Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kollar man jpg kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

ante2

Ny medlem
Om man skall bestämma om en bild har bra eller dålig kvalité, gör man det enbart visuellt eller gör man det i photoshop eller något annat program?

Först så får du titta efter hur många pixlar som bilden består av totalt.
(en bild från en kamera består av ett antal uppräknade pixlar, ca 30% faktisk data resten interpolerade)

Jag kan därmed ta en bild med en exv d70,som är ca 16x24cm i 300ppi/tum räkna upp bilden till 70 x 100cm i 300ppi/tum med interpoleringsprogram som Photoshop. Vad du kan se är att en detalj på nära håll, ett hårstrå kan ses som mer taggigt. På vanligt betraktningsavstånd ser du inte felaktigheterna.
Tar du en bild med få pixlar/låg upplösning och räknar upp den spricker den med tydligt synbart resultat.

Vad kan Du se om bilden har sparats ner komprimerats: Stor komprimering kan ses som chokliknande fält, dvs där ett antal pixlar av samma färg/valör har räknats samman till en pixelplatta.Detta görs för att minska bildfilens storlek. En hög komprimeringgrad = så att bildfilen blir mindre ger därmed ett sämre bildresultat.

Hur mycke kan man då komprimera utan att man får ett synbart sämre resultat?
Vid en test där 70 x 100 cm bilder skrevs ut gjordes följande.Bild lästes in 6x6 dia på en prof trummscanner.
En orginalbild skrevs ut från tif
Bilden komprimerades sedan i PS och skrevs ut
Level 12
Level 10
Level 9
Level 7

Vid level 7 kunde man se detaljförändringar till det sämre utan hjälpmedel som lupp eller förstoringsglas. Dessa var inte stora eller störande men kunde ses.

Man kan därmed med gott samvete faktiskt leverera färdiga bilder i jpg och exv Level 10 för tryck.

Mikael

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
...Man kan därmed med gott samvete faktiskt leverera färdiga bilder i jpg och exv Level 10 för tryck...
Det beror på hur bilden ser ut.
En del foton kan man komprimera ordentligt utan att det märks, mer detaljarade bilder med många färger är det svårare med.
Mao, man kan inte säga att en viss komprimering alltid blir bra. Man får prova sig fram på varje bild.

FILM) (ulltand skrev:
Det beror på hur bilden ser ut.
En del foton kan man komprimera ordentligt utan att det märks, mer detaljarade bilder med många färger är det svårare med.
Mao, man kan inte säga att en viss komprimering alltid blir bra. Man får prova sig fram på varje bild.

Vad jag skrev är en generell rekommendation som bla PressensBild med flera har som minikrav. För att inte röra till det så är en Level10 komprimering en icke så förstörande komprimering och att den accepteras i de flesta fall.
Mikael

Här nedan finns två olika "bilder", sparade i "Level1" och "Level12".

Skillnaden i filstorlek på bilderna är marginell, 9 resp 10 kb.

Det jag vill ha fram är att man inte kan se på en bild om den är sparad med Level bla eller Level bluttan.

Om nu Pressens bild och massor andra byråer har en rekommendation så beror det på att de vill göra det enkelt för sig, och dessutom inte litar på att deras fotografer är kompetenta nog att avgöra vad som är bra respektive dålig komprimering.

Hur mycket man kan komprimera en bild utan synbar kvalitetsförslust beror på bilden (och komprimeringsmetod, png/gif/jpg).

Siffrorna är ditsatta efter komprimering.

Bilagor

• test1234.jpg
    test1234.jpg
    21.9 KB · Visningar: 338
FILM) (ulltand skrev:
Kan du visa var "Pressens Bild" och övriga har den rekommendationen...?
Den får du av Marie i en pdf om du är medarbetare .Rekommendationen alltså, gällande bildstorlek och lämplig komprimering. Vad det gäller vår utvärdering är den dels gjord för en bildbank och flertal stora företag som har sina bilder på denna server.

För övrigt förstår jag inte vad du vill komma, jag talar om bilder,och detta sammanhang där vi liksom flera tittat på vilken komprimering som kan anses vara lämplig för bilder i allt från dagstidningar upp till årsredovisningstryck.
Har du några frågor kan du vända dig till bla PressensBild.
Mvh mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:

Man kan därmed med gott samvete faktiskt leverera färdiga bilder i jpg och exv Level 10 för tryck.

Ett problem är att många av de problem som uppstår vid en för hård JPEG-komprimering blir märkbart värre efter en CMYK:ning. Så att bilden ser bra ut i RGB är tyvärr ingen garanti att den ser OK sedan när den är separerad för tryck. Dessutom är det viktigt att man inte tittar på bilden på skärmen i RGB eller CMYK, utan att man går in i de enskilda färgkanalerna. En porträttbild ser ofta helt OK ut när man ser alla färger samtidigt, men om man bara kollar den röda kan man ofta se kraftiga JPEG-artefakter.

Stefan

stefohl skrev:
Ett problem är att många av de problem som uppstår vid en för hård JPEG-komprimering blir märkbart värre efter en CMYK:ning. Så att bilden ser bra ut i RGB är tyvärr ingen garanti att den ser OK sedan när den är separerad för tryck. Dessutom är det viktigt att man inte tittar på bilden på skärmen i RGB eller CMYK, utan att man går in i de enskilda färgkanalerna. En porträttbild ser ofta helt OK ut när man ser alla färger samtidigt, men om man bara kollar den röda kan man ofta se kraftiga JPEG-artefakter.

Stefan
Hej Stefan
Har du därmed en annan åsikt att en jpg bild i level 10 inte fungerar utmärkt?
Mikael

macrobild skrev:
Hej Stefan
Har du därmed en annan åsikt att en jpg bild i level 10 inte fungerar utmärkt?
Mikael

I de allra flesta fall går det säkert utmärkt att komprimera den i nivå 10 eller mer. Största problemet med JPEG-ning är vål främst de upprepade komprimeringarna som bilderna ofta utsätts för. Jag testade för ett slag sedan att komprimera en bild med JPEG 8, öppna den och minska den något i storlek och sedan spara den igen med JPEG 8. När den sedan CMYK:ades fanns det tydliga JPEG-artefakter i jämna tonövergångar. Och en sådan behandling är ju inte ovanlig.

MVH/Stefan

Självklart vore en okomprimerad bild bäst.Detta medför dock stora svårigheter eftersom bilder numera läggs upp via FTP bla till bla PressensBild.
Även jpg Level 12 och bildfiler från 1dsMK2 och d2x blir rejält stora numera.
Någonstans får man sätta gränsen för en godtagbar komprimering och lämplig översändbar bildfilsstorlek och den tryckkvalitet bilden medger.

Mikael

macrobild skrev:
Någonstans får man sätta gränsen för en godtagbar komprimering och lämplig översändbar bildfilsstorlek och den tryckkvalitet bilden medger.

Mikael

Visst, och ligger man på JPEG 10-12 är det ju sällan som komprimeringen syns. Om nu bara användarna lär sig att spara om dem i ett icke-förstörande format efter det att de hämtats hem. Men nu är det nog så att många tar hem en bild, minskar ner den till den storlek som de ska använda den i och sedan sparar den i JPEG igen. Och där kommer problemen.

/Stefan

Senast ändrad:
macrobild skrev:
För övrigt förstår jag inte vad du vill komma, jag talar om bilder,och detta sammanhang där vi liksom flera tittat på vilken komprimering som kan anses vara lämplig för bilder i allt från dagstidningar upp till årsredovisningstryck.
Det jag vill ha sagt är att olika bilder klarar olika hård komprimering.
Märkte ni inte det när ni gjorde utvärderingen?

Jag tror att de flesta vet om att en vy är så mycket mer detaljrik att det inte är lönt att fota den varken digitalt eller med film eller på nåt annat sätt om man vill ha med allt.

Om man nu mot förmodan vill fånga en vy så får man kompromissa och välja vilken nivå av detaljrikedom man vill ha med.

Att välja "JPEG 10" i ett program som gräns är väl så gott som något annat tycker jag.
Dock så är det en enormt enkel och ensidig förenkling, men visst det funkar.

En lite undring i sammanhanget. Stämmer det att jpg level 12 i PS inte förstör bilden? För jag har testat flera ggr att tex ta bort röda ögon från en jpg bild och sedan spara ner den igen i jpg level 12 och när jag sedan lägger bilderna på varandra och kör difference på dem så kan jag inte se någon skillnad...

Nu har jag inte PS, men det vore intressant att testa, har du nåt mot att maila mig två bilder där den ena är sparad TIFF/PNG/BMP och den andra JPEG lvl 12?

Men i GIMP:s högsta kvalite blev det skillnad iaf.
Testa att göra random noise över hela bilden, spara den som jpeg i högsta kvalite, ladda den och ta differense.
Kolla histogram.
Eller för att se:
Dra upp contrast och brightness max, för mig så blev det ett ordentligt brusigt.

Senast ändrad:
Gjorde ännu ett test på min egen fråga och kan inte för mitt liv upptäcka att bilden skulle ha ändrat sig någonstans. Tog en jpgbild och sparade om som tif. Tog en kopia ändrade lite i den och sparade om i jpg level 12(PS) ändrade lite till sparade igen och ändrade en 3:e gång och sparade igen.Körde sen difference på tifen och sista jpgen och kan inte hitta några skillnader förutom de jag lagt till.Sägas i sammanhanget ska också att bilderna brukar bli större än ursprungsbilden om man sparar om en jpg i jpg level 12 i PS..Christel Eldrim vad säger du, exakt vad händer i level 12? Jag har en teori om att jpg har ett läge där den inte ändrar/komprimerar om utan bara lägger till den nya informationen till förra komprimeringen. Därav större filer än ursprunget(ofta ganska mycket större). Kan det vara så?

Minskas en jpg i filstorlek om du laddar upp och sparar om den.

Om filstorleken är densamma så behåller du kvalitèn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar