Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer man framåt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hej,
Jag har nu varit egen företagere i ca ett halvår. Jag har haft diverse fotouppdrag.
Mestadels har jag plåtat smycken åt EN kund som har givit mig ganska mycket jobb.
Jag ser en möjlighet här, eftersom denna kunden har visat upp de jobb som jag har gjort, till många inom hennes krets (andra smyckestillverkare).

Jag vill inte rikta in mig enbart på produkt fotografering, utan ser detta mer som ett sätt att komma vidare.

Jag skulle vilja ha lite tips av er som har erfarenhet. Hur går man vidare när man känner att man har "fastnat"?

Hur tar man kontakten med kunderna? Ringa, maila eller göra utskick i form av presentation, referenser och bilder etc.? Ska man skicka med prislista?
Kanske kan det vara bra att göra ett utskick som man sen följer upp via telefon!?

Är det någon som har ett exempel på utskick till blivande kunder?

Tacksam för all hjälp.. ;o)

/Johan

hej!

Jag har inte jättestor erfarenhet, har haft eget företag i ett knappt år, lite vid sidan om, men jag kan ju dela med mig av det jag lärt mig.

Jag har skickat ut en hel del reklam, lagt mycket tid på att skriva ihop välformulerade brev för att sälja just mina fotoprodukter. Av kanske 15 utskick fick jag på det sättet EN kund...

Men samtidigt presenterade jag mina grejer genom att träffa personer direkt och kunna visa mina produkter konkret. det blev mer personligt och visade sig vara mycket mer lönsamt. Vid alla tillfällen gick det hem! Och det blev mer attraktivt för köparen när det var mer på deras grunder. Att de fick prova, om det var omöjligt att sälja fick de lämna tillbaka det, och jag har inte fått tillbaka något.

Det sättet är klart svårt att överföra till en tjänst som själva fotograferandet, men jag tror ändå det lönar sig att vara ödmjuk och lägga det lite mer på deras grunder och behov -till en början, samtidigt som man inte får vara för mesig och oproffsig.

Nu har jag börjat fota mer och jag känner att jag inte vill lägga ner massa pengar och tid på reklam och utskick, för jag känner inte att det skulle löna sig så mycket för mig. Men det är ju säkert upp till var och en, och olika företag. Men jag tror mycket på att utnyttja de kontakter man har och har skapat inom företaget. Känner dem några som skulle behöva din tjänst? I så fall får du in en fot där med och kanske nya kretsar och kontakter. Att folk rekomenderar en är ju klart den bästa reklamen!

Men om du vill komma nån stans och fota annat tror jag det bästa är att personligen presentera dina tjänster. Att ringa eller helst träffas personligen och att om det blir läge, visa upp vad du fotat osv... men det viktiga är att vara ödmjuk och känna av lite vad de tycker och är ute efter och att kanske forma det lite efter deras behov. Och även kanske ligga lite billigare i början så det med kan locka. Inte allt för billigt dock, så de tror att det är billigt skit...

Jaja, hoppas något hjälpte!
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar