Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Va? Flockimmunitet är det effektivaste sättet att stoppa en smitta. Hur tror du det gick till när smittkoppor utrotades? Jo, med massvaccineringar som ledde till flockimmunitet och så småningom eliminering av smittan.

Men för taktiken flockimunitet medels vaccinering så är det ju fokus på vaccinering, dvs man vill trycka bort smittan så mycket det bara går fram till vaccin finns.
Det har absolut inget att göra med att hålla smittan nere så mycket att sjukvården inte blir överbelastad. För det medför höga dödstal också.

Tyskland, Schweiz och Österrike har lyckats trycka ner smittan så mycket att den är mer eller mindre under kontroll. Isolerade utbrott som går att hantera.

Dom flesta länder förutom Sverige har taktiken flockimmunitet medels vaccinering. Sverige hade/har flockimmunitet medels smitta.

Men för taktiken flockimunitet medels vaccinering så är det ju fokus på vaccinering, dvs man vill trycka bort smittan så mycket det bara går fram till vaccin finns.
Det har absolut inget att göra med att hålla smittan nere så mycket att sjukvården inte blir överbelastad. För det medför höga dödstal också.

Tyskland, Schweiz och Österrike har lyckats trycka ner smittan så mycket att den är mer eller mindre under kontroll. Isolerade utbrott som går att hantera.

Dom flesta länder förutom Sverige har taktiken flockimmunitet medels vaccinering. Sverige hade/har flockimmunitet medels smitta.

Va? Sverige har (för 47:e gången) inte haft någon taktik för flockimmunitet.
Dumt av de andra länderna att ha en taktik för flockimmunitet med vaccin när det inte finns något vaccin.

Va? Sverige har (för 47:e gången) inte haft någon taktik för flockimmunitet.
Dumt av de andra länderna att ha en taktik för flockimmunitet med vaccin när det inte finns något vaccin.

Det tycker jag inte alls är dumt. I dom andra länderna tog man så gott sett bort smittan i väntan på vaccin.

Jag tror dessutom att du för 47:de gången har fel

Senast ändrad:
Han har även kritiserat Finnland för att inte försöka uppnå flockimmunitet genom att smitta så många som möjligt

Man kan ifrågasätta om han verkligen sagt det du påstår, men i sak så har det inte låtit särskilt annorlunda från den finska motsvarigheten.

Trådar där de flesta inte har en ringaste susning vad dom pratar om, eller där r-värdet för dessa dumpukon är större än 1, kommer per definition att pågå i oändlighet. Fortsätt gärna för mitt i allt covid torde jag bli odödlig av alla skratt som alla dumpukon här i tråden så generöst bjuder på :)

Trådar där de flesta inte har en ringaste susning vad dom pratar om, eller där r-värdet för dessa dumpukon är större än 1, kommer per definition att pågå i oändlighet. Fortsätt gärna för mitt i allt covid torde jag bli odödlig av alla skratt som alla dumpukon här i tråden så generöst bjuder på :)
U're a fuck'n party pooper! 😷

Det tycker jag inte alls är dumt. I dom andra länderna tog man så gott sett bort smittan i väntan på vaccin.

Jag tror dessutom att du för 47:de gången har fel

Nja, jag har rätt om detta. (Bra metod det här att skicka med ovidkommande länkar!!)

Nja, jag har rätt om detta. (Bra metod det här att skicka med ovidkommande länkar!!)

Det är länkar där Tegnell och vice Tegnell berättar hur Sveriges taktik är att folk skall bli immuna genom att smitta så många det går utan att överbelasta sjukvården för att uppnå flockimmunitet. Hur dessa kan vara ovidkommande får du förklara.

Rätt recept är att stängs flyg/gräns tidigt i kombo med masstester o smart smittspårning samt isolering av smittade.
Det låter ganska rimligt, men Sverige hade inte och har inte resurser för masstester och smittspårning i den skalan. Det börjar bli bättre, men bara för ett par månader sen var det helt orealistiskt.

