Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan man ha ljussat denna bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Söt tjej.

Då var det avklarat.

Bildens ljussättning är inte särskilt märkvärdig, först mäter man upp en lämplig exponering med kameran eller lös mätare så himmelen blir som man vill. Kanske mäta mot himmelen och följa kamerans mätvärde rakt av.

Sedan är tjejen belyst med en blixt, troligen en ”vanlig” standardblixt. Personligen tycker jag det inte är så lyckat med den kraftiga reflexen på axel och ben.
Antingen kör man med automatik och låter kamerans TTL-mätning ta hand om allt eller så ställer man blixten på manuellt läge och använder blixtmätare för att få önskad exponering på tjejen. Så hade jag gjort.

Troligen skulle resultatet bli som på bilden med kameran på helautomatik (med TTL-blixt) och en aningens underexponering inställt för att få mer mättade färger (med dia alltså).

Håller med om reflexerna, man hittade inget bättre exempel.
Så det är inte svårare än så. Hade gissat mer på reflexskärmar eller något att studsa mot (med då är jag är en total novis inom denna typ av fotografering)
Med vanlig blixt, menar du då en som sitter på kameran (i mitt fall en Canon 420EX) eller en "studioblixt"?

//Jocke

Med vanlig blixt menade jag en lös blixt som man sätter i kamerans blixtsko.
Men egentligen spelar det inegn roll om du har en schweizisk studioblixt för 65000 eller en inbyggd blixt i kameran, det som påverkar utseendet på reflexer och annat är storleken på ljuskällan.
Fördelen med en lös blixt (jag använder ofta min SB-24 till Nikon på ett löst stativ) är att du kan använda dig av paraplyer, bouncrar och annat för att förändra storleken på ljuskällan. Du kan också sätta upp en reflexskärm för att låta blixten studsa in i skärmen för att sedan träffa modellen. Då får du en stor ljuskälla fast du förlorar en del blixtstyrka.

En kul/bra grej att påpeka som jag märkte när jag tog mina första blixtbilder ute (med lite manuella inställningar) var att himlen inte alls behöver se sådär dramatisk ut just då. Har man bara kräm i blixten så att man kan få övertaget så går det att få stämmningsfulla bilder ganska tidigt på kvällen.

Jag skulle gissa att det inte är riktigt så mörkt som man skulle tro när bildexemplet är taget, eftersom jag får känslan av att det är ganska stark blixt (reflexerna).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar