Annons

Hur kan datorn se kameran som flyttbar disk?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
jag har alltid haft "problem" med Canon kameror
hur kan jag göra så att datorn ser den som en flyttbar disk och inte som en kamera
tycker att det är enklare att hålla på då
högerklickar bara på den bild man vill öppna i annat program

har alltid kört med kortläsare efter som datorn inte kan se Canon som en flyttbar disk
men problemet med Canon S5 är att minneskortet sitter under battriluckan som är lite "jobbig" att öppna varje gång

går det att lura den på nåt sätt?

Canons senare modeller pratar PTP (Picture Transfer Protocol) så om din dator kan hantera PTP så finns det väl en chans att den kan betrakta kameran som en extern lagringsenhet. Jag vet inte om det finns andra operativsystem än MS Windows som kan hantera PTP.

Det finns några olika lägen, en del kameror går att slå över mellan de olika. PTP är ett av dem. Andra visar sig som sagt bara som en flyttbar disk. Det borde stå i kamerans manuael om den klarar de olika lägena och hur du gör för att byta. Det du borde leta efter är MSC-läge. Då fungerar den som en vanlig flashdisk eller usb-minne.

Beroende på hur det är konfigurerat så kan det vara så att du kan accessa minneskortet som en disk även om datorn ser det som en kamera. Så fungerar det med min mp3-spelare som hittas som ett audio-device i MTP(Media Transfer Protocol)-läge. Men den exponerar faktiskt minnet i den som en disk också om man klickar sig ner, även om den då är bra mycket långsammare än i rent MSC(Mass Storage Class)-läge.

Som ren kuriosa kan jag ju nämna att MTP bygger på PTP(Picture Transfer Protocol) och har sedan vidareutvecklats att stödja fler protokoll för synkronisering. Några av de saker som skiljer MSC och PTP/MTP åt är att MSC officiellt sett inte stöder äkta hot-plugging. Dessutom så tillåter MTP/PTP datorn att styra olika funktioner hos den inkopplade utrustningen samt att det i förlängningen går att accessa vissa saker via IP.

PMD skrev:
Jag vet inte om det finns andra operativsystem än MS Windows som kan hantera PTP.

Det funkar fint i fria operativ som till stora delar bygger på GNU, som t ex. Linux eller BSD där man använder subsystemet gphoto för att hantera bla. PTP-kameror men även vissa proprietära och tillverkar-specifika överföringsprotokoll. Det finns även ett underprogram till gphoto som heter gphotofs vilket ger ett filsystem som kan monteras som alla andra filsystem och då kan även PTP-kameror användas precis som vilken flyttbar disk som som helst.

Så om trådstartaren kör ett fritt operativ så är saken ganska lätt ordnad genom gphoto och gphotofs.

PMD skrev:
Canons kameror har inte MSC.
Då är det bara på att hoppas att de har implementerat PTP läget så det exponerar flashminnet i utforskaren.

Annars är det absolut lättaste att köpa en kortläsare, det brukar i regel också vara det klart snabbaste alternativet för utläsning av minneskort.

Damocles skrev:
Då är det bara på att hoppas att de har implementerat PTP läget så det exponerar flashminnet i utforskaren.
Som jag redan påpekat så använder senare Canonmodeller PTP.
Annars är det absolut lättaste att köpa en kortläsare, det brukar i regel också vara det klart snabbaste alternativet för utläsning av minneskort.
Notera att trådskaparen redan påpekat att kortläsare är ett sämre alternativ.

Men orka!

MSC nämnde jag i förbifarten, då det annars är det vanligaste protokollet för att direkt exponera diskar för ett operativ som windows. Men du som har så god koll på alla canons modeller och vad de kan och inte kan. Istället för att svara på våra andra poster så kan du ju tala om för trådskaparen hur han gör, om det går, för att exponera den som en flyttbar disk under PTP protokollet. Då kanske vi andra slipper skriva något i tråden överhuvudtaget. För det var ju uppenbarligen helt jäkla onödigt när du redan har alla svaren.

Jag har ju redan gett ett tips. (Inlägg nummer 2 i den här tråden.)

Eftersom jag inte vet vilket operativsystem han använder så kan jag inte säkert ge de rätta instruktionerna.

I Windows XP ansluter man kameran till datorn med en USB-sladd varpå det dyker upp ny enhet med kameratypens namn. Denna enhet kan man öppna med Explorer.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar