Det stora problemet med menyerna är att det kommit in så väldigt många funktioner över tid + att de varit höggradigt ostrukturerade främst i början. En del begrepp och benämningar har heller inte alltid varit helt logiska och lyckade även om det blivit klart bättre. Jag jämförde en gång den första generationen i A7r med den tredje i A7 III och jag blev förvånad över hur rudimentärt utrustad A7r var i en jämförelse. Det är säkert ännu mer i A7s III.
Sonys A7
r är gjorda för att vara höggradigt konfigurerbara och numera får man ju möjlighet att ha en helt annan konfigurering för video - annat var det i A7r! Det finns även en möjlighet att skapa en helt egen underhållsmeny - My menu om man nu är hjälpt av det.
För många av oss som kört Sony från början är menyerna ett mindre problem än för de som redan har en bias för hur de tycker det ska vara d.v.s. hur det var i just deras gamla älskade Canon. De kan nog få problem men även för dem finns ju möjligheten att sluta killgissa och läsa den manual som finns för alla Sonys systemkameror utom möjligen just A7s III - då den nog inte är klar ännu. Gary Friedmans manualer kostar inga jättepengar elektroniskt och du får ca 800 sidor som du kommer ha nytta av i betydligt högre grad än om du försöker Googla. Google är främst en generell källa som visst kan fungera ibland men ibland behövs dedikerad sakkunskap och ingen har det i högre grad än Friedman när det gäller Sony-kameror han var med redan på KonicaMinolta-tiden
För mig kan menyerna i en ny modell möjligen vara ett engångsproblem. Efter att jag omsorgsfullt konfigurerat min kamera som jag vill ha den är jag aldrig, säger ALDRIG nere i menyträsket utom med ett enda undantag, men även det kan undvikas och det gör jag genom att se till att jag väljer "Format" det sista jag gör och sedan lämnar jag menyerna. Då ligger "Format" redan framme när jag väljer "Menu".
Min största kritik när det gäller detta hos Sony att man ofta gömmer viktiga funktioner som borde varit konfigurerade som standard. Eye Focus var en klassiker för vanlig foto innan Real Time AF-automatiken blev standard och möjligheten att ändra ljudvolymen borde väl ändå finnas utlagt någonstans som standard när videomode är valt kan jag tycka bara för att ta några exempel.
För mig är det tydligaste beviset för att man är ny med Sony-kameror när man gnäller på menysystemet. För mig indikerar det att man ännu inte förstått hur man ska konfigurera sin kamera. Även det kan man få tips om av Gary Friedman.
Tvärtom så är vi nu en del som tagit till oss de tips som Mark Galer (Sony technical evangelist) givit oss om hur man kan konfigurera kamerorna med Auto ISO Minimum Shutter Speed och om man då väljer Aperture-läget så är det enda man då normalt behöver ha en minsta tanke på vid sidan av lämplig bländare tanke på är att komponera motivet. Denna funktion lägger man självfallet ut på någon av kamerans konfigurerbara knappar och då kan man sedan enkelt välja mellan Slower, Slow, Standard, Fast och Faster på det bakre hjulet och mellan dedikerade ISO om man nu vill det på den främre.
Smarta Real Time AF gör att man inte behöver tänka på skärpan heller för det är vara att sikta och trycka av. Genom detta missar jag numera sällan något jag vill plåta. Annat var det förr för en långsam fotograf som jag! Min A7 III är inte svårare och bökigare att fotografera med efter detta än Kodak Click.
Nedan finns en länk till en blogg jag skrivit om detta med en länk i till ett antal bilder jag tagit i Essaourias hamn i Marocko. I bloggen finns även Mark Galers video i frågan inbäddad.
www.fotosidan.se