Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur korrigera vitbalans när svart, vitt och grått saknas ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanity

Aktiv medlem
Jag kör med Canon Eos30D och Photoshop Elements 10, fotar dessutom i RAW.
Ibland så får man något irriterande färgstick och ska korrigera det genom att klicka på något Svart, Vitt eller Grått i bilden.
Men om man som i mitt fall har fotat naturbilder och inte hittar några av dessa färger hur gör man då?

Jag kör med Canon Eos30D och Photoshop Elements 10, fotar dessutom i RAW.
Ibland så får man något irriterande färgstick och ska korrigera det genom att klicka på något Svart, Vitt eller Grått i bilden.
Men om man som i mitt fall har fotat naturbilder och inte hittar några av dessa färger hur gör man då?

Ta med ett gråkort och ta en bild av det i den miljö du tänkt fota i. Sedan kan du antingen göra en pre-vitbalans i kameran eller använda bilden med gråkortet i efterbehandlingen för att sedan applicera åtgärden på bilden utan gråkort.

Gråkort

jag måste erkänna, jag har slutat använda gråkortet. jag justerar temperaturen (och ibland) tonen manuellt i Raw. Det fungerar bättre än de vitbalanslägen som finns, men det är en personlig reflektion.

jag måste erkänna, jag har slutat använda gråkortet. jag justerar temperaturen (och ibland) tonen manuellt i Raw. Det fungerar bättre än de vitbalanslägen som finns, men det är en personlig reflektion.

Håller med dig. Ibland är jakten på den tekniskt perfekta bilden överdriven. Lite känsla måste också få finnas med.

Håller med dig. Ibland är jakten på den tekniskt perfekta bilden överdriven. Lite känsla måste också få finnas med.

Ja just känslan är ju viktigast men när jag satt i nästan en timma igår och bilden bara slår över i gult eller blått hur man än gör så känns det inte kul längre.

Jag vet inte hur många gånger jag började om från början med samma bild

Tungsten

Är det en bild tagen inomhus i glödlamps eller lysrörsljus samt blandad med ljus från ett fönster? Alternativt/och innehåller bilden ett dominerande inslag av reflektion från en kraftig väggfärg ex?

Temperaturen i reglaget kan ställas ner till ex. 3000 k och upp till drygt 5500 för ett normalt eller lite kyligare dagsljus ex.

Ett sätt att balansera krångliga bilder...
Kan du göra en kopia av bakgrundslagret?
Klicka på automatisk färg i kopian av bakgrundslagret.
Förmodligen justerar programmet vitbalansen, kanske kraftigt åt motsatt håll ditt bakgrundslager?
Använd opacitet för att tona in kopia och bakgrundslager, nu balanserar de två lagren varandra...
Det fungerar om bilden har ett kraftigt enhetligt färgstick och ska balanseras upp.

Är det en bild tagen inomhus i glödlamps eller lysrörsljus samt blandad med ljus från ett fönster? Alternativt/och innehåller bilden ett dominerande inslag av reflektion från en kraftig väggfärg ex?

Nej bilden är konstigt nog tagen utomhus i fullt dagsljus och ändå så känns hela bilden gulaktig.
Om jag använder färgkorrigering så drar den genast av mot blått, och om jag försöker med pipetten för att justera vitbalansen så blir bilden grön

Raw

Korrigerar du bilden i Raw? Det bästa sättet att justera temperaturen, är i temperaturreglaget (i Raw). Du kan ställa kelvingraderna steglöst... Det låter som en felaktig vitbalans har följt med in i... Photoshop? Färgkorrigering... menar du i Raw? Kelvingraderna... hittar du dem på "grundfliken" längst upp i Raw?

Jag använder RAW men det känns som att jag inte lyckas får bort färgsticket där så ibland har jag exporterat till PS för att jobba vidare med det där men inget hjälper.
Det är i RAW jag försöker med hjälp av pipetten men det finns ju inget svart grått eller vitt i bilden, och färgkorrigering är det jag använder i PS

Jag använder RAW men det känns som att jag inte lyckas får bort färgsticket där så ibland har jag exporterat till PS för att jobba vidare med det där men inget hjälper.
Det är i RAW jag försöker med hjälp av pipetten men det finns ju inget svart grått eller vitt i bilden, och färgkorrigering är det jag använder i PS

Korrigera färgtempen i RAW-konverteraren. Camerasettings, New WB / daylight heter det för nikon, du kan säkert hitta det för canon.

Ögonvitor kan annars funka bra om du gillar pipetten.

Om din skärm är kalibrerad (eller åtminstone visar färger tillräckligt rätt) så är dte ju bara att dra i temperature och tint i råkonverteraren tills du är nöjd.

Har du nån exempelbild att visa? Eller kanske t.o.m. göra råfilen tillgänglig så kan jag försöka se vad jag kan göra.

Om din skärm är kalibrerad (eller åtminstone visar färger tillräckligt rätt) så är dte ju bara att dra i temperature och tint i råkonverteraren tills du är nöjd.

Har du nån exempelbild att visa? Eller kanske t.o.m. göra råfilen tillgänglig så kan jag försöka se vad jag kan göra.

