Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lägger man flera exponeringar i en och samma bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Halloj.

Jag har sökt i forumet, men jag vet inte vad detta "trix" kallas för, så jag fann inget svar.

Det jag undrar är alltså hur man gör för att få en bild där tex jag fotat ett rum men en människa som flyttar på sig i rummet. Personen kanske sitter i en soffa på en bilden, och på den andra står och läser tidningen.... men jag vill få dessa på EN och samma bild, så det ser ut som kloner av samma människa i samma rum, bara att dom står i olika positioner....

Hur gör man denna effekt!?

Mvh,
Sebbe
 
Du lägger in alla bilderna i varsitt lager i Photoshop och raderar sen de delar som inte behövs från varje bild.
Tex behåll allt från bilden i bottenlagret och i princip bara personerna från de andra bilderna som ligger över.
 
Okej, jag är inte så het i PSCS2.
Hur lägger man in de andra bilderna i nya layers?
Jag utgår från att öppna första bilden, den som bakgrunden även ska vara kvar.
Vad är nästa steg, och hur gör man?!

Ni får ha överseende med mig, jag övningskör PS :)

Ps. Jag sitter och väntar på svar, har PS igång :) .Ds
 
Antingen kopierar du en bild och klistrar in i den första eller så drar du helt enkelt den ena bilden till den andra ( Move Tool i verktygspaletten ).
 
Sen då?
Efter att man lagt in bilderna i olika lager... ska man ändra opacity eller ngt liknande, så man får fram de andra bilderna???
 
1. Öppna bilden du vill ha som bakgrund/bas för din bild.

2. Öppna alla andra bilder som ska vara med.

3. Om bilderna är i samma storlek och format så väljer du pilen (V), medan du håller ner shift så klickar du på bilderna, drar och släpper dom på bakgrunden. Håller man ner shift så hamnar dom exakt ovanpå din bakgrundsbild.

4. För att du ska se lite av alla bilder så får du antingen dra ner opaciteten på alla bilder utom bakgrunden eller så får du använda dig av lagermasker för att maskera det som inte ska synas i respektive bild.

Lycka till och posta gärna en bild på resultatet!
 
Som du märker finns många metoder att lösa det här på.

Men glöm inte det viktiga förarbetet! Den här typen av bild fungerar bara om du använder stativ (för att få enhetlig vinkel på bilderna) samt manuell inställning på kameran, annars ändras fokus, exponering, m.m. i varje bild och det syns sen i resultatet.
 
Senast ändrad:
Guran99 skrev:
Men glöm inte det viktiga förarbetet! Den här typen av bild fungerar bara om du använder stativ (för att få enhetlig vinkel på bilderna) samt manuell inställning på kameran, annars ändras fokus, exponering, m.m. i varje bild och det syns sen i resultatet.
Hej!

I princip håller jag med Göran. Det fungerar bäst och enklast om man använt stativ och samma kamerainställningar. Men det är inte helt kört om man inte skulle ha använt stativ, men det blir jobbigare. Man får förskjuta, rotera, skeva, omforma etc för att få de andra bilderna att passa över bakgrundsbilden, och sedan eventuellt beskära hela bunten av lager för att undvika fula kanter, men omöjligt är det inte. Även olika kamerainställningar kan man många gånger kompensera för i Photoshop så att man får ett bra resultat.

Så ge inte upp om du skulle ha gamla bilder du vill lägga ihop som inte är tagna med stativ och manuella kamerainställningar. Men om du har tänkt ta nya bilder i syfte att lägga ihop dem på det här sättet rekommenderar jag absolut att du gör som Göran beskrivit.

Annars är väl en bra grundprincip, som har beskrivits tidigare, att man målar samman olika partier från de olika bilderna till en och samma bild med hjälp av lagermaskerna till bildlagren ovanpå bakgrundslagret. Och det blir ju naturligtvis mycket enklare om bilderna är identiskt komponerade och tagna med samma kamerainställningar.

Det finns andra sätt att montera ihop bilder också, men metoden med lagermasker skulle jag ha använt. Då kan du dessutom gå in och ändra och förbättra i efterhand också så länge du inte har slagit samman lagren. Kolla manualen och hjälpen hur man använder lagermasker till bildlager.

Tänk också på att om du använder metoden att dra ned opaciteten för de överliggande bildlagren så kommer personen på de lagren att bli delvis genomskinlig. Om du istället använder metoden med lagermasker så kan du välja helt fritt hur personen ska te sig vad gäller genomskinlighet mot de underliggande lagren, beroende på hur du målar på lagermaskerna.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Hej!

I princip håller jag med Göran. Det fungerar bäst och enklast om man använt stativ och samma kamerainställningar. Men det är inte helt kört om man inte skulle ha använt stativ, men det blir jobbigare. Man får förskjuta, rotera, skeva, omforma etc för att få de andra bilderna att passa över bakgrundsbilden, och sedan eventuellt beskära hela bunten av lager för att undvika fula kanter, men omöjligt är det inte. Även olika kamerainställningar kan man många gånger kompensera för i Photoshop så att man får ett bra resultat.

Så ge inte upp om du skulle ha gamla bilder du vill lägga ihop som inte är tagna med stativ och manuella kamerainställningar. Men om du har tänkt ta nya bilder i syfte att lägga ihop dem på det här sättet rekommenderar jag absolut att du gör som Göran beskrivit.

Annars är väl en bra grundprincip, som har beskrivits tidigare, att man målar samman olika partier från de olika bilderna till en och samma bild med hjälp av lagermaskerna till bildlagren ovanpå bakgrundslagret. Och det blir ju naturligtvis mycket enklare om bilderna är identiskt komponerade och tagna med samma kamerainställningar.

Det finns andra sätt att montera ihop bilder också, men metoden med lagermasker skulle jag ha använt. Då kan du dessutom gå in och ändra och förbättra i efterhand också så länge du inte har slagit samman lagren. Kolla manualen och hjälpen hur man använder lagermasker till bildlager.

Tänk också på att om du använder metoden att dra ned opaciteten för de överliggande bildlagren så kommer personen på de lagren att bli delvis genomskinlig. Om du istället använder metoden med lagermasker så kan du välja helt fritt hur personen ska te sig vad gäller genomskinlighet mot de underliggande lagren, beroende på hur du målar på lagermaskerna.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Tack så mkt!
Ja, jag märkte just det, att personen blev genomskilning när jag drog ner opaciteten..
Det där med lagermasker har jag aldrig berört tidigare, får väl söka på google. Om inte ngn fantastiskt snäll människa som inte har ngt annat för sig vill berätta hur det funkar :)

Annars, stort tack!
 
Hej!

Själv använder jag Elements, och där får man göra på lite annorlunda sätt, så jag kan inte ge några exakta instruktioner om hur man gör med lagermasker till bildlager i CS2.
Jag vet att det kan vara svårt i början, men en kombination av att läsa hjälpsidorna och trial-and-error-metoden brukar ge resultat så småningom.
Annars kan jag rekommendera ett besök på http://www.moderskeppet.se/
Där finns massor av bra guider till CS2.

Mvh.
Lasse C
 
Hej Sebastian,

Om det inte redan löst sig för dig så tänkte jag ge dig en kortare beskrivning om hur lagermasker fungerar.

Lagermasker fungera så att allt som är vitt är 100% synligt, allt som är svart 100% dolt, 50% grått är 50% synligt osv. Alltså, desto ljusare desto mer synligt.

För att vägleda dig lite mer med din egen bild så föreslår jag att du börjar med att öppna den bild du vill ha som bakgrund. Öppna sedan den bild du vill klistra in och flytta över den till ett nytt lager ovanpå bakgrundsbilden.

Lägg nu till en lagermask på det övre lagret genom att klicka på den lilla symbolen för lagermask längst ner i lagerpaletten. Det är tredje symbolen från vänster (en liten fyrkant med en vit "fullmåne"). Lagermasken kommer nu dyka upp som en vit fyrkant (eftersom den är vit betyder det att den visar allt än så länge) till höger om bliden i lagerpaletten.

Se till att lagermasken är vald genom att klicka på den (när masken är vald har den en extra liten grå kontur runt sig) och måla med penseln på bilden. Allt du målar svart kommer döljas. Skulle du råka måla för mycket är det bara att växla till vitt och "måla fram" det igen.
Är det bara en liten del av bilden som skall visas kan man med fördel dölja den delen genom att måla svart och sedan invertera masken genom att trycka ctrl+I/välja Image>Adjustments>Invert för att bara visa den lilla delen... så slipper man sitta å kladda svart i en 20 minuter :)

Hoppas detta hjälper dig lite på traven. Skulle du fortfarande ha bekymmer så får du gärna höra av dig så skall jag försöka hjälpa dig vidare.

//D
 
DavidG skrev:
Hej Sebastian,

Om det inte redan löst sig för dig så tänkte jag ge dig en kortare beskrivning om hur lagermasker fungerar.

Lagermasker fungera så att allt som är vitt är 100% synligt, allt som är svart 100% dolt, 50% grått är 50% synligt osv. Alltså, desto ljusare desto mer synligt.

För att vägleda dig lite mer med din egen bild så föreslår jag att du börjar med att öppna den bild du vill ha som bakgrund. Öppna sedan den bild du vill klistra in och flytta över den till ett nytt lager ovanpå bakgrundsbilden.

Lägg nu till en lagermask på det övre lagret genom att klicka på den lilla symbolen för lagermask längst ner i lagerpaletten. Det är tredje symbolen från vänster (en liten fyrkant med en vit "fullmåne"). Lagermasken kommer nu dyka upp som en vit fyrkant (eftersom den är vit betyder det att den visar allt än så länge) till höger om bliden i lagerpaletten.

Se till att lagermasken är vald genom att klicka på den (när masken är vald har den en extra liten grå kontur runt sig) och måla med penseln på bilden. Allt du målar svart kommer döljas. Skulle du råka måla för mycket är det bara att växla till vitt och "måla fram" det igen.
Är det bara en liten del av bilden som skall visas kan man med fördel dölja den delen genom att måla svart och sedan invertera masken genom att trycka ctrl+I/välja Image>Adjustments>Invert för att bara visa den lilla delen... så slipper man sitta å kladda svart i en 20 minuter :)

Hoppas detta hjälper dig lite på traven. Skulle du fortfarande ha bekymmer så får du gärna höra av dig så skall jag försöka hjälpa dig vidare.

//D

Klockrent! Ytterst tacksam för hjälpen.
Det blir riktigt tufft... jag har bara testat på en test bild, inte värd att posta här. Men det funkar precis som jag velat.

Tack igen!
 
hallqvist skrev:
Det blir riktigt tufft... Men det funkar precis som jag velat.

Hej!

Kul att det fungerade precis som du vill. Det är huvudsaken. Om du med tufft menar att det känns bökigt och jobbigt kan jag lova dig att det blir lättare sedan. I början följer man kanske en guide steg för steg utan att man riktigt har koll på vad som händer, och det kan vara ganska mödosamt. Men när man har gjort det ett antal gånger blir det allt lättare och man förstår mer och mer vad man egentligen gör, tills man knappt förstår vad man tyckte var svårt i början.
Lycka till och experimentera hej vilt. Det lär man sig massor av också.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.