Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur klippa in bakgrund vid montage i CS5 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Mors på er, sitter och jobbar med en fågelbild där fågeln skall flyga över ny bakgrund.
Pippin är klar med mask och allt men jag får inte in bakgrunden från en ny fil ??
Har lyckats någon gång men fattar inte vad jag gjorde.

Öppnar mappen där bakgrundsfilen ligger:
Det skall gå att bara dra den in i PS men det fungerar inte.
Markören blir en genomstruken ring så fort jag kommer över arbetsytan.

Dubbelklickar jag på filen så får jag upp den som ett nytt jobb som lägger sig över mitt befintliga.
Jag kan förminska detta och sedan dra det lagret in över den första bilden men då hamnar det helt fel och går inte att flytta.
Hur kommer jag till det läget då jag får alla lager tillsammans i högerspalten ??
Jag begriper inte vad jag gör för fel ??
Mvh
Mats W
 
Markera den nya bilden i photoshop... kopiera och klistra in i ett nytt lager i den bilden med fågeln...

Du kan behöva lägga fågeln i ett nytt lager och sen lägger du dom bara på varandra i följande ordning:

Background (underst)
Din egen bakgrund (mitten)
Fågeln (överst)
 
Jo, jag vet at det skall ligga så när jag är klar med bakgrunden ett separat lager.
Problemet är bara att jag inte kommer dit.
Kopiera, klistra...hur ??
Jag lyckas inte :-(
Provar med Control C/ V mm men ingen framgång.
Mvh

Mats W
 
Rätt lager?

Jo, jag vet at det skall ligga så när jag är klar med bakgrunden ett separat lager.
Problemet är bara att jag inte kommer dit.
Kopiera, klistra...hur ??
Jag lyckas inte :-(
Provar med Control C/ V mm men ingen framgång.
Mvh

Mats W

Förmodligen byter du inte lager. Du måste vara i pippins lager när du kopierar och i bakgrundslagret när du klistrar in.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.