Dessutom undrar jag hur man skulle lyckas med att isolera alla som hade testats positivt för SARS-CoV-2.
Svensk polis kan knappast svetsa igen lägenhetsdörrar som det påstås att kinesisk polis gjorde.

Stänga gränsen hade förmodligen behövts göras innan det första bekräftade fallet (i Jönköping 31/1). Det finns misstankar om att viruset fanns i Sverige redan innan årskiftet. Det hade knappast varit görbart.

I inlägg #1,623 citerar Falumas en Expressenartikel i vilket det står bl.a. detta:
"Folkhälsomyndigheten har ingen strategi om flockimmunitet – nu jobbar man för att bromsa smittan."

Och detta:
"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att resonemanget om flockimmunitet ”delvis” stämmer, men att det inte är myndighetens strategi."

Det är länkar där Tegnell och vice Tegnell berättar hur Sveriges taktik är att folk skall bli immuna genom att smitta så många det går utan att överbelasta sjukvården för att uppnå flockimmunitet. Hur dessa kan vara ovidkommande får du förklara.

Anledningen till att de är ovidkommande är att det du påstår inte sägs i artiklarna.

I inlägg #1,623 citerar Falumas en Expressenartikel i vilket det står bl.a. detta:
"Folkhälsomyndigheten har ingen strategi om flockimmunitet – nu jobbar man för att bromsa smittan."

Och detta:
"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att resonemanget om flockimmunitet ”delvis” stämmer, men att det inte är myndighetens strategi."

Då kan vi alltså fastslå att strategin bara varit att döda gamlingar. För det är den enda möjliga strategin som är kvar att välja på om man tittar på Sveriges agerande och utesluter flockimmunitet medels smittspridning.

Då kan vi alltså fastslå att strategin bara varit att döda gamlingar. För det är den enda möjliga strategin som är kvar att välja på om man tittar på Sveriges agerande och utesluter flockimmunitet medels smittspridning.

Verkar onödigt att fastslå det, det är väl bara att kolla vad de som utformat strategin säger själva.

” – Huvudstrategin, med att begränsa smittspridningen så mycket det går, att skydda utsatta grupper. Dämpa konsekvenserna när det gäller ekonomi och jobb. Försöka skapa så lite oro som möjligt genom information, öppenhet och transparens.”

Så säger Löfvén, en kort sammanfattning av strategin. Inget om att döda gamlingar.

I strategin ingick dessutom att skydda utsatta grupper (se citatet), vilket inbegriper "gamlingar". Att det, åtminstone delvis, har gått mindre bra beror självklart inte på vald strategi utan snarare på strukturella svagheter i den svenska åldringsvården. Det är inget man kan lasta Folkhälsomyndigheten för och i mycket liten utsträckning den nuvarande regeringen. Ansvaret är ett antal riksdagars och regeringars under dessa riksdagar.

I strategin ingick dessutom att skydda utsatta grupper (se citatet), vilket inbegriper "gamlingar". Att det, åtminstone delvis, har gått mindre bra beror självklart inte på vald strategi utan snarare på strukturella svagheter i den svenska åldringsvården. Det är inget man kan lasta Folkhälsomyndigheten för och i mycket liten utsträckning den nuvarande regeringen. Ansvaret är ett antal riksdagars och regeringars under dessa riksdagar.

Det är snack, titta på hur det gick istället. De chansade hej vilt för att dom ville bevisa att dom kunde bättre än WHO.

I princip inga länder var förberedda på något som detta, men dom flesta länder lyckades snabbt ställa om för att ta hand om situationen.
Dom flesta andra länder insåg dock snabbt att dom var oförberedda och införde därför kraftiga åtgärder. Men Sverige slog snabbt fast att beredskapen var god och att det bara var att låta viruset frodas.

Senast ändrad:
Detta talar väl lite sitt klara språk om hur beredskapen var

1591440625476.png

Sjukdomfallen går upp och upp, men nu verkar man i alla fall klara av situationen bättre för dödsfallen går ner.

1591440679761.png

Det har kanske inte heller helt och hållet med beredskapen att göra eftersom man nu vet betydligt bättre hur viruset skall behandlas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar