln som hoppade ur sitt läge.

Efter samtal med återförsäljaren skickade jag tillbaka kameran till dem som i sin tur skulle skicka den till serviceverkstaden, detta gjorde jag den 2/5.

Kameran har alltså varit trasig i snart 2 månader. Serviceverkstaden fick in kameran den 21/5, vilket innebär att den låg ett par veckor hos återförsäljaren först...
Kameran har ännu inte blivit lagad, den 20/6 alltså, utan de väntar på reservdelar får jag till svar.

Min fråga är, har man några rättigheter som kund att när det tar sån här tid att reparera en alldeles ny kamera, kan man då kräva att få en ny i stället?

//Magnus


tacksam för svar, då semestern närmar sig med stormsteg..
 
Har ingen aning om vad man kan kräva, men två månader låter orimligt. Kontakta Canon och fråga om det får gå till så. Har du pratat med stället där du köpte kameran?
Hälsningar Lasse
 
hej
med tanke på det du skriver, varför inte ringa kommunens konsumentvägledare.

Det kan ev klargöra en del om den formella vägen att häva köpet osv.

Roine
 
I radioprogrammet Plånboken svarade Carina Lundgren, chefredaktör för Råd & Rön, på just en fråga om hur länge man ska acceptera att en reklamations-reparation tar. Jag vill minnas att på grejer som inte är såå viktiga så ska man acceptera 10 dagar.
Det tycker jag låter bra, men inte så realistiskt. Dock vet jag att Nikon har tio arbetsdagar som sin ledtid.
 
Tack för alla svar.
Låter ju helt klart som om ni också tycker att jag fått vänta för länge.
Ringer "konsumentombudsmannen" i morgon så får vi se.


Och ja, förra veckan mailade jag åteförsäljarem och fick sedan ett samtal där det lovades att jag dels skulle få ett minneskort som kompensation samt att de skulle trycka på reperationsverkstaden.

Tyvärr verkar det inte ha hjälpt. Har inte fått nåt minneskort än och som sagt ej heller fått min kamera lagad.

Kan nämna att jag köpt kameran hos http://www.kameraexperten.se/och att den ska lagas hos http://www.intervision.se/.

Tack för era svar
//Magnus
 
Senast ändrad:
Eftersom det är sommar och snart semestertider är det stor risk att det drar ut på tiden.

Jag tycker att du ska stå på dig hos försäljaren och i stort sett kräva att få en ny kamera.

Garantivillkoren är ofta luddiga. Man skriver "skälig tid" och liknande.
Du kan nog reklamera kameran helt och hållet och få pengarna tillbaks.
 
Ja det känns som att det är dit det lutar, tyvärr.
Tycker inte om att bråka men jag menar en kamera är ju inte gratis och för mig är det framförallt på sommaren och semestern som jag vill använda den.

Att köpa en till bara för att ha en känns inte så lockande...
 
Begär en lånekamera av Nikon omedelbart tills din reparation är klar. Har själv gjort det, fick kameran dagen efter.
 
Ok, kanske kan vara nåt, ska kolla med återförsäljaren. Dock är detta en Canon EOS 400D, inte Nikon...
//Magnus
 
Ok, kanske kan vara nåt, ska kolla med återförsäljaren. Dock är detta en Canon EOS 400D, inte Nikon...
//Magnus
 
Tyvärr är det så att det är skälig tid som gäller. Skälig tid kan vara nästan hur lång eller kort som hellst.

Men det går till som så att kunden i detta fall låter säljaren taemot en reklamation. Säljaren måste i sin tur vänta på ett godkännande från reparatören/tillverkaren/distributören förens reklamationsobjektet kan skickas. Sedan kan det ta tid.

Bästa är att som kund kringgå säljaren och gå direkt på reparatören/tillverkaren/distributören. När det gäller monitorer, skrivare mm så fungerar detta jättebra.
 
Enligt komunens konsumentombud i Helsingborg så är skälig tid ca 2veckor. Om de måste beställa delar så kan det förlänga tiden något, dock ej semester eller ledighet.

Du ska kräva att köpet hävs omedelbart, två månader är helt oacceptabelt.
 
Dax för Sverker?

SVT-hjälten i Umeå kanske är intresserad av detta? Annars kan du alltid fråga en kompis om han inte vill hjälpa till med att "styra upp" leverantören? ;-))
 
Be om en lånekamera du kan ha medans du väntar... Butiken kan sen fakturera intervision värdefallet på kameran du lånat, så butiken får normalt inga problem med det. Vet dock av erfarenhet att man som butik inte vill låna ut sina egna kameror hur som helst, så man drar sig ofta från att göra det och därför är de inget man ger kunden som alternativ direkt när de börjar strula.
 
Hehe, ja du Peter. Du brukar ju kunna ryta till när det behövs.
Men som tur behövs det inte längre, fick en ny kamera till slut, och ett minne som plåster på såren...
//Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.