Annons

Hur länge håller hemmautskrifterna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har en Epson Stylus Photo R200-skrivare. Använder originalbläck (nåt annat funkar inte) och Epsons papper (Premium Glossy Photo Paper).

Hur länge tror ni att utskrifterna håller? Börjar de blekna efter ett år eller 10 år, på ett ungefär?
Tänker mig att bilderna kommer att sitta uppe på väggen, men ej i direkt solsken.
Förstår att det är jättesvårt att säga, men nån kanske har ett hum om det iaf?

Anledningen att jag frågar är att jag kommit på ett roligt sätt att rama in bilder och tänkte ta med några när vi ska på loppis och se om man kan sälja nån. Bara för skojs skull. Frågan är om jag kan skriva ut bilderna själv eller om jag ska skicka dem till Crimson...
 
Håller länge

Jag har en Epson Stylus Photo R200-skrivare. Använder originalbläck (nåt annat funkar inte) och Epsons papper (Premium Glossy Photo Paper).

Hur länge tror ni att utskrifterna håller? Börjar de blekna efter ett år eller 10 år, på ett ungefär?
Tänker mig att bilderna kommer att sitta uppe på väggen, men ej i direkt solsken.
Förstår att det är jättesvårt att säga, men nån kanske har ett hum om det iaf?

Anledningen att jag frågar är att jag kommit på ett roligt sätt att rama in bilder och tänkte ta med några när vi ska på loppis och se om man kan sälja nån. Bara för skojs skull. Frågan är om jag kan skriva ut bilderna själv eller om jag ska skicka dem till Crimson...

Jag kan inget om just ditt bläck och papper, men använder man skrivarfabrikatets bläck och papper så kan hållbarheten idag mycket väl vara bättre än för bilder från labbet.
 
Om du använder originalbläck och originalpapper så överstiger hållbarheten vida traditionella fotolab. Man brukar räkna med att RA-4 processat (fotolab) papper har en ungefärlig livslängd på 30-40 år i "normalt ljus", medan dina egna utskrifter håller mellan 80-200 år.

Du kan läsa själv hos Henry Wilhelm som är den person som testar alla produkter åt fotobranchen.

http://wilhelm-research.com/epson/R280.html
 
Tack allihop för svaren! Nu kommer inte bilderna vara monterade bakom glas, men jag antar att de borde hålla länge ändå. Bara hälften av 80-200 år räcker ju gott och väl:)
 
23 var ju inte precis hälften av 80-200? 80-200 gäller väl för lumpbaserade fiberpapper och utskrift med pigment/carbonbläck?
 
Kjell råkade länka till en nyare maskin med Claria bläck som ligger på 80-200 år beroende på hur bilden hängs/läggs. En R200 har sådär en fem år på nacken och och ett äldre bläck. Utvecklingen av bläckhållbarheten verkar gå snabbt framåt om man tittar på WIRs resultat.

Men även med det nyare Claria bläcket rasar hållbarheten från 98 år bakom glas till 14 år utan glas för Premium Glossy papper, så med Epsons gamla bläck som i R200 kan bilden mycket väl börja blekna efter bara några år utan glas, beroende på hur den hängs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.