Exempelbild kan fixas när jag kommer hem eftersom jag sitter vid jobbdatorn nu och inte kommer åt bilden.
Jag hade gärna gjort den tillgänglig men vet inte riktigt hur / var ?

Om det känns som om man inte riktigt kan få ihop färgerna i bilden är det nästan alltid en intern färgbalans som är fel.

När jag säger "intern" färgbalans menar jag att man tittar nog på t.ex en naturgrön klorofyll-A eller -B och försöker få den helt "rätt". När man så gjort detta är något annat (kanske grått, eller himlen, eller en stark röd...) helt åt skogen. Detta betyder att färgerna inte är i balans, att de kräver olika justeringar lokalt beroende på mörkhet, mättnad, ton osv.

För att hitta rätt här måste man faktiskt träna sitt analytiska seende en hel del. Det räcker inte att man säger att "det bara känns fel"! Man MÅSTE lära sig att hitta exakt VAD det är som känns fel. När man kan uttrycka problemet kan man lösa det. Kan man inte ens sätta fingret på det måste man ju slumpmässigt sitta och ändra på saker på måfå i timmar kanske innan man hittat rätt.

En sak som är mycket bra att prova är att byta kameraprofil. Allra bäst är att göra en egen med en av de lösningar som finns för just detta, men man kan också ställa om råkonverteringen till att använda t.ex "Camera neurtral" eller "camera standard" i stället för den "Adobe Standard" som alla Adobes produkter är ställda på i default.

Allt kommer då vrida til sig, men detta kan också vara nyttigt för att man ska få en ny infallsvinkel på hur man ser bilden. Börja om från början med en ny utgångspunkt.

Moderskeppet säljer en DVD som heter "Mästerjusteraren". Där finns det många tips på olika sätt att justera sin bild, bland annat hur man korrigerar färgstick i svåra situationer. Det var ett tag sedan jag tittade på DVDn så jag kommer inte ihåg hur.

Jag har för mig att Scott Kelby i boken Photoshop CS3 visade ett trick att hitta en gråpunkt i bilden där det inte finns några klara svart-, vit- eller gråpunkter. En punkt som man markerade och sedan slängde man de lager som man hade använt för att hitta den dolda gråpunkten. Sedan var det bara att använda pipetten för att justera vitbalansen. Kanske har tricket hängt med till senare upplagor eller så kanske du kan hitta det på nätet, om inte någon här kommer ihåg hur man gör.

Jag brukar göra som de flesta och justera i RAW-hanteraren till det ser bra ut. Fast ibland är det svårt. Man sitter och testar alla möjliga inställningar men det känns inte riktigt rätt någon gång. Ibland hjälper det att sova på saken. Testa att justera vitbalansen nästa dag när man kan se på bilden med fräscha ögon.

/Gunnar

På "creativelive.com/live" går just nu en kurs som bl.a tar upp det frågar efter.
Photoshop for Photographers with Ben Willmore. gratis till morgon kväll.

Ibland kan det vara så att Vitbalansering är korrekt men ljuset är färgat.
Enkelt exempel om man är under ett tält som är röd så blir ju allt ljus rödaktig.
Är du i skogen så kan skimret du ser vara grönt.
Ställ in den färgtemperatur du tror det är, ex skugga, moln eller sol. Sen får du dra i vitbalans och tint tills du tycker det ser ok ut.

/Stefan R. Nilsson

Precis som VD:n på min bildbyrå säger. "Du måste ge varje bild lite kärlek". Hen har helt rätt. Det måste finnas en känsla och stämning i bilderna, vilket bara manuell vitbalans-korrigering med ögat kan ge.

Exempelbild kan fixas när jag kommer hem eftersom jag sitter vid jobbdatorn nu och inte kommer åt bilden.
Jag hade gärna gjort den tillgänglig men vet inte riktigt hur / var ?

Du har inte Dropbox eller Google Drive? Annars finns det väl en massa "fildelar-tjänster" som yousendit.com och liknande.

Du behöver nog inte krångla till det.
Som någon redan nämnt så brukar det fungera bra om man drar lite i de bägge spakarna för färgtemperatur och tint (stick)
(använd inte pipetten)

Jag utgår från att du har samma reglage i din "camera raw"

Vanligtvis ligger dagsljus runt 5000-5500 K, beroende av sol/moln och tidpunkt morgon/dag/kväll.

Tänk inte så mycket på grått eller vitt, det viktigaste är ju vilket helhetsintryck bilden ger.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    44 KB · Visningar: 285
Jag har nu redigerat 2 bilder lite på känn, samma motiv ... olika dagar och ljusförhållanden

http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/Railroad/IMG_3263fixxedkopia.jpg

http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/Railroad/IMG_3209fixxedkopia.jpg

Nu kanske ni undrar varför idioten (Jag) fotar en järnvägsbro ????
Det var väl mest av en slump som jag fotade platsen där en ny bro skulle byggas och nästan exakt en månad senare var jag där igen och fotade lite.
När jag kom hem och jämförde bilderna så insåg jag att jag hade två bilder från nästan samma plats fast med en månads mellanrum.

Detta var i Augusti 2010 och sedan rullade idiotprojektet vidare med en bild varje månad.
Nu i November rullar första tåget över nya bron och i December tar jag en sista avslutande bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar